Bijna standaard met stalen banden en kasten toch…
Maken van de ruwe vormen in China oid.
Afwerking in Zwitserland: met het hoge uurloon daar voeg je genoeg waarde toe: hup, Made in Switzerland/Swiss made.
Bijna standaard met stalen banden en kasten toch…
Maken van de ruwe vormen in China oid.
Afwerking in Zwitserland: met het hoge uurloon daar voeg je genoeg waarde toe: hup, Made in Switzerland/Swiss made.
Alles leuk en wel maar als je een beter motortje in een auto kunt zetten dan win je races. Dus zo raar vind ik deze keuze niet. En er zijn zo veel producten waar wordt gekozen voor derde partij onderdelen, dat is niet meer te tellen.
Ik weet het en heb er ook geen bezwaar tegen.
Het is het blind volgen van het Swiss Made predikaat alsof dat zaligmakend is wat me weleens tegenstaat.
De hele horlogebranche is best ondoorzichtig en lang niet altijd netjes.
Vind ik ook, daarom zijn wij er Bernard, de horloge-politie
Ik heb meerdere horloges waar gewoon “Made in Japan” op de buitenkant staat, en die zijn niet eens zo heel duur. Regels voor MiJ zijn een stuk strenger dan “Swiss Made”. Dus het kan wel (zal niet gelden voor de goedkoopste Seiko’s, maar zeker niet voor enkel de duurste)
Als engineer blijf ik me kapot lachen hoe mensen denken dat hun spullen gemaakt worden. Het is allemaal machinale massafabricage mensen, ook jullie ‘premium’ Rolex!
Tot nu toe is je voorspelling niet uitgekomen
Er zit zover ik begreep wel wat handwerk aan, maar dat is absoluut minimaal. Uitzondering: exemplaren met gezette edelstenen. Daar zit een pak werk aan.
Maar ja, hoe maak je anders met een paar duizend werknemers een klein miljoen horloges per jaar.
Dat geldt alleen voor een deel van de assemblage. De fabricage, inclusief afwerking, is bij deze merken allemaal geautomatiseerd. Pas als je bij merken als Lange aankomt krijg je met de hand afgewerkte horloges. En zelfs daarbij vermoed ik dat het slechts om een deel gaat.
Nee, behoorlijk veel handwerk. Zelf gezien.