Cartier Tank Must SolarBeat, Swiss Made?

In Cartier’s Tank Must SolarBeat staat ‘Swiss Made’ in de wijzerplaat. Dit impliceert dat het uurwerk in Zwitserland gemaakt moet zijn (zie onderstaand de wettelijke eisen). Weet iemand, of heeft iemand een idee, wie dit solar powered uurwerk voor Cartier fabriceert?

Sorry, ik kopieer de wettelijke eisen, aangegeven door de FHS, in het Engels:

"Currently, the most important criteria for a watch to be considered ‘Swiss Made’ under Swiss law, are the following:

• its movement is Swiss(*)
  • its movement is cased up in Switzerland
  • the manufacturer carries out the final inspection in Switzerland

And then, (*) a movement is considered Swiss if:

• it has been assembled in Switzerland
  • it has been inspected by the manufacturer in Switzerland

As well:

• the components of Swiss manufacture (of the watch in total, without the strap and buckle) account for at least 60% of the total value, without taking into account the cost of assembly."

Misschien in samenwerking met:

Swiss Solar – Swiss Solar (swissenergy-solar.ch)

1 like

Dat bedrijf kende ik niet; zou kunnen. Hoewel wat ik op de website zie vooral over grote zonnepanelen gaat. Maar wie weet hebben ze ook micro-techniek in huis…

Lijkt Richemont samen met e-peas

3 likes

Wow, dank je Rik. Ik heb er al veel naar gezocht maar dit niet gevonden.

e-Peas is echter een Belgische onderneming, dus dan ben ik benieuwd waar de uurwerken voor Cartier daadwerkelijk geproduceerd worden. Om aan het ‘Swiss Made’ label te kunnen voldoen moet dat dus in Zwitserland zijn.

Uit deze opmerking van de Chief Marketing Officer van Cartier, Arnaud Carrez, “It took us 4 years to develop this innovative movement with the help of Richemont Innovation and Manufacture Horlogère de Val Fleurier” lijkt het dat het uurwerk bij Manufacture Horlogère de Val Fleurier gemaakt wordt (https://www.val-de-travers.ch/company/181) Misschien eens proberen om daar een kijkje te nemen :wink:

2 likes

Prima vraag. Maar het aanhangsel, de eisen voor Swiss Made, impliceren IMO dat je twijfelt of het daar aan voldoet. Niet zo er omheen draaien dan. Als je twijfelt of het Swiss Made is, zeg dat dan gewoon :wink:.

Excuses voor m’n onduidelijke vraag Lencoth,

Ik kan er niet aan twijfelen zolang niet duidelijk is wie het uurwerk maakt. Ik kon geen Zwitserse fabrikant van solar powered quartz uurwerken vinden, maar dat zegt zeker niet dat ze niet bestaan. Ik twijfel er niet aan zolang ik niet zeker weet dat het uurwerk niet in Zwitserland gemaakt is, en dus draai ik nergens omheen.

Maar dank voor je opmerking, zodra ik ergens echt aan twijfel zal ik duidelijk maken dat dat zo is.

2 likes

Misschien wist je het al maar deze manufacture is ook van Richemont.

Tagheuer heeft de aquaracer solargraph waar ook Swiss Made op de wijzerplaat staat, uurwerk in samenwerking met plaatsgenoot Manufacture La Joux Perret ontwikkeld.

Dat was me bekend inderdaad romp.

1 like

hetwelk al weer een jaar of 10 eigendom van Citizen is :smiley:

“The Citizen group to which we belong provides us with state-of-the-art technological support while giving us control of our production techniques and the possibility of serving our customers without distinction”.

Dus het best Eco techniek zijn van Citizen & daar is niet mis mee :+1:

1 like

Klopt YY77, maar als ik naar de producten kijk die La Joux Perret fabriceert - https://www.lajouxperret.com/nos-produits - staat daar nergens een solar quartz uurwerk bij.

In samenwerking ontwikkelen zegt niet altijd iets over waar het geproduceerd wordt natuurlijk.

Op de site van Tagheuer wordt het quartz uurwerk de TH50-00 genoemd, dus denk dat ze dit liever bij TH laten:

Swiss Made is natuurlijke hardstikke verneuken van je klanten.

Met wat trucjes is bijna alles volgens de regels Swiss Made.

Deze Seiko 7aXX is ook Swiss Made:

4 likes

Ik heb ook het idee dat dat Swiss made niks meer zegt: veel, zo niet alke, onderdelen komen uit Azie en ze doen het hartstikke goed daar . Het idee dat alleen in Zwitserland kwaliteitshorloges worden gemaakt is achterhaald.
Maar ja, mensen blijven er in geloven.

2 likes

Nee. Japan.

1 like

‘Heritage’ wordt het genoemd :grin: maar, in mijn optiek maakt het toch sense, hoe je er ook naar kijkt. Het is ook de speerpunt van het marketinggebeuren, een selling point.

Als het ooit waar is geweest… De perceptie is het wel, maar ja, dat is niet de waarheid.

1 like

Zie het merk van het getoonde horloge…

1 like

Precies. Het uurwerk is hardstikke Japans.

Een Seiko 7aXX-chrono met 15 jewels uit de jaren 80.

Vervoerd naar Zwitserland, gedemonteerd, de platine is verguld, er is een gouden klepje over de markering “made in Japan” op het uurwerk geschroefd (letterlijk!) en vermoedelijk is er een Zwitserse batterij in gepropt.

Kastje zal ook wel ergens in Zwitserland zijn gemaakt.

Klaar is Klara: swiss made…