Tja, beste HFers, het moest natuurlijk een keer gebeuren. Ondanks de goede recensies voor de verkoper van anderen heb ik toch een defect horloge binnengekregen. Dit ondanks dat werd aangegeven dat de Caravelle het goed zou doen. Het handeld zich om een automaatje uit ik schat midden/eind jaren 70.
Voor de leeftijd ziet hij er prima uit, en het kaliber lijkt ‘schoon’.
De rotor draait goed, en zonder speling.
Wat wel meteen opviel, was dat ik de kroon niet op stand 1 (verstellen datum) kon krijgen. Dat ie goed staat, wijst er misschien op dat ermee gerommeld is of kan louter toeval zijn.
Natuurlijk is dit een horloge uit de goedkopere prijsklasse, maar die zijn er hier meer, en houden de tijd soms beter dan de duurdere jongens.(
Er is hier trouwens nog een Caravelle duiker van dezelfde leeftijd, die wel een stukje duurder was, maar het dan ook prima doet.
Wat zou het defect kunnen zijn, en zou het de moeite waard zijn om hier nog een paar Euris in te investeren? Ik zou het graag van jullie horen.
Leuk uurwerk, met puw automaat. Weet je zeker dat er een datum verstel stand op zit? Het zou best kunnen dat er geen quickset functie op zit. Wat is het caliber nummer?
Hoi Martijn, heb net nog even gekeken, door de kroon in te drukken gebeurt er niets, en een ‘stand 1’ pakt ie niet. Het kaliber lijkt op de Caravelle duiker die ik heb, die heeft dus wel de verstel-stand voor dag en datum.
Dat is deze en lijkt me hetzelfde kaliber.
MartijnV Schreef:
Leuk uurwerk, met puw automaat. Weet je zeker dat
er een datum verstel stand op zit? Het zou best
kunnen dat er geen quickset functie op zit. Wat is
het caliber nummer?
Martijn, ik kan geen grotere foto’s posten. Door mijn afbeelding op te slaan in jouw bestand kun je de foto waarschijnlijk wel vergroten en dan het kaliber duidelijker zien.
MartijnV Schreef:
Toch een AS? Ik dacht aan puw door dat ene
uitstekende tandwiel van het opwindmechaniek.
Ik ben toch wel benieuwd wat er precies op die
rotor staat en wat er onder de balans staat
Kijk, het wordt al duidelijker. In mijn ervaring is het belangrijk dat het schroefje dat je losmaakt om de opwindas te verwijderen (geen idee hoe het heet) heel goed vast moet zitten omdat je de kroon anders gewoon naar binnen duwt en er niets gebeurt. Terwijl de wijzerverzetstand dan wél goed werkt.
Als ik de 2e foto zie dan lijkt de stem iets te veel naar buiten te komen.
Je zou kunnen kijken hoe vast het schroefje voor de tirette zit. Dit is het schroefje dat MartijnV beschrijft. De kunst is nu om hem niet helemaal los te draaien( anders komt je tirette los en moet je het hele datum gedeelte er vanaf halen om hem te kunnen herstellen)maar los genoeg zodat je de stem meer naar binnen kunt drukken(klein beetje links rechts draaien als je hem in duwt, maar geen geweld gebruiken. Zit hij er helemaal in zodat je merkt dat je het uurwerkje zou kunnen opdraaien, schroefje helemaal vast zetten en er vervolgens voorzichtig aan trekken. Nu zou je alle functie kunnen testen. Kont hij er weer uit, kun je de hele excersitie nog eens herhalen. Lukt het dan nog niet dan kan het zijn dat je tirette verbogen is.
Dankzij een forumlid die mij per PB heeft benaderd ben ik een stukje verder.
Het calibernr dat ik kan lezen is 11 OKACB (OK is een gok want bijna niet te zien). Dit lijkt een afgeleide van de Bulova 11 ANACB te zijn. Dankzij het forumlid en Ranfft kwam ik dus via het Bulova-kalibernr te weten dat de snelverstelling (net als bij mijn Russen), door te draaien van 12 naar 8 en terug kan. Nooit gedacht dat Amerikanen dit ook hadden:o
Er zitten draaisporen om de kroon, dus ook opgedraaid, wordt steeds zwaarder, maar je kunt tot het oneindige blijven draaien.
Bedankt voor je tips menkepie, maar het is al een wonder dat ik de achterkant eraf heb gekregen, en ontbeer voor de rest de technische kennis, handigheid en ook eventuele gereedschappen om de klus te klaren.
Misschien kan ik wel hulp van een forumlid krijgen.
Er zijn verschillende calibers van As die op de foto gelijken, maar de verschillen zitten hem achter de wijzerplaat met de datumcorrectie.
Is het een kroon om in te drukken voor de correctie, die veer breekt na enige jaren en is nog te verkrijgen. Is het caliber 2063-2064 dit heeft een onderdeel waar twee wieltjes, de tirette , tiretteveer en bascule in één onderdeel zitten. De tiretteveer hiervan gaat stuk en is niet meer te krijgen met als gevolg dat de stand van de opwindstift, opwinden of verzetten moeilijk gaat. Het calibernummer is te zien onder het balanswiel dan weet je direct wat het probleem is.
Bedankt voor alle info mensen, ben door de perikelen rondom dit horloge al zo overprikkelt geraakt, dat ik eerst maar eens een paar dagen op vakantie ga om het allemaal op me in te laten werken
Uiteraard kom ik er dan op terug, want zie het als een uitdaging deze Caravelle aan de praat te (laten) krijgen.
Wat je beloofd moet je ook doen. Hier is dus de Caravelle automatic in volle glorie, prima werkend na een service èn kleine revisie.
Dit alles dankzij geacht medeforumlid Inca, die zich indertijd meldde om eens in de krochten van dit kalibertje te duiken en te kijken wat er aan de hand was.
Snel duidelijk werd om wat voor kaliber het ging: een AS 1906 met een tikgetal van 21600. Na het demonteren werd duidelijk dat er nog wel het één en ander mankeerde aan het horloge. Het uur-wiel miste een tandje, en 1 stond er scheef, ook was de as-tap van het anker-rad gebroken. Voor deze zijn nieuwe besteld en gemonteerd. Verder waren er nog wat ‘kleinigheden’ die zo opgelost konden worden. Inca kan eventueel eea nog wel toelichten als hij dat wil.
Verder: Het gaat hier dus om een automaat die ook met de hand opgewonden kan worden. Een snelverstelling is er alleen voor de dag, door over de 12 als die verspringt weer een paar uur terug en vooruit te draaien. M9 op de achterkant van het deksel betekend dat het horloge uit 1969 is. Caravelle gebruikte oa ‘M’ voor de jaren 60, en ‘N’ voor de jaren 70. Ik vertelde al eerder dat hier nog een Caravelle duiker is met ‘N6’ op de achterkant, 1976 dus. Deze heeft trouwens kaliber AS 2066, met een afwijking van een 3 seconden per dag! Ook met de afwijking van deze automatic lijkt het wel snor te zitten wat ik na 1 dag kan bekijken. Datum/dag verspringen ook prima rond 0.00 uur.
Ik heb wat met Caravelle, dat door Bulova ergens begin jaren 60 werd opgestart als ‘budgetmerk’. Het wordt gezien als één van de eerste goed gesteende kwaliteitshorloges, betaalbaar voor de gewone man.
Deze krijgt natuurlijk een speciaal plaatsje in mijn ‘budget’ vintage collectie!
Chapeau voor het geachte forumlid dat met volharding en geduld deze leuke Caravelle weer een 2e leven heeft gegund, tegen een uitermate schappelijke prijs.:}