Cartier Tank Francaise band inkorten

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een hele fraaie Cartier Tank Francaise aangeschaft en wil graag het horlogeband passend maken aan mijn 12 jarige kinderpols.

Zover ik het begrijp bestaat de link die de band bij elkaar houdt uit twee componenten:

image

Deze hebben aan beide kanten een platte schroef waar je aan kunt draaien. Als ik aan een willekeurige kant begin met draaien, draait de andere kant gewoon mee en dan gebeurt er niets. Ik heb meerdere malen van kant gewisseld maar er gebeurt niets.

Kan iemand me verder op weg helpen?

2 likes

Heb je al twee schroevendraaiers geprobeerd? Een aan de ene zijde, een aan de andere?

4 likes

Ik ken de band van de Tank Francaise niet zodanig dat ik 100% uitsluitsel kan geven.

Maar het ziet ernaar uit: Dat je 1 schroef tegenhoudt met een schroevendraaiertje. En dan de andere kant aandraait met een 2e schroevendraaiertje.

3 likes

Dit heb je dus nodig.

Geen idee hoe het heet. :wink:

Een kant van je band op positioneren, en maar schroeven. :+1:

Zat in een “lot” van horlogemakers-zooi. Meteen de helft van de totale waarde, ze zijn niet goedkoop. Zelf het vilt op maat gemaakt en gelijmd.

Is typisch een Cartier-pesterijtje. Je hebt hem vrijwel nooit nodig, tenzij…

Beide bitjes nog aangepast aan de meest voorkomende schroef-maten.

3 likes

Dit is ‘the best case scenario’, maar met twee schroevendraaiers en een beetje handywork/voorzichtigheid moet het ook gewoon kunnen. Met de een houd je een kant tegen en met de ander draai je de schroef aan de andere kant naar buiten.

Succes!

1 like

Thanks voor de snelle reacties allemaal, ik ga het proberen eerst met 2 schroevendraaiers. Gelukkig heeft de band al wat krasjes zullen we maar zeggen :slight_smile:

2 likes

Dat helpt wel inderdaad :joy:

2 likes

Paar verwondingen en krasjes verder, is het gelukt!

Thanks allemaal!

9 likes

Hij staat je goed kerel! :ok_hand:

1 like