Cartier Santos 81037188 Ronde Octagon

Goedenavond allen,

Om even af te trappen, aangezien ik eigenlijk al maanden overal aan het meelezen was maar nog geen aanleiding had gezien om mijzelf te registreren, zag ik vandaag wel de kans schoon. Ik zag geen voorstel subforum of iets in die trant, maar dit leek me ook al voldoende.

Ik was vandaag de kast aan het opruimen in de kantoorkamer, en ik kwam zowaar een oud horloge van mijn vader tegen. Een retro Cartier, waar ik eigenlijk niet zoveel mee kon. Hij liep niet meer, en was overal gebutst en er zaten krassen op. Na wat heen en weer ge’app met mijn moeder, kreeg ik zowaar foto’s van de aankoopbon (Uit 1986) en van het garantiebewijs. Via wat ge’google kreeg ik steeds meer informatie over het horloge en zodoende wist ik wat voor horloge het is, en het referentienummer.

Nu is mijn vraag eigenlijk, of er mensen zijn die ervaringen hebben met horlogemakers die dit horloge weer kunnen laten lopen? Ik wil namelijk niet naar de eerste de beste juwelier/horlogemaker gaan, die er vervolgens een zooitje van maakt.

Ps. Ik hoop dat ik dit in het juiste subforum geplaatst heb, en anders hoop ik dat jullie mij mijn eerste post kunnen vergeven. :slight_smile:

3 likes

Wij kunnen niet veel zonder foto’s! :camera:

1 like

5 likes

Ik zet in op echt

Echt of nep
  • Echt
  • Nep

0 stemmers

Hij is wel.erg vies zou hem laaten schoonmaken effe polijsten en service beurt en dan lekker dragen

1 like

Dat is de vraag hier toch helemaal niet?

Ik zou met zo’n kast niet naar de eerste de beste horlogemaker gaan.

@horloge24 is Cartier gecertificeerd en dat is mijn keuze, al krijg je zulke happen natuurlijk niet weg zonder te laseren, dus het zou ook een nieuwe band of een retourtje Zwitserland kunnen worden.

thumbnail_A26B045D-ADDF-4DFF-BF3B-81D4E363E58D-01

Succes André! :joy_cat:

5 likes

Wil je hem alleen laten lopen of weer proberen te herstellen richting de originele staat?

1 like

De happen en beschadigingen neem ik voor lief, ik vind het ergens wel wat karakter toevoegen aan zo’n oud horloge.

Bedankt voor je tip en reactie!

4 likes

Alleen weer laten lopen.

2 likes

Hey, Rick! Welkom op HF! Die Cartier heeft wel geleefd, zo te zien. Maar dat mag ook! Gaaf als iemand met verstand van zaken die weer netjes werkend krijgt. Succes en hou ons op de hoogte!

1 like

De pakkingen zullen zeker vervangen moeten worden en waarschijnlijk ook de kroon. Oude type kroon heeft geen losse pakking en de “nieuwere” vanaf ongeveer 1998 hebben een andere tube en een losse pakking…

Zie verder een horloge in een originele staat [ voor zover de foto’s te beoordelen zijn ]

1 like

Welkom en succes met het herstel. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

1 like

Kom door het gele bruine

1 like

Leuk model! Dit model zie je niet zo heel vaak, en al helemaal niet volledig in staal, zie ze vaker voorbijkomen in two-tone.

Volgens mij zit hier een niet al te ingewikkeld ETA-uurwerk dat veel horlogemakers zouden moeten kunnen fiksen. Het mooiste zou zijn als je via het forum iemand vindt die het uurwerk + de optische dingen kan doen. Moet goedkomen!

2 likes

Bedankt iedereen voor de reacties! Fijn om te zien dat er nog plekken in de wereld zijn waar mensen oprecht geïnteresseerd zijn en het beste met je voor hebben.

Wat betreft het horloge ga ik even de opties vanuit hier, en vanuit mijn omgeving nalopen en raadplegen. Ook even overleggen met mijn vader van wie het horloge uiteraard is. (Niet dat hij er wat mee doet, maar ach, boomers gonna boomer denk ik dan altijd maar.)

Ik hou jullie op de hoogte uiteraard!

4 likes

Even een snelle (en vooral voor mij verassende!) update. Het oude beestje blijkt het nog te doen.

Ik had hem in mijn boekenkast gelegd, en vanmiddag in het voorbij gaan kon ik het niet laten er een blik op te werpen, en het viel mij op dat de datum versprongen was met gisteren. Gesp gesloten en voorzichtig met het horloge bewegingen gemaakt, en verdorie, de secondewijzer begon te lopen.

Direct met een tandenborstel en een ragertje aan de slag gegaan om het voorzichtig al een beetje schoon te maken.

Helaas heb ik zelfs voor dit horlogebandje te dunne polsen, dus me maar eens gaan beraden hoe en wat ik met het bandje ga doen, laten inkorten, een donkerblauw lederen bandje erbij kopen, of wellicht allebei.

Ik begin er zelfs lol in te krijgen, dus ik hou jullie uiteraard op de hoogte!

1 like

Lederen band lukt vrijwel niet. Er zal dan een speciale opname in de band gemaakt moeten worden.

Lekker op staal dragen en band inkorten, schakels zijn terug te plaatsen.

2 likes

Dit zijn handige tips, merci.

Enig idee hoé ik de band kan inkorten? Via wat filmpjes kwam ik tegen dat er bij ‘recentere’ modellen een ‘fast adjusting’ systeem is, alleen bij deze niet. Is het een kwestie van ‘uit elkaar’ schuiven of denk ik de verkeerde richting op?

Ik adviseer je dit oude beestje niet te dragen tot er een service van het uurwerk is uitgevoerd.
Dat voorkomt verdere onnodige slijtage aan de bewegende delen die vermoedelijk nauwelijks nog smering hebben.

Dit zijn leuke horloges en ik zou deze gewoon na service dragen. Wellicht echt ernstige krassen/scheuren laten oplassen, dan voorkom je structurele problemen, maar verder vooral gebruiken.

Wat betreft de band moet ik je het antwoord schuldig blijven, maar het zou me niet verbazen als de schroeven op de band in die zin functioneel zijn.

Mocht dat het geval zijn: koop de juiste Loctite om ze weer vast te zetten!

2 likes

Als het dit systeem band is dan kan het lastig worden.
Banden zaten zo slecht in elkaar dat Cartier in de jaren 80 al deze banden gratis heeft vervangen ( binnen 7 jaar garantie ) als er een claim kwam.
Banden zijn toen vervangen met geschroefde pennen in de band.

De schroeven op de band zijn niet functioneel.

4 likes