Cartier(mineetje)

Deel 1 van een operatie.

Als ik met mijn vrienden en familie over mijn horloge-aandoening praat dan klinkt dat voor hun over het algemeen alsof ik bengaals spreek met een slecht accent, een spraakgebrek en een lispel.

Maar er is altijd die ene vriend die het spraakgebrek aan de kant kan schuiven en vooral de passie voor het knutselen aan horloges interessant vindt.

Zo ook bij mij en deze vriend gaf op een moment aan misschien wel een “projectje” voor mij te hebben.
Dit projectje bleek een erfstuk van zijn overleden vader, een ronde Cartier Santos. Binnenin klopt een ETA 2892-A2 uurwerk.

De kroon was van de opwindstift afgebroken, de voormalige Cartier winkel in Rotterdam had eens aangegeven dat reparatie een klein vermogen zou kosten wat mijn buurman niet heeft. Maar hij heeft het horloge als herinnering aan zijn vader wel gehouden.

Ik vond het een eer, alleen daar ga ik niet even mijn schroevendraaiertje insteken met al mijn onkunde.

Gelukkig had ik een aantal maanden ervoor deelgenomen aan de @vinwat basisclinic.
Contact gezocht met Huib om ernaar te kijken. De kroon bevatte nog een stuk van de stem wat er met geen mogelijkheid uit te krijgen was, conclusie: duik in de baai, op zoek naar een nieuwe kroon en een nieuwe opwindstift. Tijdens de tweede basisclinic zouden we even die stift en kroon terugplaatsen, zo gepiept.

Maar deze Cartier had toch iets meer trucjes achter de hand.
Allereerst hebben we diep moeten duiken in de baai om de juiste kroon te bemachtigen. Uiteindelijk toch verkregen en gewapend met stift en kroon, op naar de basisclinic.

Heel eenvoudig, kroon op de stift draaien, stift in het uurwerk steken en…
Hij gaat er niet in.
“Nou, dan zul je hem toch echt uit elkaar moeten halen” hoor ik @vinwat gniffelen.

Door mijn kop spoken gedachten als: duur horloge (in mijn optiek ook lelijk, mast dat is persoonlijk) , erfstuk, van een vriend.

Heel behoedzaam haal ik het uurwerk eruit en verwijder ik de wijzers en wijzerplaat.

Nog steeds niks te zien, dan moet toch echt de dagaanduiding eraf met alle toeters en bellen (lees raderen en tandwielen),stik.

En daar toont zich het euvel, de tirette en een tandwiel van de opwindas zitten onder de bascule gepropt. Welk grof geweld heeft hier plaatsgevonden?

Na verwijdering van de bascule vielen alle puzzelstukjes op zijn plek en het uurwerk uit elkaar. Wat bleek, de tirette was wel intakt maar het kleine tandwiel van de opwindas was strak in tweeën gebroken.

Tegen die tijd was het bijna tijd om naar huis te gaan en het betreffende tandwiel was niet voorhanden.

Wordt vervolgd…

39 likes

Ik vind het echt prachtig dat iemand zoiets kan er durft. Ben zelf in het dagelijks leven cnc carrouseldraaier. Ook nauwkeurig werk maar toch een andere tak van sport.

2 likes

Erg interessant. Ben benieuwd naar het vervolg.

1 like

Gaaf dat je dat leert en super voor je buurman als jij hem weer aan de praat krijgt!

1 like

Leuk project aan een horloge met een speciale betekenis. Lijkt me een eer om dit te mogen doen. Fijn dat je met wat hulp het horloge weer goed werkend gaat krijgen.

1 like

Hou vol, je kan het :+1:

1 like

Is zeker een eer, ik moet ook zeggen dat sleutelen aan mijn eigen horloges minder stressvol is dan sleutelen aan deze.

3 likes

Mooi geschreven. Kriebelt bij mij ook om zoiets te gaan doen.
( De kliniek :blush:)

1 like

Mijn (eerste en) laatste post over dit Cartier avontuur was december 2018. We eindigden met een uurwerk in delen, een tandwiel in tweeën en een vertrouwen in duigen.

Nu een vervolg van dit Cartier revalidatieproces, in de hoop dat ik haar weer kan laten lopen. De Cartier heeft dan wellicht stil gestaan, ikzelf heb niet stil gezeten.

Op zoek naar het gebroken tandwiel ben ik de baai ingedoken.
De e-baai is diep, donker onbekend en vol met…………………tandwielen.
“Het geheel is meer dan de som der delen” maar niet als het over ETA uurwerkjes gaat, moet deze meneer gedacht hebben die werkelijk ieder onderdeel van het ETA 2892-A2 los te koop aanbood. Zelfs dit ene kleine tandwiel, dus een ram op de koopknop en een aantal dagen later een pakketje in de bus.

(De)assemblage deel 1 tot en met 8
Na ontvangst van het tandwiel ging ik met hernieuwde moed en vreugd aan de slag; tandwiel erin, stift inkorten en klaar is Clim, dacht ik.

Uit niets kon ik opmaken dat de Cartier hier toch echt heel anders over dacht.
Dat begon al met het weer installeren van het datumwerk. Een secuur klusje wat makkelijk fout kon gaan.
Toen ik na het weer plaatsen van het gehele datumwerk, wijzerplaat en wijzers het uurwerk weer in de kast wou plaatsen kwam het volgende euvel naar boven.
Het gebroken tandwiel, wat samen met de tirette, onder de plaat gemoffeld zat, heeft deze plaat een klein beetje verbogen. Nu wil deze plaat tevens de tirette veer zijn.
Dus, wanneer de opwindstift geplaatst werd, was er niet genoeg tegenwicht waardoor de tirette los kwam. En om de tirette weer vast te zetten, moesten de wijzers, wijzerplaat en het hele datumwerk er weer afgehaald worden.
Ter illu- en frustratie, het heeft zeker 8 keer geduurd voordat we het euvel van de verbogen tirette plaat ontdekte en iedere keer mocht de gehele bovenkant eraf.
Gaandeweg heeft één schroefje het hazenpad gekozen en ik geef hem geen ongelijk. Maar gelukkig heb ik van @vinwat tijdens een horlogeclinici een vervanger gekregen. Erg mooi hoe men elkaar helpt.

Tijdens de zoektocht naar het euvel, en telkenmale demontatie, bleek het uurwerk ineens niet meer te lopen, de minutenpijp zat muurvast. De rotor eraf gehaald en ontdekt dat de hacking pin los zat. Deze weer vastgezet, maar dat mocht niet baten.
Wat bleek, ik had een plaatje in mijn onverzadigbaar de- en montagewoede in de verkeerde volgorde gemonteerd, daarop liep de minutenpijp vast.
Demonteren, goed monteren en ze liep weer.
Geluk bij de ongeluk dat ik zo de losse hacking ontdekte. Let wel, deze krijgt nog een staartje.

Het inkorten en bijvijlen van de opwindstift ging in tegenstelling tot de andere dingen als gesmeerd.

Na het plaatsen van de opwindstift kon het hele uurwerk weer in de kast en het horloge weer naar mijn buurman.

Maar niet alvorens het uurwerk weer uit de kast te halen omdat ik de datum niet goed uitgelijnd had op de wijzers. Beginnersfout maar gelukkig ben ik maat een beginner.
Zo, in elkaar zetten en op naar de buurman.

Maar niet alvorens het uurwerk nogmaals uit de kast te halen omdat de wijzers niet goed waren aangedrukt en los in de kast lagen.

En toen was het moment echt daar dat ze klaar was en liep. Ze liep zo vloeiend als Usain Bolt op Nike Air Max-jes op een valmat van een kinderspeeltuin.

En de dankbaarheid van mijn buurman toen hij het horloge van zijn overleden vader weer kon dragen was schitterend en ontroerend tegelijk. Erg leuk en alle moeite waard.


Ook alle hilariteit, en heerlijke cynische opmerkingen van bijvoorbeeld @Cricket33, @lassale, @brodie tijdens de clinic waren erg welkom als ik weer het datumwerk eraf moest halen.

En Clim, dat staartje, hoe zat het daarmee?
Nou 3 weken later kreeg ik het horloge weer terug. Ik had blijkbaar de rotor niet helemaal goed vastgedraaid waardoor er een schroefje los zat en de hacking weer los.
Dus nogmaals uit elkaar, maar ik kan intussen het uurwerk (op de radartrein na) dromen. Dus dat was makkelijk opgelost.

Ik heb hem een dag gedragen om te kijken of hij het bleef doen. En, ondanks dat ik het geen schitterend horloge vind, draagt ie heerlijk en ben ik hem gaan waarderen.

Nu eindelijk op naar het volgende projectje. Bedankt voor het lezen en kijken.

42 likes

Erg tof om te lezen, ik wilde dat ik dit kon (alles is te leren maar goed). Chapeau :clap:

1 like

Dank je.
Ik heb vooral geduld moeten leren.:joy:
Zonder de kennis van @vinwat was me dit nooit gelukt

1 like

Geweldig gedaan, hulde (en zo herkenbaar, die verdwenen schroefjes en zaken die je pas ziet als alles netjes in elkaar is gezet waardoor alles weer uit elkaar moet :smiley: ) :+1:

1 like

Gaaf!! Leuk om te lezen. Wat een avontuur(tje) :grin::+1:t2:

1 like

Leuk verhaal, deels herkenbare beginners fouten.

Het verbuigen van de tiretteveer heb je helaas zelf veroorzaakt bij het eruit halen van de opwind-as!

1 like

Dat is niet helemaal waar, er zat geen opwindas in toen ik hem kreeg.
Toen we er een nieuwe opwindas in wouden stoppen bleek de boel gebroken te zijn.

1 like

Neemt trouwens niet weg dat dit gehele traject continu vallen en opstaan was met erg veel foutjes.
Maar dat is logisch voor een 100% hobbyist, en ook het leuke. :joy::+1:

3 likes

Heerlijk geschreven en het getuigt echt van karakter dat je niet opgaf. En uiteindelijk is het toch geweldig dat je zo’n horloge anders gaat zien. Er zit liefde in man. Respect!

2 likes

Sorry, ging uit van bovenstaande tekst en als het horloge alleen bij Cartier aangeboden was voor een prijsopgave dan zullen zij het afgebroken deel niet verwijderen. Er zullen waarschijnlijk meer " horlogemakers" naar gekeken hebben.

Dan is uw voorganger fout bezig gewwest als het gebroken deel al uit het uurwerk verwijderd was.

2 likes

Snap ik. Mijn buurman is er een aantal jaren geleden mee naar en juwelier gegaan.
Hij kon de kosten voor een Cartier onderhoud toen niet betalen.
Ik denk dat de juwelier de opwindstift verwijdert heeft.

1 like

Thanks brodie, je hebt de worsteling van zeer dichtbij meegemaakt. :joy::joy:

2 likes