Zouden er wat kenners van Cartier mee willen kijken? Mijn vader heeft ooit, jaren geleden, deze Cartier gekocht van een horloge handelaar. Zonder certificaat… Vond het leuk om aan zn vriendin te geven. Hij heeft geen verstand van horloges en bij mij gaan er bij dit verhaal en wat zoeken naar dit model wat alarmbellen af. Hij heeft hem weer eens uit zijn doosje gehaald of ik er meer van wist. Dus even mijn mede hobbyisten lastig vallen hier mee!
Cartier Quartz Gold Paris 36789 met een [18k 0750] stempel op de caseback. Ik kom uit op een Cartier Cougar. Het eerste wat me op valt is dat de wijzers op alle modellen die ik zie blauw zijn en de kroon een bekend Cartier blauwig saffier steentje bevat. Vandaar dat ik het wat vreemd vind, maar het kan zijn dat er variaties zijn. Ik ben totaal niet bekend met Cartier… Hierbij de foto’s. Wat is jullie idee hier bij?
Helaas nep, is makkelijk te zien aan wijzerplaat en deksel hoort met schroefjes vast te zitten.
Waarschijnlijk ook geen goud maar soms worden neppers nog wel eens van echt goud gemaakt dus dat zou je even moeten laten testen.
Duidelijk verhaal. Dit vermoede ik ook al maar daarom vroeg ik dus even naar jullie Cartier kenners voor wat details. Bijna grappig eigenlijk hoe makkelijk dit te zien is. Haha. Ik hoop dat hij er niet teveel guldens/€ voor heeft betaald. Ik zal hem eens laten testen op echt goud. Maar dat geloof ik ook niet echt met deze bevestiging.
Ik geloof wel dat dit echt goud is hoor. Heb meerdere malen soortgelijke van echt goud gezien. Levert zo’n horloge vaak toch nog fikse bedragen aan smeltwaarde op.
Waarom maken ze neppers eigenlijk van echt goud?
Ze besodemieteren toch al, dan kan je net zo goed de extra stap zetten en dan alleen de stempels zetten op een vergulde kast. Extra winst voor de bandieten, dus waarom zouden ze op dat stukje wel eerlijk zijn?
Dat vraag ik me ook af. Misschien geeft het ze een goed gevoel dat ze je maar half belazeren. Nee, goede vraag. Ik heb bijvoorbeeld van mijn opa een mooie gouden Omega Genève geërfd. Na veel zoeken en vragen bleek dat het een Frankenstein is. Een originele Omega (type dat in een stalen kast hoorde) die in een echt gouden; maar geen originele Omega kast is geplaatst. Een echt gouden Omega verkoopt dus beter dan een merkloos gouden horloge? Ook vreemd maar die begrijp ik nog. Maar een neppert in een dure goude kast en band volg ik ook niet.
Zie ook wel eens een imitatie Rolex daydate voorbij komen in massief 18k goud, wel met een echt ETA uurwerk dat dan wel.
Ik denk dan altijd omsmelten die hap en kun je een echt horloge kopen voor die 5k.
Deze gouden horloges worden vaak met een Genève wijzerplaat aangeboden en dan bied de verkoper aan om er een Cartier/ Rolex wijzerplaat in te plaatsen zodat het een “echt” merk horloge word.
Is dus half nep zoals hierboven vermeld.
Inderdaad kwamen een jaar of 30 geleden de 18 karaats gouden RLX day- date met President armband uit Antwerpen. Kosten rond de Hfl 4000,- en waren voorzien van een ETA uurwerk.
Zwakke punt was de uitlijning van de kroon / opwindas tov de tube. As breekt geregeld af. Heden zijn deze horloges aan oud goud hun aanschafprijs ruim meer dan waard.
Deze horloges kwamen toen oorspronkelijk uit Italië.