Daarnaast als tweede vraag voor beide horloges: het gedeelte van de temperatuurmeting, zit dat op een plaats waarbij de lichaamstemperatuur de meting beïnvloed?
Buiten de specificaties zijn er alleen maar uiterlijke verschillen. Qua kwaliteit doen ze echt niet voor elkaar onder. Er zijn toch wel belangrijke specificaties die zwaar kunnen wegen bij de aanschaf. De PRG-240 heeft een digitaal kompas en een zonsonder en opgang weergave. De Riseman is echter weer 200m waterresistant i.t.t. de PRG-240 met 100m.
Op beide horloges zit de temperatuursensor onder de achterplaat. Wanneer je het horloge draagt wordt dus je lichaamswarmte gemeten. Wil je echt de omgevings temperatuur weten zul je hem af moeten doen en een half uur in de ruimte laten liggen. dit staat zo ook in de beschrijvingen vermeld.
Pathfinders en G-Shocks zijn toch wel twee verschillende lijnen.
Enige verschillen heb ik natuurlijk ook al zelf
opgemerkt. Alleen qua beschrijving komen ze vrij
aardig met elkaar overeen.
Omdat de PRG240 juist een outdoorhorloge is, dacht
ik zelf dat deze wellicht nauwkeurigere
meetsystemen heeft?
En is zo 'n PRG240 toch wel enigzinds
hufterproof??
De PRG kan zeker tegen een stootje daar ben ik van overtuigd. Ik denk niet dat de PRG240 nauwkeuriger is dan de riseman. Hier is een Topic waar men de temperatuur heeft vergeleken van een PRG240 met een G Shock. Misschien wordt je daar iets wijzer van. http://forums.watchuseek.com/f17/just-prg-240-a-439747-post3274047.html
Het is wel zo dat Casio haar technologie continu verbeterd. Wellicht hebben de nieuwste modellen dan ook een ander meetsysteem. Van wat ik heb gelezen op het G-Shock forum zijn de functies op alle Casios toch wel zeer goed te noemen.
+1 wat Dreski al heeft verteld. Maar wil wel opmerken dat de G-shocks over het algemeen door de materialen en constructie wat beter tegen stoten kan ivm een Pathfinder.
Toegegeven, bij deze Protrek zit het glas een stuk dieper in de kast door de bezel/lunette. Maar mijn Slimline Pathfinder heeft op 1 reis al krasjes opgelopen. Het hangt ook maar vanaf hoe ‘avontuurlijk’ je er mee omgaat. Zelfs op een G-shock met metalen beugels weet ik nog krassen op het glas te krijgen, dus het ligt een beetje aan jezelf.
Verder vind ik de functies meer een leuke gadget voor erbij, en zou ik voor serieuze activiteiten ook professionele apparatuur meenemen. Zo lees ik dat een Suunto wat nauwkeuriger is, en mijn GPS horloge (toegegeven, al een wat oudere generatie) er een eeuwigheid over doet om een signaal te krijgen.
Voor horloges met een temperatuurmeter is het altijd aangeraden om ze een tijd weg te leggen als je de temperatuur wil meten.
Je lichaam geeft altijd warmte af zodat dit de meting beïnvloed.