Cartier only (Deel 1)

Oké ik ben bijna klaar met mijn project nu heb ik alleen een klein vraagje voor alle vintage must de cartier tank eigenaren hier, klopt het dat er wat beweging in het uurwerk zit ten opzichte van de kast?.

Als ik de kroon opereer dan voel je en zie je de plaat bewegen, het betreft een caliber 78-1 uurwerk en voor zover ik weet zijn er geen uurwerk houders voor dit type tank.

2 likes

Oké ik heb de kast dicht gemaakt en accepteer het kleine beetje beweging dat er in zit.

Dan nu het moment waarop ik vertel wat dit project in hield voor mij.
Mijn vrouw is helaas met haar 33jaar op een punt in haar leven gekomen waar niemand wil komen, ze is helaas ongeneeslijk ziek met de K ziekte en zoals het er nu naar uitziet moeten we de tijd die we hebben koesteren en herinneringen maken.
In dit thema hebben we de koppen bijeen gestoken, zij wilde altijd al een cartier in het goud en ik vind het horloge maken/servicen als hobby erg leuk. Dit heeft ons dus zover gebracht dat we een complete cartier zelf hebben gebouwd en geserviced.

Wij hebben de kast, plaat, wijzers, uurwerk, kroon en band allemaal los uitgezocht, om tot een fantastisch resultaat te komen (resultaat onder de tekst).

Het uitzoeken was opgave 1, opgave 2 was het servicen van het uurwerk caliber 78-1, nu had ik er voor kunnen kiezen dit zelf te doen maar ik vind het leuk mensen bij mijn hobby’s te betrekken en zo ook mijn vrouw. Samen hebben wij op instructie van mij het uurwerk gedemonteerd schoongemaakt en weer opnieuw opgebouwd.
Dit ging niet zonder slag of stoot namelijk de hoofdveer wilde niet opnieuw gebruikt worden en vernietigde zichzelf in mijn veren winder. Opzoek naar nieuwe veer in juiste specs kwamen we op een ander probleem, de veer was oud en van inferieure kwaliteit dan de moderne veren.
Uiteindelijk veer gekocht die grotendeels matchte qua specificaties op de diameter van de veerton na (0.5mm kleiner dan de 7,5mm specificatie van de veerton). Deze liet zich erg makkelijk op zijn plek zetten en dus konden we verder.

We hadden voor we aan het raderwerk begonnen al het wijzer verzetwerk en opwindmechniek in elkaar gezet dus nu konden we het uurwerk af maken. Eerst het aandrijfwiel daarna de veerton (dit uurwerk wordt indirect aangedreven volgens mij en heeft geen seconden as). Daarna kwam de brug op zijn plek en konden we het raderwerk doen, dit was een ongelofelijke balanceer act van de raderen want deze laten zicht erg makkelijk uit positie brengen, brug voorzichtig vast zetten alle raderen netjes in hun lager en toen het echapement. Deze liet zich makkelijk op zijn plaats zetten en na plaatsen van balans kwam daar het volgende resultaat uit.

Dit resultaat was op een 75% opwinding van de veer en alleen de balans en anker waren geolied de rest moest daarna nog gedaan worden en je kan je voorstellen dat dit uurwerk loopt als nooit te voren, 330 graden amplitude +1 sec/dag en de beat error is enige die ik niet veel beter kreeg dan dit.

Na het uurwerk konden de plaat en wijzers worden geïnstalleerd en was het een kwestie van Engelen geduld, de stift was een nieuwe stif en die zijn te lang, dit uurwerk had ik geen ervaring mee en de stift moest behoorlijk worden ingekort 8.4mm is het uiteindelijk geworden na veel vijlen.

En dan nu met heel veel trots presenteer ik jullie mijn vrouw haar eerste cartier en 1 die ik stiekem ook kan dragen de must de cartier Tank!

Ja het is misschien een Franken maar een waar ik trots op ben en met enorme sentimentele waarde in quality time en plezier van de zoektocht, deze gaat nooit weg en zal ik mijn hele leven koesteren en onderhouden.

Edit: er zit geen haar op de plaat, helaas is dit een kras die er op zat al maar niet gezien heb in de foto’s online toen ik hem kocht maar dit mag de pret niet drukken!

64 likes

Jeetje man, wat een moeilijke tijd. Fijn dat je dit samen hebt kunnen doen en wie weet heb je er later ook een prachtig aandenken mee.
Veel sterkte samen.

1 like

Thanks en daar is hij wel voor gemaakt!

1 like

Mijn haar komt recht op mijn armen. Hoop dat je nog veel mooie momenten mag beleven in de tijd die jullie rest, en dat de tank later een mooi aandenken mag zijn ook.

1 like

Prachtig idee om dit samen zo te doen! Veel sterkte samen!!

1 like

Mooi project maar de reden is minder.
Heel veel sterkte gewenst voor je vrouw en jou met deze klote situatie, ik weet wat je doormaakt en het is een Rollercoaster.

1 like

Ja verre van makkelijk maar we slaan ons er doorheen zolang als ons gegeven is, dankjewel en jij ook nog veel sterkte want dit draag je voor altijd bij je.

1 like

Veel sterkte samen. Mooi project.

1 like

Woorden schieten hier te kort. Veel sterkte samen. Mooi dat dit project jullie samen extra verbindt.

1 like

wat heftig om te horen, maar heel fijn dat jullie dit samen hebben kunnen doen
veel sterkte samen!

1 like

wow,respect en veel sterkte in de tijden die komen gaan

1 like

Veel sterkte voor jullie samen! Heel heftig :disappointed:

5 likes

Dankjewel allemaal we gaan er alles aan doen er zoveel mogelijk van te genieten!

2 likes

Heel veel kracht gewenst, om samen mooie en dierbare herinneringen te maken, heel veel sterkte!

1 like

Heftig dit … veel sterkte 🫶🏻

1 like

Jeetje wat heftig, sterkte!

1 like

Deze komt hard binnen, Heel veel sterkte en probeer nog zolang mogelijk van dit horloge en elkaar te genieten.

1 like

Veel sterkte samen! :heart:

1 like

Wat een heftig verhaal.
Wens jullie heel veel sterkte toe!

1 like