Graag laat ik jullie kennis maken met de Caravelle Seahunter ‘Devil Diver’.
Caravelle is in 1962 geïntroduceerd als een betaalbaar submerk van Bulova. Dat wil niet zeggen dat er flink bezuinigd werd op de kwaliteit. Een mooi voorbeeld is de Caravelle Seahunter, ook bekend als de Devil Diver vanwege de 666ft op de wijzerplaat. Dit horloge heeft een mooie volledige rvs kast van 37mm, een dikte van 11mm en een lugmaat van 20mm. Binnenin vinden we een robuuste Citizen 11DP – 17 juwelen handwinder. Wat mij ook erg aanspreekt is de eenvoud van de mat zwarte wijzerplaat. Dit alles heeft natuurlijk veel weg van de alom bekende Explorer. De eerste Seahunters zijn in 1966 geproduceerd. Het productiejaar is eenvoudig te achterhalen dankzij een merkteken op de achterkant. Deze is voorzien van een M of N plus een nummer. M6 is 1966 en N0 is 1970. De Seahunter is in verschillende gedaantes op de markt gekomen, het model wat ik hier toon is gemaakt van 1966 tot 1970 en herkenbaar aan “Waterproof” en de daphine wijzers. Vanaf 1970 staat er “Water Resistant” op de wijzerplaat en zijn de wijzers vervangen door baton uur en minuut wijzer en een lollipop seconde wijzer. Een paar jaar later werd dit model geproduceerd met een automaat en datum venster. Ergens in de jaren 80 is Bulova gestopt met de Seahunter.
De Caravelle Seahunter zien we niet zo veel op dit forum. Voor een Seahunter moet je dan ook zoeken via Reddit of eBay en je komt dan bijna altijd uit op een verkoper uit de USA. De huidige prijzen en ook nog eens de importkosten erbij maken het dat je wenkbrauwen omhoog schieten als je een mooi exemplaar op het oog hebt. Ik heb de Seahunter al vaker gehad en omwille van het in de hand houden van mijn collectie ook weer verkocht. Onlangs heb ik mijn collectie weer terug gebracht naar het maximum aantal wat ik mijzelf heb opgelegd. Bij het selecteren van een horloge wat weg kon zag ik dat ik nog een losse bezel van de Seahunter had liggen. Die wilde los verkopen, maar in plaats daarvan kwam ik een niet zo fraaie Seahunter tegen waarvan de inlay van de bezel ontbrak. Wat is nu leuker om van een niet mooi ogend exemplaar weer een pareltje te maken. En dan hier het resultaat. Nu zit ik wel weer een exemplaar boven mijn limiet, maar dat komt wel goed.
Interessant ook om te zien dat de connectie Bulova-Citizen zo ver terug gaat… ik had geen idee, ik dacht dat dat iets van na de quartzcrisis was (jaren 90 bijvoorbeeld). Maar hier staat al “Japan” op de wijzerplaat!
Het exemplaar wat je waarschijnlijk bedoeld is alleen shipping CONUS only (continental US). Deze verkopers hebben geen zin om iets over de grens te verkopen. Ook deze heeft geen inlay in de bezel en een losse bezel of alleen inlay voor dit horloge zie bijna nooit, laat staan in goede conditie.
Foto van m’n ex, blijf een zwak houden voor de kleine duivels. Dit was de automaat versie waar je over schrijft. Had er pas weer bijna een terug gekocht maar was helaas net te laat.
Een boel mensen verzamelen horloges, maar ik denk dat slechts weinigen er een tot op onderdeel niveau uit elkaar kunnen- en durven te halen.
Het in elkaar zetten lijkt mij een ambacht op zich Er zijn veel filmpjes op Youtube waarin ze dat doen (waarschijnlijk dezelfde persoon). Het resultaat is altijd verbluffend.
Deze is erg mooi en strak vormgegeven. Zoals je zegt: door de zwarte duidelijke wijzerplaat. Voor zover ik kan zien is het geen automaat wat 'm relatief dun maakt voor een duiker denk ik. En slechts 37 mm breed (“oude” maten zijn kleiner) waardoor hij op een smalle pols vast heel mooi draagt. Dit soort pareltjes vind je niet snel. Handgewonden zonder automaat is al jaren “uit”, zeker op een duiker.
Ik heb geen idee hoe groot je verzameling is en wat je smaak is maar als je deze (weer) weg doet zul je er spijt van krijgen. Dit is een zeer subtiel horloge voor een duiker en er komt een dag dat oversized horloges uit de mode raken (net als de oversized kleding uit de jaren '80). Niet wegdoen joh!
Heb je 'm eigenlijk weer waterproof gekregen? Ik neem aan dat daar een rubber ring voor nodig is. Die zal na 50 jaar wel verdroogd/versleten zijn geweest.