Carrera calibre 5 verliest +/- 20s per dag

Mijn Tag Heuer day/date van 10-2018 verliest zo’n 20 seconden per dag
(gemeten met de Toolwatch app)

had al een tijdje het idee, dat deze langzaam liep en heb de afgelopen dagen dit bij gehouden met de app en kwam tot de ontdekking dat die dus niet meer accuraat loopt.

horloge heb ik in oktober 2018 nieuw gekocht, en is 1,5 later al een keer naar TH gestuurd omdat die heel slecht/stroef opwond.

nu heb ik dus deze problemen…

mijn vraag aan jullie is voordat ik terug ga naar de juwelier:
is dit eigenlijk normaal?
mag ik dit verwachten na zo’n korte tijd?
of hebben mede hf’ers zelfde ervaringen gehad met TH?

de garantie is natuurlijk verlopen, maar pas er eigenlijk ook voor om diep in de buidel te tasten als de juwelier hem weer naar TH opstuurd…

Misschien is hij simpelweg gemagnetiseerd en hoef je hem alleen maar te demagnetiseren? Hopelijk is er iemand op het forum die je er rechtstreeks mee kan helpen.

Volgens mij zou die voor moeten lopen als die gemagnetiseerd is.

4 likes

Zit toch een ETA automaat in? Een beetje horlogemaker kan die toch gewoon een onderhoudsbeurt geven, en tegelijkertijd even naar dat stroeve opwinden kijken? Hoeft tich niet meteen naar Zwitserland verzonden te worden?

1 like

Magnetisme is sterk voorlopen

1 like

Hoe ontstaat dat eigenlijk magnetisme, neem aan dat je een horloge niet bij een magneet houdt. Maar blijkbaar kan dit dus ook onder andere omstandigheden gebeuren, maar welke zijn dat dan? Misschien een domme vraag maar ik ben nog steeds in de leer.

1 like

ben ik met je eens, echter ben ik eerst wel benieuwd of dit normaal is en wat de dealer hiervan vindt.

Is dit een chronometeruurwerk? Zo nee, dan is +/- 20 seconden een prima waarde.

1 like

Ja, hiermee zou ik even bij de horlogemaker langsgaan. Hoewel 20 sec ook weer niet dramatisch is…

Cal 5 is volgens mij een 2824 zonder chronometer-certificering , -20 is niet ideaal maar ook geen ramp voor zo’n uurwerk en zal na 3.5 jaar ook geen garantie zijn. Ik zou er zeker niet mee naar TH gaan. Dat kost je veel geld, terwijl iedere horlogemaker deze kan servicen

1 like

Dus: iedere zondag twee minuten vooruit zetten, en dan ben je de rest van de week op tijd :nerd_face:
Misschien denk ik er te makkelijk over, als vintage verzamelaar.

4 likes

TH geeft zelf waardes voor een standaard automaat van -5 tot +20 sec, dan is -20 geen prima waarde.

Maar levert dat na 3.5 jaar nog aanleiding voor een gratis servicebeurt? Dat denk ik niet. Dus heb je er weinig aan.

Overigens is dat misschien helemaal niet nodig en is afregelen voldoende (laten we van het beste uitgaan)

Wat Rory al aansnijdt: dit ding is niet meer fabriek-af, maar jarenlang gedragen. Wat mij betreft zijn dat soort indicaties inmiddels dan ook waardeloos, te meer als je nagaat dat een horloge – in principe – iedere vijf jaar zou moeten worden geserviced.

Vermoed eerder dat er een Sellita 200 inzit. Vooral zwaar opwinden komt hierbij vaker voor.

TAG Heuer’s Caliber 5 movement is a Swiss ETA 2824 movement

en met stroef opwinden, bedoel ik eigenlijk meer dat die het gevoel geeft dat dit overslaat tijdens het opwinden, “tikjes in de kroon tijdens opwinden”

Ik heb niets over garantie gezegd, alleen dat bij -20s het uurwerk niet prima functioneert. TS zal er toch iets aan moeten laten doen als het hem stoort, via TH of lokaal ondanks dat het pas 3.5 jaar geleden is.

1 like

Brand Tag Heuer Caliber Number 5 Base Caliber ETA 2824-2 or Sellita SW200-1 Movement.
Source: https://calibercorner.com/tag-heuer-caliber-5/ .

1 like

Ik ook niet.

Dan zijn we het gewoon oneens. Een gebruiksvoorwerp is aan slijtage onderhevig en de verwachtingen van de gebruiker zouden overeenkomstig moeten zijn.

Als het slot van je nieuwe voordeur na 3,5 jaar wat moeilijk begint te doen, dan pak je er een bus WD40 bij en dan is het opgelost. Horloges laten zich wat minder makkelijk aanpakken, maar dat maakt het niet anders dat slijtage of ‘werkende’ onderdelen te verwachten zijn, na een tijdje.

1 like

Inderdaad een magneet die een zwaar magnetisch veld heeft en trekt de spiraal de kant van het magnetische veld op en dan worden de windingen allemaal 1 kant op getrokken wat een voorlopen veroorzaakt. Denk hierbij aan kassa waar kledingstukken gescand worden of grote speakers.

4 likes