Misschien dat er een topic over is maar ik kon hem niet zo snel vinden. Hoe kijkt men tegen horloges aan met een kast van Carbon? Is het een toegevoegde waarde? Geeft het een extra “luxe” uitstraling tov staal? Of juist niet omdat Carbon erg licht is en een horloge “goedkoop” aanvoelt (veronderstelling van mij). Blijven horlogekasten van Carbon ook mooi in de praktijk? Of zijn ze juist gevoelig voor beschadigen bij ergens tegen aan stoten o.i.d.
Zijn er mensen met positieve of negatieve ervaringen betreffende Carbon hier op het forum? En als je nagenoeg hetzelfde model horloge in zowel staal als Carbon kan kopen en de prijsverschillen zijn niet heel groot wat heeft dan je voorkeur?
Ik kan het ook compleet mis hebben. Daarom lees ik graag ervaringen van mensen. Qua materiaal en uitstraling vind ik het juist mooi. Alleen heb ik geen idee of het ook een “kwaliteitsgevoel” geeft.
Dat hoor je toch ook wel over titanium, voor mij niet overigens ik vind het een heel prettig materiaal.
Carbon spreekt mij niet zo aan, weet niet goed waarom dus misschien volkomen onterecht.
Ik denk dat carbon geen goed materiaal voor een horlogekast is. Dat heeft niks met uiterlijk of uitstraling te maken. Het is heel persoonlijk of je het mooi vind of niet.
Carbon is volgens mij minder geschikt als materiaal voor een kast omdat het relatief kwetsbaar is. Het is geen hard materiaal, dus er komen vrij makkelijk krassen in. Carbon is ook erg stijf. Dat maakt het erg gevoelig voor schokken. Even ergens tegenaan stoten en je kast kan zo in 2 breken.
Het lijkt mij ook te gevoelig voor breken. Plus dat de vorm van de kast nooit de kwaliteit en afwerking van metalen kan halen. De manier waarop Carbon wordt vervaardigd leent zich hier niet echt voor lijkt me.
Er zijn ook keramische kasten, ook een erg stijf materiaal. En als je je horloge dan laat vallen kan het zijn dat het breekt. Maar dat is dan wel een hard en krasvast materiaal wat carbon niet is. Ik zie de voordelen van een carbon kast niet.
Bij de meeste producten van carbon; fietsonderdelen, hockeysticks etc zit er een soort kleine laag over het carbon (een harslaag o.i.d.). Voor zover ik weet vallen krassen op carbon wel mee, maar als ze er op zitten zijn ze wel flink aanwezig en zijn ze verdomd lastig weg te krijgen in tegendeel tot staal.
Nee, carbon is geen plastic.
Dit zou reuze mee vallen, maar waarneer er veel kracht op de kast komt zal er geen deuk in komen en zal ik hij breken, totaal anders dan bij staal dus.
@anon53002072EV kom er eens in met dat plastic gebakkie van je
Dit is wat je wil, geen carbon maar plastic. Bij Breitling noemen ze het anders maar het is plastic Wel heel hard plastic en heel tof plastic. Maar plastic. Yup, plastic.
Het is dan misschien geen plastic, het is wel een kunststof. De look en feel wordt grotendeels bepaald door de (epoxy)hars tussen de koolstof vezels. En dat geeft het voor mij toch echt een ‘plastic’ uiterlijk (hoewel het inderdaad geen thermoplast is in de zin van het woord).
Je hebt een filmpje op YouTube staan van Richard Mille. Daar laten ze zien dat je bij (hun) Carbon de vegen/krasjes er heel makkelijk uitpoetst. Diepe krassen natuurlijk niet.
Ik vind dit er toch nog best nice uitzien. Ik zou dit overigens alleen kopen als je bulkt van het geld en al 4 andere AP’s in een grote collectie hebt .
Ja ja, maar die koolstofvezels worden bij elkaar gehouden door… Precies, resin. En hoewel dat volgens de chemische zin van het woord misschien geen plastic is, lijkt het er wel verdomde veel op qua llok en feel.