Ik had nagenoeg de trekker overgehaald om een Cartier column aan te schaffen maar merk dat ik toch lichte twijfels heb over de aanwezigheid van een redial. Twijfel zit hem voor mij met name in de Romeinse cijfers (die mij wat gebrekkig geschilderd lijken), het lettertype wat smudgy oogt en de ontbrekende ‘hidden Cartier’ in X.
De cijfers zijn er wel iets anders uit als bij andere versies die ik zo snel zie. De X van 10 zou een hidden signature kunnen hebben maar het is op z’n minst heel slecht te zien (maar denk dat het er niet is).
Logo en cijfers zien er iets anders uit dan ik zou verwachten. Kunnen verschillende series zijn natuurlijk, maar ik zou ook twijfelen.
Kan ook een slechte foto zijn maar de wijzers lijken bijna zwart?
Je zou betere foto’s kunnen vragen; ik heb de indruk dat die vettige cijfers worden veroorzaakt door overijverige ruisonderdrukking van een telefooncamera.
Er hoort zo te zien wel een hidden Cartier in de X te zitten:
Maar ik denk de “resten” ervan ook op jouw foto’s ook te zien:
Dus ik zou betere foto’s vragen, dichtgelopen details kunnen op een redial wijzen, maar ook op slechte foto’s. Telefooncamera’s gebruiken tegenwoordig ook de nodige AI en kunnen dan lekker even zo’n X dichtvegen.
Ik heb behoorlijk wat Cartiers gehad (heb er ook nog een aantal).
Lijkt mij refinished of zelfs een aftermarket (die zijn er ook van deze specifieke plaat)
Er zijn duidelijke visuele aanwijzingen dat deze wijzerplaat mogelijk opnieuw is opgemaakt (redial) — vooral door de onregelmatigheid van de “e” in “de” en de algemene drukkwaliteit
Chatgpt had nog meer tekst, maar dit was wel het belangrijkste. Vond het eigenlijk geen slecht antwooed van chatgpt, maar ik ben ook geen cartier kenner (dus al snel onder de indruk van het antwoord)
Dank allen voor jullie scherpe blik. Zekerheidshalve heb ik nog scherpere foto’s opgevraagd van de dial. Zoals @Max1995, @Cikonemo en @govert ook aangeven lijkt het font/cijfers slordig en afwijkend van het origineel. Ik wacht de foto’s even af maar neig ernaar om de deal af te breken.
De Must de Cartier is de instaplijn van Cartier. Ik weet niet of de afwerking van de print op de dial (of de dial zelf) vergeleken mag worden met de andere lijnen van Cartier.