CASE CLOSED - NA Poljot 3133 kat(awiki) in de zak

Ik kan natuurlijk altijd de timegrapher er op zetten om te kijken of de 3133 al dan niet een beurtje nodig heeft, maar als het goed loopt en ook na 2 dagen hooguit enkele seconden per dag afwijkt, is dat meestal niet het geval. Wel even uit laten lopen en niet elke dag opwinden.

@BG1 had gelijk, de clamp zit niet goed. Als je het mechanisme weer in de juiste positie in de kast kunt krijgen (ook de schroef van andere clamp een tikje los draaien), druk dan de clamp die niet goed zit weer in de groef van de kast (zie foto). Schoefjes even 2 slagen los. Er helemaal uit is niet nodig. Bij trillende vingers en/of slecht pincet en schroevendraaiertje zit de clamp zo tussen het mechanisme en de kast en dan moet je het mechanisme eerst geheel verwijderen voordat je er bij kunt. Zo frustrerend…

2 likes

Allen, dank voor het meedenken, de tips en de aangeboden hulp! HF rocks!

Ik heb inmiddels reactie van de verkoper die inderdaad aangeeft het zo niet verstuurd te hebben… Zoals @Morse aangeeft zou dit ook tijdens transport gebeurd kunnen zijn. Verkoper klinkt in het bericht niet onredelijk een geeft aan dat ik een dispuut moet aanmaken bij cw die dan de regie pakken (volgens mij werkt het ook zo want verkoper krijgt na 10 dagen pas geld). Alleen nu de vraag: hóe maak ik een dispuut aan? Ik krijg het niet gevonden op de site… Iemand een idee? @dins1 misschien? Je klonk als deskundige hiermee…

Ondertussen genoten van alle info hierboven :hugs:. Mijn technische handen jeuken wel als ik naar het uurwerk kijk, maar heb dit nog nooit gedaan…:grimacing: Als ik hem naar beneden gedrukt krijg dan lukt het misschien wel…even kijken vanavond of ik de juiste tools heb.

Ik zie overigens ook nog een stofje onder het glas zitten (@Jaroen, ocd-alert :grimacing:!). Als ik dat ook even wil fixen moet dit dieselblokje er even helemaal uit. Behalve de twee afgebeelde schroeven zit dan nog de stift in de weg. Krijg je die er makkelijk uit?

Het is overigens niet héél dof, het was donker gisteravond en ik zat onder de eettafellampen… het ligt ‘licht glanzend’ te ronken in de kast :wink::kissing_closed_eyes:. Het ziet er ook wel een beetje uit als een traktor of een lada, haha! Heel technisch ieder geval.

Kijk uit naar jullie reacties!

1 like

Ik vrees dat ik je geen tips kan geven, ik koop er nooit iets, en heb er dus geen ervaring mee.

Maar zo te lezen gaat het wel goed komen toch?

Inmiddels contact gehad met cw, mail gehad om dispuut aan te maken. Ik twijfel nog tussen de hele boel terug te sturen of een filse korting bedingen en kijken of ik (of @slls :wink:) het gefixt krijg…

2 likes

Met verkoper overeengekomen dat hij hem terugneemt (prima contact tot nu toe :+1:t2:). Ik had ook een (fikse) korting kunnen bedingen maar zo net voor mijn vakantie heb ik liever dat dit geregeld is. :sweat_smile::smirk:

Nu even kijken hoe dit logistiek werkt (horloge terug, geld terug) maar CW zit ook in de loop dus dat gaat wel goedkomen…

Ik denk dat het waarschijnlijk wel te fixen is al doet de datumverstelling het ook niet… Goed om te weten dat je hierbij zou kunnen helpen Hans, dank voor het aanbod en wellicht komt het er nog eens van.

Aan een ieder, onderstaand figuur vond ik toen ik aan het kijken was naar de verschillende dials die voorkomen bij de 3133 chrono (was eventjes bang voor een fake toen hij binnenkwam…:wink:), leuk schema!

1 like

een 3133 heeft geen datumquickset :wink:

1 like

:flushed::thinking:

Wat bedoel je Daniel? Net zolang etmalen doordraaien totdat je de goeie dag hebt??

1 like

Yep… Of van 2 terug naar 10 en dan weer naar 2 etc.

3 likes

:sweat_smile::face_with_raised_eyebrow:

Wat een gedoe… Maar wist ik niet, tnx! :+1:t2:

Mmm, toch wel. Terugdraaien naar iets voor 11:00 en dan even over 12:00. Een eenvoudige, maar toch ook datum quickset methode. Bij een niet goede servicebeurt kan het zijn dat het niet (goed) werkt, want het tandwieltje met veertje wat voor de datumverzet zorgt kan in 8 posities worden gezet en slechts een is goed.

Het plaatje komt van Steve AKA Polmax die tot voor een jaar of 2-3 geleden nog actief was op het WUS forum. Toen ik een servicedocument voor de 3133 had gemaakt, heeft Steve deze nog eens goed nagekeken. Zijn website staat vol met wetenswaardigheden over de 3133. Check vooral zijn “guide” eens. www.polmax3133.com

1 like

Onderstaande perongeluk hier gezet. Hoort natuurlijk bij het draadje over USSR horloges.

Hier een plaatje van een Sturmanskie uit het allereerste productiejaar 1976. Wie weet wat het verschil met de wijzerplaat is met pakweg 2 jaar later? Jan: jij mag niet meedoen :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Dag allemaal, ik bedacht me dat ik uiteindelijk helemaal niet meer heb laten weten hoe dit is afgelopen.

Niet netjes van mij, jullie schoten direct te hulp met technisch advies, steunbetuigingen en aanbod voor reparatie. Supertof!

Dus toch even deze kwestie ook hier netjes ‘afhechten’. Het is gelukkig helemaal goed gekomen, om dat alvast maar duidelijk te hebben.

De afweging
Ik heb toen (al weer paar weken terug) eigenlijk vrij snel besloten in te zetten op terugdraaien van de koop. Ik had het erg druk met werk en de vakantie stond voor de deur.

En voor de reparatie-optie: ik zou er in dat geval zelf bij willen zijn* omdat ik daar graag meer over wil leren.

Tenslotte was het ook enigszins een principekwestie; je koopt iets en het komt niet in de gepresenteerde staat binnen.

De afwikkeling
Allereerst over de verkoper niets dan goeds, die reageerde direct begripvol en werkte mee aan terugdraai van de verkoop. Na afloop nog een extra bericht met excuses voor mijn ongemak en erkenning dat het inderdaad niet (meer) in orde was (ik geloof in zijn goeder trouw zolang het tegendeel niet blijkt!). Zo kan het dus ook gelukkig nog!

Het lastigste bleek de back-office van Catawiki. Niet dat er discussie was (zij lezen gewoon mee in de correspondentie tusen mij en verkoper) maar de te nemen stappen zijn niet even duidelijk (staan niet duidelijk op de site) en ze communiceerden tussentijds erg slecht (als in: niet uit zichzelf) terwijl zaken wel gewoon in gang werden gezet overigens. :thinking:

Het komt erop neer dat ik bij elke van de hierondergenoemde stappen die doorlopen moeten worden, telefonisch contact heb gezocht om te checken of het goed ging en om bevestiging te vragen per mail (die dan overigens wel kwam).

1a. Dispuut aanmaken (optie op de site maar kon ik niet vinden, telefonisch gedaan);
1b; Met verkoper overeenkomen wat te doen (naast terugsturen was een korting bedingen ook een optie bijvoorbeeld) en die mededelen aan CW;
2. Object terugsturen (in dit geval);
3. Ondertussen vraagt medewerker intern annulering aan (duurt 5 werkdagen)
4. Terugbetaling (na ontvangsbevesting object verkoper en akkoord intern op annuleringsverzoek).

Bij de medewerkers die ik aan de lijn had wel steeds aangegeven dat ik de communicatie rommelig vond en daarvan gaven ze aan onderbemensd te zijn op de service-afdeling. Ze klonken oprecht en stonden mij prima te woord en elke toezegging is nagekomen.

Samengevat: jammer dat het misging met mijn aankoop maar ‘het systeem’ van catawiki werkt wel (als je koper bent!) maar je moet er even bovenop zitten en het kost je wat belletjes (tijd).

De winst
Het topic begon enigszins in mineur maar alles is op zijn pootjes gekomen. Het heeft zelfs wat opgeleverd. Ik heb ervaren hoeveel kennis en hulpvaardigheid er is op het forum en ook een hoop geleerd over de poljot, het legendarische 3313-uurwerk en tenslotte een keer de ‘dispuutprocedure’ van catawiki doorlopen, wellicht ook weer interessant voor anderen :wink:.

Dus, @Chlorophyl, @Slin, @slls, @BG1, @drex, @Tissot62, @Jaroen, @dins1, @Stefanmol en @Morse, bedankt voor jullie bijdragen aan dit topic!

*ten aanzien van zelf ‘sleutelen’; ik zie af en toe van die workshops voorbij komen hier op het forum maar meestal net te laat :roll_eyes:. Ik hoop daar een keer tussen te komen. Het lijkt me erg gaaf om te leren en ik vind mijzelf ook niet onhandig (maar niet ervaren met deze fijne technieken). Mijn handen jeukten wel toen ik boven dat uurwerk hing :sweat_smile:

14 likes

En @koekoek natuurlijk, maar ik kon er maar 10 tegelijk noemen :wink:.

Mooi opgelost zo :ok_hand::smiley:

1 like

Blij dat het toch nog goed is gekomen. Geen horloge, wel geld terug. Ook fijn om te horen dat het bij Catawiki wat dat betreft wel in orde is. Bedankt voor je heads-up!

1 like

Mooi verhaal.
Als je een mechanisme wilt leren een onderhoudsbeurt te geven, begin dan niet met een chronograaf. Alternatief is een oude 3133 kopen en dan eerst leren hoe je de 3133 een servicebeurt geeft zonder de chronograaflaag. De 3133 is oerdegelijk, dus prima hiervoor te gebruiken. De chronolaag kan frustraties oplopen. Het is niet eenvoudig deze goed afgeregeld te krijgen. Ik heb alweer een tijd geleden een Engeltalige handleiding voor een servicebeurt voor de 3133 geschreven (met redactie van Steve AKA Polmax3133). Deze staat op de WUS forum bij de f10 sectie (russische horloges) in de map Articles.

1 like