CASE CLOSED - NA Poljot 3133 kat(awiki) in de zak

Beste HF-ers,

Ik had graag een leuk NA-verslag geschreven maar vandaag eindigde met een kleine teleurstelling…

Afgelopen dinsdag een Poljot 3133 chronograaf ‘gewonnen’ op Catawiki en die was vandaag al binnen (kwam uit Nederland).

Eenmaal uitgepakt blijkt de wijzerplaat er schreef in te hangen en dus ook het uurwerk; het rammelt gewoon in de kast. Zoals jullie kunnen zien op de foto kijk je zo onder de inner bezel (aan de 9-uurzijde). Horloge loopt wel en de chrono doet het ook, uurwerk is waarschijnlijk wel ok maar ligt dus gewoon los in de kast. Dat verzetten werkt niet, mogelijk door losliggen van de kast… :thinking:

Bericht gestuurd naar de verkoper, benieuwd wat de reactie zal zijn. ‘Hij was ok toen ik hem opstuurde, zal onderweg gebeurd zijn’ of zoiets…? Maar even afwachten. Zag zo even snel op cw dat je binnen 10 dagen een klacht kunt melden en houden zij het geld vast, er is dus wel een soort ‘vangnet’.

Nou, het is allemaal nog redelijk vers dus ben nog een beetje :face_with_symbols_over_mouth: hierover. Dat iemand dit zo opstuurt…of kunnen uurwerken echt losraken als het netjes en dik in bubbeltjeplastic is verpakt?

Had hier liever een boompje opgezet over welke NATO hier op zou passen enzo, maar dit soort ervaringen (en hoe ze aflopen) moeten we hier ook delen.

Gelukkig gaat het niet om een fortuin maar je kunt er toch twee keer leuk van uit eten met z’n tweetjes… :roll_eyes::roll_eyes:

Toch even de gebruikelijke foto’s. Dank voor het kijken en ik houd jullie op de hoogte!



7 likes

Dit is echt ongelofelijk balen! Ik hoop voor je dat dit netjes wordt opgelost.

2 likes

Damn, dat is balen. Maar nl verkoper, gekocht op cw, retour dus en geld terug? Maar altijd k hoor, je verheugd je op een NA en dan zoiets. Succes met de afwikkeling!

2 likes

Wellicht zijn het de metalen plaatjes waarmee het uurwerk in de kast vast wordt gezet. Soms raken de schroefjes in de loop der jaren los en er zijn Sturmanskies waarbij uit onderdelengebrek er maar 1 plaatje werd ingezet. Simpele onderdelen voor een goede horlogemaker, even openmaken en fotootje maken. @slls kijk je even mee?

2 likes

Daar stuur ik wel op aan. Even uitzoeken hoe precies werkt (wanneer verkoper niet reageert of niet meewerkt). Wel weer gedoe maar ik heb goede hoop dat het goed komt…

Tnx BG_,

Op zich een leuk weetje dit, het zou zomaar zoiets simpels kunnen zijn. Ben (nog) niet zo’n sleutelaar (aan horloges dan) maar zal eens kijken of ik een stuiterbal van de kids kan vinden om hem open te maken en een foto te maken…

Mijn beste,

Wat een miserie!!
Het had zo mooi kunnen zijn.
Want het is een fraai horloge waar veel aan te beleven valt.

Wellicht komt er vanuit de verkopende partij nog enige coulance.
Succes!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Heb hem open gekregen (:sweat_smile:), zie de foto. Uurwerk ligt inderdaad los… ik kan twee punten ontdekken waar hij vast zou moeten zitten… Onder de schroef rechts zit een plaatje dat volgens gedraaid zit. Vlakke kant moet denk ik tegen de kast zitten als een soort ‘afstandhouder’; uurwerk ligt ook teveel naar rechts als ik het zo bekijk, verklaart misschien ook waarom het datum verzetten niet lukt, uurwerk mogelijk te ver in de kast waardoor de stift niet optimaal fungeert.

Uurwerk zit ‘vast’ met de schroef linksboven op de foto, schroef rechtsonder zit nergens aan vast en daar kan ik het uurwerk iets lichten…scharniert dan om de linkerschroef.

Gevoelsmatig moet er een derde bevestigingspunt zijn maar die zie ik 123 niet…

Durf het uurwerk niet zomaar dieper de kast in te drukken maar daar zit volgens mij wel (een deel van) de oplossing. Maar zo is het horloge niet gepresenteerd bij de verkoop…

Maar goed, ik maak nu voor een eerst een horloge open dus pretendeer niet dat ik nu meteen weet hoe het zit… :face_with_hand_over_mouth::see_no_evil:

PS wat is zo’n uurwerk mooi om te zien zeg!! Rustgevend zo al die radertjes en veertjes te zien bewegen…heel rustgevend :heart_eyes::hugs:

1 like

Stuur ‘m maar naar mij op. Waarschijnlijk heeft Bas gelijk en heb ik het zo gefixt. Kost je alleen heb en terugverzendkosten of je moet in de buurt can Hattem wonen. Scheelt weer gedoe met de verkoper en heb je uiteindelijk toch een mooie chrono. Btw, ik vind persoonlijk een leren band beter staan op dit type. Vooral omdat de kast 13mm hoog is.

6 likes

Dat is tof van je @slls! Ik kijk even of de verkoper nog reageert. Misschien valt er een gedeeltelijke refund uit te slepen. Ik houd je op de hoogte! @BG1, dank voor de tussenkomst!

Nog even een iets betere foto (kunstlicht) van het prachtige uurwerk. Dat is in ieder geval origineel met mooie russische tekst erop, wat een fijne techniek!

1 like

Bedankt Coenraad,

Wat een warme woorden (weer)! En je ziet, helpende handen worden al uitgestoken op het HF! :+1:t2::+1:t2:

Willem-Jan

2 likes

Ik vind het uurwerk er erg dof uitzien.
Als je er langer plezier van wil hebben zou ik een
full service overwegen.
Dus schoonmaken, verse olie en afstellen.
Horlogemakers vinden dit een lastig uurwerk en reken
maar op minstens E 200,- service kosten.
Maar goed, dat moet je bij vintage eigenlijk altijd incalculeren.
Tenzij er een service-geschiedenis bekend is.
Succes!

1 like

Balen man! Ik zie al dat je gelukkig word geholpen…dit is de keerzijde van vintage :unamused:

Ik hoop dat het voor je word opgelost…succes :+1:

1 like

Het is een Sovjet uurwerkje, die waren ook nieuw al niet glimmend. Dit is de Lada onder de chronograafuurwerken, niet superfraai, maar werkt altijd en houdt het lang vol met een minimum aan onderhoud!

3 likes

De afwerking is misschien niet van ‘Zwitsers’ niveau, maar technisch is de 3133 een doorontwikkeling van de Venus cal. 188, net als de Valjoux 7734 toch?. Als ik het goed begrijp werden de ontwerpen van Venus ‘onder licentie’ gebruikt en kwamen de machines voor de onderdelen ook uit Zwitserland.

3 likes

Sterker nog Valjoux heeft na de start van de productie van de 7750 rechten en tooling voor de 7734 inclusief een jaar lang Zwitserse technici voor training in Moskou verkocht aan de USSR. Wel hebben er in de loop der jaren verbeteringen aan het uurwerk plaatsgevonden.

2 likes

Niet te veel zorgen maken.
Eén van de beide houderplaatjes (rechts op de foto) zit gewoon los.

Werkje terug iets dieper in de kast duwen en plaatje 90° naar rechts draaien in de daarvoor voorziene gleuf in de kast.
Daarna schroefje terug vastzetten en dan zou het opgelost moeten zijn.

Het feit dat dit plaatje verschoven is, kan inderdaad door het transport komen als het schroefje niet compleet aangedraaid was voor het verzenden. De verkoper kon dit enkel opgemerkt hebben als hij effectief deze schroefjes gecontroleerd had.

Mvg,

5 likes

Hmmm hopelijk komt er snel een oplossing voor je!

Ik denk dat ik em zelf toch (woedend :flushed:) had teruggestuurd maar hopelijk zijn er alternatieve oplossingen!

Leuk horloge trouwens en volgens mij zeker cool op een bijpassende nato! :sunglasses:

1 like

Ik weet het, het is een echte tractor.
Maar wist niet dat ze zo dof uit de fabriek komen.
Ik heb ze op veel plaatjes wel wat meer glimmend gezien.

Maar lijkt het je verstandig, zeker als je hem niet meer weg doet
toch een beurtje te geven?

2 likes

Als je hem toch naar @slls stuurt om het uurwerkje vast te laten zetten laat hem dan even de technische staat beoordelen! Hij weet véél van die dingen af!

2 likes