Hallo allemaal! Deze ochtend nog even de tijd genomen om mijn horloge te posten in “wat dragen wij vandaag!” Het was weer een tijdje geleden dat ik me hier nog liet horen, ik kijk wel geregeld wat er te koop wordt aangeboden maar verder zet ik er zelden iets op, tot vandaag dan! Ik had deze ochtend een Carl.F.Bucherer (CFB) rond de pols en dat horloge bevalt me uiterst goed! Nu, zoals iedereen wel zal weten is dit merk in 2023 over genomen door Rolex. CFB verkocht flink wat horloges maar kon al bij al geen winst boeken door de verkoop. Vandaag las ik dat Rolex de stekker heeft uitgetrokken uit dit merk en op de website staan ook andere prijzen dan de laatste keer dat ik keek. Alles -20% en op zulke bedragen is dit flink wat. Je vindt ook geen dealers meer die dit merk nog hebben buiten “Veerman” in Huizen maar ook daar wordt dit merk aangeboden -20%. Eerder werd via dit forum dit onderwerp al eens besproken maar momenteel stel ik me toch wel enkele vragen. Ik heb de Scubatec Patravi zwart in mijn bezit, een prachtig horloge met hoogwaardige materialen samen gesteld en aan het horloge veranderd niks, blijft prachtig en tikt net zoals voorheen maar wat met de waarde en het onderhoud van dit merk? Zijn er nog onderdelen verkrijgbaar die door CFB zijn gemaakt? Wordt er nog een bewijs van onderhoud afgegeven door de erkende mensen die dit doen? Ok, bij Veerman zal het wel kunnen maar hoelang nog en in welke omstandigheden? Als men binnenkort nergens nog iets hoort of ziet van dit merk zal de verkoop van tweedehands CFB uurwerken ook sterk dalen neem ik aan? Ze hebben door de jaren heen prachtige horloges ontworpen, ook de chrono’s zijn super gaaf en lijken op een top uurwerk uit het sigment. Waarschijnlijk zitten hier mensen genoeg die veel meer weten dan ik hoe het nu verder zal moeten en wat de mogelijke gevolgen zijn van de houders van CFB horloges. Voor elk merk heb je liefhebbers dus ook voor CFB en dit merk is geen waanzin maar degelijke kwaliteit maar wat nu…
nee, heb ik ook niet hoor maar ongerust ben je wel vanzelf als je daar eentje van hebt!
Net even gevraagd aan een voormalig service manager van CFB die vertelde dat de service afdeling voorlopig nog in Lengnau blijft dus dan blijft de onderdelen voorziening als het goed is voorlopig ook nog in stand.
Het is ook nog lang niet nodig, het horloge is van 2022. En wat is voorlopig? Het kan best dat ze volgend jaar weg zijn.
Ja dat behoort tot de mogelijkheden ik kan niet in de toekomst kijken
Vraag t na bij t merk. Niemand kan in de toekomst kijken.
dat kan wel, maar wij kunnen het helaas niet! Ik tracht contact op te nemen met het merk zelf alhoewel dat vandaag tot nogtoe ook niet lukte.
Ik ben nooit fan geweest van de ontwerpen omdat ik het altijd net-niet vond. Dat zijn van die details, zoals nipt te grote kasten voor het uurwerk, raar geplaatste datums dankzij die discrepantie, en ga zo maar door. Maar het voordeel van dat fenomeen is wel dat ze over het algemeen voorzien zijn van off the shelf uurwerken. Het CFB 1950.1 caliber is bijvoorbeeld een base ETA 2824-2, om maar een zijstraat te noemen.
Dat betekent waarschijnlijk dat onderdelen of zelfs donor uurwerken verkrijgbaar blijven, en dat iedere Jan Doedel zo’n uurwerk kan servicen, omdat er geen rare dingen aan de hand zijn. Specifiek bij Bucherer zou ik me dus helemaal niet te sappel maken.
Hmmmm. Een vrij onbekend juweliersmerk wat ETA uurwerken gebruikt en ze dan weg zet voor de prijs van bijvoorbeeld een hele dikke Tudor of zelfs een OP36 is natuurlijk wel optimistisch. Of het waanzin is weet ik niet, maar de propositie heeft mij nooit bekoord.
Ze werken inderdaad met ETA blokken wat zowat elk merk doet op sommige na. Maar wanneer het werk binnenkomt en in het horloge geplaatst wordt is toch wel een hemelsbreed verschil waarbij men van het “gewone uurwerk” niet veel meer terug vindt. Over de liefde voor het merk blijft mijn exemplaar ook enkel maar de Scubatec. En vrij onbekend is het niet. Je komt ze vaak genoeg tegen maar hun prijzen waren inderdaad niet mis! Tot slot heb ik ook twee Tudor horloges, de Prince Date en de Black Bay chrono S&G wat inderdaad “vette” horloges zijn. Toch mag de CFB er naast komen liggen, ook deze is perfect afgewerkt. De datum staat keurig op 3 zoals bij de meeste horloges en door zijn grote kast oogt hij net zo stoer als de Black Bay. Enkel de waarde zal verschillen…
Carl f bucherer
Over priced? Ja extreem
Kwaliteit? Ja zeer zeer goed afwerking subliem en vergelijkbaar met omega qua kast en banden.
Uuwerk, tja beetje hublot verhaal maar niks mis mee
Designs? Aziatische markt georiënteerd, laatste modellen top vooral de manero in 40mm.
Maar kort erna dus gestopt