Cartier Santos 2319

Vrienden,
Ik kwam via Chrono24 deze Cartier Santos tegen, gezien grijze dial / automatic / no date betreft het een limited edition uit 2002.
Dit horloge wordt aangeboden als nieuw in doos met papieren (wat opmerkelijk is, maar niet onmogelijk natuurlijk) via een Spaanse handelaar. Prijs lijkt niet onrealistisch.

Hoewel via Chrono24 allerlei zekerheden worden aangeboden neem ik natuurlijk liever het zekere voor het onzekere.
Vergelijk ik de (enige) foto met wat kiekjes van het web ben ik toch gaan twijfelen aan de echtheid, het zit voor mij op het randje. En bij twijfel niet inhalen…

Wat denken de kenners? Mijn ‘twijfel’ puntjes:
1 - Letters Cartier verwerkt in de X, niet in de VII zoals andere foto’s (dit wil nog wel eens wisselen bij Cartier - maar bij hetzelfde model?)
2 - Positie van ‘L Cartier L’ op de dial (kan perspectief wezen)
3 - Wijzers, met name de urenwijzer lijkt wat uit verhouding? (‘chubby’)
4 - Aansluiting van band op kast, eerste schakel is langer dan de lugs ipv korter.

Foto van het horloge op Chrono24:

Vergelijkingsmateriaal o.a. https://amsterdamvintagewatches.com/shop/cartier-santos-automatic/

Alvast bedankt voor de hulp!

1 like

Mijn advies: liggen laten. Als je heel sterkt inzoomt zitter er teveel krassen en butsjes op de band en kast. Met name de kroon is zeker niet ongebruikt. Even los van jouw opmerkingen voelt dit niet echt goed.

1 like

Koop deze niet, uurwerk is een ETA 2000 en niet erg betrouwbaar. Horloge is ook vrij klein vergeleken met de huidige horloges.

Lijkt verder wel oké, maar is zeker niet nieuw > band op 6 uur heeft iets ruimte en diverse gebruikssporen.

De maatvoering blijft afhankelijk van smaak, natuurlijk. Vind ik persoonlijk geen probleem bij dit model.

Opmerking over ETA 2000 is interessant, daar heb ik wat dingen over gelezen, maar als afgeleide van ETA 2892 zou ‘t moeten meevallen.
In ieder geval, bedankt voor je gedachten!

De ETA 2000 is geen afgeleide van de ETA 2892 en als u graag veel onkosten wilt maken voor onderhoud dan kan ik dit horloge aanbevelen, anders mooi in Spanje laten.

Zou voor de Santos Galbee XL automaat [ referentie 2823 ] gaan met een ETA 2892 die gewoon goed is.

1 like

Bedankt. De XL is helaas niet echt liefde op het eerste gezicht…
Ik vrees dat we dan maar doorgaan voor de WSSA0010 (op termijn)

1 like