Case openen - gasket vervangen?

Mijn Planet Ocean moest 2 weken geleden weer even terug naar de verkoper omdat ie te snel liep. Ik heb m ondertussen weer terug maar hij loopt nog steeds een seconde of 6 p/d te snel. Volgens mij valt 6 s/d nog binnen de norm, maar t irriteert me.
En omdat ik een Timegrapher heb wil ik m eigenlijk proberen bij te stellen. Dat is iets wat ik wel meer gedaan heb dus geen probleem.
Maaaaaar…. Kan ik daarna de gasket gewoon weer gebruikt worden? Die zit er net nieuw in.
Of moet je een nieuwe erin doen?

@John
Weet natuurlijk niet hoe ervaren je bent in het terugplaatsen van horlogepakkingen. Maar ik heb zo’n idee dat wanneer je huidige horlogepakking ‘net nieuw’ is het best mogelijk moet zijn om dit te doen zonder de functionaliteit van die pakking te vernachelen.
Dat getikt hebbende: m’n huidige pride and joy, een Movado ‘UFO’ [uit pakweg 1956], kwam tot mij met een vernachelde pakking [was door een commercieel bedrijf in die conditie aan de vorige eigenaar verkocht]. Wat m’n horlogemaker [nog eentje van de oude stempel] aardig wat moeite en tijd kostte om de door de jaren heen ontstane ‘vochtschade’ te verhelpen.
Maar dat is hem gelukt, nu is m’n ‘UFO’ , technisch gezien, weer in tiptop conditie.

2 likes

Ik neem aan dat je vaker aan horloges gewerkt hebt? Anders zou ik er echt niet aan beginnen.
Je hebt overigens speciale tools nodig om deze re reguleren.

Ik heb het wel meer gedaan met andere horloges. En dat is me toen ook gelukt, met de Timegrapher en een klein puntig schroevendraaiertje.
En als het het mis gaat: bij mij in de buurt woont een certified Omega reparateur :grin:

Was dat dan ook een

?

Heeft hij het niet getest? Of niet goed gedaan?

Heeft deze geen Microstella-achtig afregelsysteem? In dat geval echt afblijven als leek. Ik heb er een tooltje voor; de Microstella gebruik ik bij elke Rolex, de Omega-versie daarvan nog niet gebruikt - maar is in essentie identiek qua idee.

Je verhoogt of verlaagt in feite de effectieve massa van de balans.

Als ik er aan denk, neem ik beiden wel mee t.z.t.

Wat betreft die pakking, gewoon opnieuw invetten met een Fomblin-geimpregneerd doosje. Siliconenvet mag ook, is iets minder super. En opletten dat-ie goed ligt, en goed blijft liggen bij het vastdraaien!

3 likes

Als mensen nou eens gewoon geen Timegrapher kochten en gewoon van hun horloges zouden genieten.

Wat een rust

3 likes

Die zit in Duitsland. Ik heb geen zin om m weer terug te sturen.

Ok. Ik zie bij deze tekst al dat ik er niet aan moet komen :joy:

1 like

Opbouwende reactie dit

Zeker als je wellicht ook Microstella even moest googlen. :wink:

Dat moest ik :joy:

1 like

Mss kom je een beetje “binnen walsen” met je probleem topic.

Respekt en nederigheid misschien eerst , t,b,v, de oplossing? :thinking:

1 like

Exact. Daarop doelde ik op met de opmerking van dat speciale gereedschap.

2 likes

Wat is dit nou weer voor een domme stelling???
Dit raakt echt kant noch wal.

Ik snap m. :+1:t3:

1 like

Ik dacht dat die dingen +/- 5 moesten doen.

Maarreh, eerlijk gezegd, als 6 sec per dag je stoort: Quartz. Probleem opgelost.

1 like

Nog een hoop te leren. Sjon

1 like

Hier trouwens een leuk artikeltje over de planet ocean van een horlogemaker die zijn eigen planet ocean een servicebeurt geeft:

https://watchguy.co.uk/service-omega-seamaster-professional-planet-ocean-168-1665-calibre-8500/

2 likes

Ga je er mee duiken? Nieuwe gasket er in doen. Voor zwemmen en douchen zou de huidige gasket het wel moeten volhouden.