Op marktplaats staat een mooi mechanisch horloge van het Zwitserse merk Carmena te koop uit de jaren vijftig , waarop ik een bod heb gedaan van 105,= euro. Is dit een goed bod. Ik vindt via Google nl. niets terug over dit horlogemerk.
Als 1 van de lezers van dit forum iets meer weet van dit merk, houdt ik mij aanbevolen voor informatie.
Ik ken het horlogemerk niet. Het lijkt erop (op de foto dan) dat er in het uurwerk niet veel steentjes als lagers gebruikt zijn, ik zie er zogauw alleen één op de balans. Dat zegt vaak iets over de kwaliteit van het uurwerk. Hoe meer (functionele) lagersteentjes, hoe beter de kwaliteit.
Tja, als ik €100,- stuk te gooien had, zou ik deze echt niet kopen (ook al omdat ik het merk niet ken), maar een paar leuke oude Russen:D
Of doorsparen voor iets waar wel wat over bekend is.
Zo te zien is het een zgn. penanker. De constructie van zo’n uurwerk is een stuk simpeler en dus veel goedkoper dan van een ‘normaal’ mechanisch horloge. Ook moeilijker te repareren bij defecten trouwens. 105 Euro vind ik heel erg veel geld voor zo’n horloge. De waarde bedraagt niet meer dan een paar tientjes.
Voor 105 euro kun je best veel leuks op vintage gebied kopen waar een beter uurwerkje in zit.