Binnenkort lanceert Casio de 3e generatie van de Edifice Automatic met een Miyota uurwerk.
Wat mij opvalt, is dat Casio zijn automatische modellen steeds verder verfijnt. De afwerking lijkt beter te worden en ook de ontwerpen ogen steeds volwassener.
En kijk eens naar deze afmetingen; daar word je toch blij van?
Afmetingen kast (L × B × H):
43,6 × 38 × 11,9 mm
Wat vinden jullie van de derde generatie van de Casio Edifice Automatic?
Laten we met het positieve beginnen. De aansluiting van de band op de kast is echt veel beter. Heb zelf de eerste generatie, en daar zit echt een lelijke gap tussen de bracelet en kast.
Qua uiterlijk is het natuurlijk een kwestie van smaak, en ik vind de eerste generatie echt veel mooier. Vooral de scherpere en iets meer hoekige kast vind ik persoonlijk echt veel mooier. Hetzelfde geldt voor de bracelet. Bij de eerste generatie zijn de de schakels vlak en scherp, een beetje zoals bij de PRX. Dat vind ik toch mooier dan de ietwat ronde schakels hier.
Omdat Casio vanouds een quartz merk is en (volgens mij) alles in eigen beheer heeft ontwikkend.
Als ze nu zelf een automatisch uurwerk zouden hebben ontworpen dan was het anders.
Kijk naar een automerk als Opel dat momenteel een Peugeot met ander logo is.
Met de auto’s zal niets mis zijn, maar dit wil je toch niet?
Ik dacht aanvankelijk ook waarom maakt Casio niet zelf een automatisch uurwerk. Wellicht tasten ze eerst af of er een markt voor is. Niks mis met een Miyota en ik schat dat de meeste kopers het geen bal interesseert welk caliber er in zit. Trouwens, ik let ook niet op de calibers die in mijn Casio quartz horloges zitten. Zolang het maar goed werkt.
Als je landgenoten Seiko en Citizen al hebben bewezen hoe goed en betrouwbaar hun automatische uurwerken zijn, waarom zou je dan tijd en energie steken in een vakgebied waar je nog geen ervaring mee hebt?
Waarom niet?
Ze hebben bij Casio toch deskundigheid en geld genoeg?
Dan ga je toch geen Casio horloge verkopen met “Miyota” op de rotor.
Niet dat je je daarvoor hoeft te schamen: met een Citizen is niks mis:
Ik draag nu zelf de Series 8 Met Eco drive
Mee eens. Daar zit ook wat in
Van studenten tot bergwandelaars die met praktische en technische eigenschappen meer hebben dan exclusiviteit en mechanische vakmanschap.