Cartier - Over-polished?

Beste lotgenoten,

Ik neig recent steeds meer naar de wat meer vintage modellen. Momenteel spreekt o.a. de Cartier Ellipse, 78091, mij enorm aan en ben ik in gesprek met, wat vooralsnog lijkt op, een betrouwbare Italiaanse GD.

Ik ben mij er van bewust dat de vintage wereld link kan zijn voor een groentje als ik, probeer zodoende nog zoveel als mogelijk te onderzoeken en leren. Alle hulp en advies is welkom. Wellicht is het “buy the seller” principe hier op zijn plaats. “Seller” staat mij kundig en netjes te woord.

Zowel “Cartier” alsmede “Paris” zijn niet meer zichtbaar op de achterkant, alleen serienummer is nog vaagjes leesbaar. Rode vlag? Blijkbaar veel gepolijst, maar teveel?

Verkoper’s antwoord op mijn vraag of horloge “over-polished” is.

“The Watch Is in good shape, It isn’t over polished, the only problem Is that the serial number on the case back it isn’t very readable. “Cartier Paris” Is gone cause it was polished in the past. This Is the only problem of the Watch because It Is in good condition.
If you’re looking for a collectable peace It isn’t a good choice, instead if you’re looking for a quite perfect Watch with a reasonable price, It Is the right choice.”

Daar heeft hij een valide punt. Ik ben voornemens het horloge lekker te dragen.

Waar ik om jullie mening zou willen vragen is, vinden jullie het horloge te vaak/veel gepolijst? Kan je dat überhaupt zien vanaf deze foto’s?

Voor mij is met name belangrijk dat het horloge niet verpest is, dan wel dat de essentie van het oorspronkelijke ontwerp van het model niet verloren gaat.

Een voordeel is dat de prijs wat meer schappelijk is. Wat zouden jullie doen? Iets bijleggen en ander exemplaar zoeken? De meeste Ellipsen die ik vond hebben wel iets van een imperfectie, niet gek gezien de leeftijd, hoort erbij toch?

Alvast dank.

3 likes

als jij je er niet goed bij voelt wel ja

1 like

Als je vrede in je hoofd wil dan moet je het niet doen. Oftewel als je twijfelt over, of die te veel gepolijst is, dan heb je geen vrede in je hoofd.

(had hij maar piece in plaats van peace moeten schrijven)

2 likes

Dat moet dan de eerste zijn :smiling_face_with_tear:

3 likes

Ben nog zoekende in hoeverre je bij een vintage vondst bepaalde zaken moet accepteren en of polijst gehalte een valide factor is om in overweging te nemen of dat het puur persoonlijk is…

Het is natuurlijk een oud beestje maar bij twijfel, lekker in Italië laten en rustig verder zoeken.

1 like

Iemand die vanaf de foto’s iets kan zeggen over of het horloge overmatig gepolijst is?

Je krijgt waarvoor je betaald.

Dat die gravering weg is is een signaal. Ik zou die zelf wel graag heben. Als ik m online vergelijk met anderen (bijv 1 die amsterdam watch co heeft) lijken die scherpere hoeken te hebben.

Vintage watches zijn voor mij 95% collectability. Een topstuk is altijd beter dan een compromis. Maar als jou dat minder boeit dan kan je er gewoon voor gaan. Zeker als je van plan bent iets dagelijks te dragen en niet overdreven voorzichtig mee wilt doen.

Zelf zou ik m skippen.

1 like

Dank je Ruud. Idee was idd om hem lekker te dragen, maar wel in roulatie.

Denk dat ik me er op ten duur aan zou storen en, nu je het zegt, de kick van vintage verzamelen meer zal vinden in het scoren van een “ouder” horloge in zo optimaal mogelijke conditie.

Ik ga terug naar de tekentafel.

Piaget is ook een merk wat mij steeds meer aanspreekt, meer dan genoeg om te exploreren.

Ik sta er iets anders in.
Het is bijna 50 jaar oud en gedragen dus is er een grote kans dat er gepolijst is, als hier, en dat heeft de dealer je ook netjes verteld. Op zich is licht polijsten bij dit soort cartier voor mij niet zo’n probleem. Door de ronde kast vorm zie je er (vaak) weinig to niets van, behalve op de achterkant. Het kast model blijft goed behouden zeg maar.
De dial ziet er netjes uit (lijkt correct).
Serienummer zichtbaar lijkt te beginnen met het referentie nummer en je hebt je huiswerk gedaan vwb het model, de maat daarvan en de dealer.
Lijkt me prima voor mij in de rotatie als de prijs OK is (Let wel op want hij staat veel goedkoper op zijn eigen site vs Chrono)…
Hier nog een vergelijk; Cartier Paris Gondole 18k YG 78091 | Auctions | Loupe This
Afijn, wil je een beter exemplaar dan nog even verder zoeken, dat blijft ook onderdeel van de hobby, de hunt :slight_smile:

2 likes

De “Hunt” is 90% van het plezier. Dank voor inzichten, zit ook zeker wat in.

Uiteindelijk krijg je zoals eerder gezegd waar je voor betaald. Voor mij in dit stadium alleen nu nog te tricky om te bepalen welke prijs dan OK is voor dit exemplaar.

4200 voor een gepolijst vrouwen horloge, waar gaat het heen met de wereld :roll_eyes:?

4 likes

Dat was de vraagprijs…:laughing:

Dit is het uiteindelijk geworden.

5 likes