Casio ana digi

Heb deze Casio telememo 20 niet werkend gekocht, na het vervangen van de batterij ging enkel het digitale deel werken.
Hett analoge deel werkt niet, ook niet na het krtsluiten van de ac met de + van de batterij.
Iemand een idee?

En zo ziet de voorkant er uit:

Gaaf ding! Heel vaak is het analoge deel ietwat vastgelopen door de verouderde olie van de mechanische onderdelen. Officiëel moet ie uitelkaar en moet ie nieuwe smering hebben. Als je avontuurlijk ingesteld bent kan je dat ene tandwieltje dat je ziet een duwtje geven met een satéprikker of zo. Prikker tegen de tanden aan en dan het tandwiel voorzichtig bewegen, het uurwerk even “helpen” zeg maar. Als je pech hebt is er iets met het circuit of de spoel aan de hand, maar omdat het digitale deel werkt denk ik (hoop ik) dat het alleen de oude olie is.

Allereest bedankt voor je tip!
Avontuur zit er bij mij wel in, anders was ik niet aan dit horloge begonnen :slight_smile:

Heb het tandwieltje bewogen zoals jij had gezegd.
De sekondenwijzer is wel verplaatst maar hij loopt helaas nog niet.

Is het nu zo dat wanneer het digitale gedeelte werkt, het analoge deel ook gelijk van stroom zou moeten zijn voorzien?

Gezien de constructie denk ik van wel. Ik kom er nog op terug, nu eerst ff slapen. (Morgen vroeg werken)

Ik zat nog te bedenken, kijk of de spoel nog goed is (multimeter in ohm stand) en of het circuit nog pulst. Batterij er in en bij de aansluitingen van de spoel meten of de multimeter (in dc volt stand) elke seconde een “puls” geeft.

Ga ik meteen doen!
Bedankt voor je meedenken!!

Zojuist gemeten: de puls is er, en ik neem aan dat dat positief is :slight_smile:
Wat betreft het meten van de spoel, ik weet niet wat de multimeter aan weerstand zou moeten aangeven.
Ik neem aan dat ik op de zelfde punten meet, als waarop ik de puls vastgesteld heb?

Maar weer even een foto, ben niet zo’n electricien…

Voor de goede orde ik meet dus zowel volt als weerstand over de spoel.

Misschien moet je de batterij er ff uithalen. De meetpennen op die twee printbanen naar de spoel zetten. (doe maar flink eind uit de buurt van de spoel)
De spoel meet iets van 2,8 Kohm als het goed is, als het circuit werkt dan veranderen de cijfers van je digitale meter elke seconde. (voltage méten lukt toch niet) of als je een analoge meter hebt zie je de wijzer mooi uitslaan. Als dit alles goed is dan zit je weer naar het mechanische deel te kijken. (oude olie)

Denk toch dat het opgehoopt vuil is.
Staat er ergens een pdf-je op het net met een tekening van het uurwerk?