Casio MDV102 review

Nu het jaar bijna om is leek het me leuk om eens wat uitgebreider op sommige van mijn aanwinsten in te gaan. Deze review gaat over de Casio MDV102. Hij stond al ruime tijd op mijn lijstje maar het kwam er steeds maar niet van hem te kopen. Aan de prijs lag dit niet want met een beetje speuren zijn ze voor een zeer laag bedrag te verkrijgen.
Het gaat om deze duiker…

De specificaties zijn:

Modelnummer: Casio MDV102-1AV
Krasvrij mineraal glas
Diameter zonder kroon 42,5mm
Kastdikte 12mm
Rubberen band, aanzet 22mm
Unidirectional Bezel
Datumfunctie
200m waterdicht
Geschroefde kroon

Dit model is zeer populair op de buitenlandse fora omdat de prijs kwaliteitverhouding super is. Ook heeft het horloge een heel eigen uitstraling. Geen hommage trekjes. :wink:
Hij wordt ook wel een Marlin Diver genoemt. Dit komt door het Marlin Casio logo op de plaat en de achterdeksel die overigens ook geschroefd is zoals dat bij een duiker hoort.

Als je naar de specs kijkt zie je dat dit een duiker is die ook als zodanig gebruikt kan worden. De bezel klikt vrij stroef over 60 posities. Dit wordt ook veroorzaakt door de twee kronen die bij het draaien een beetje in de weg zitten.

De kroon op de twee uurs positie geeft het horloge een unieke look en heeft een functie die je alleen bij Casio ziet. De “Superilluminator”. Dit klinkt een beetje overdreven maar dat is het niet. In de kast van het horloge zijn op 12 en 6 uur twee witte leds ingebouwd. Deze zorgen voor een verlichting met grote sterkte. Het blijft leuk om hem in het pikdonker te activeren. Hij verlicht bijna je hele kamer.

Het glas is gebold wat er voor zorgt dat hij tegen hoge druk bestand is. Het nadeel hiervan is dat je veel reflecties in het glas ziet. Wanneer je een fan bent van AR coating zal dit niets voor jou zijn. Het bemoeilijkt ook het maken van een goede foto.

Ondanks zijn forse formaat van 42,5 millimeter draagt het horloge opvallend klein. Ik heb zelf geen dikke polsen maar hij draagt zeer comfortabel. De rubber band is degelijk en sluit zeer mooi aan op de kast. Hij wordt ook veel op een bond Nato gedragen. Dit was ook de combi waardoor ik het horloge gewoon moest hebben.


Vind je die vis nu niks op de wijzerplaat dan kun je ook de MTD1054 nemen. Dit horloge is identiek m.u.v. de Marlin.

Waarschijnlijk is de Marlin versie voor de Amerikaanse markt en de non-Marlin voor Europa. Ik heb hier geen concrete bewijzen voor maar de MTD1054 vind je niet bij Amerikaanse verkopers dus ik denk dat mijn theorie klopt.
De kleine nadelen van dit horloge wegen echter niet op tegen de voordelen. Wanneer je een goedkope maar betrouwbare beater zoekt die tegen een stootje kan is dit het ideale horloge voor je. Mocht hij kapot gaan bestel je gewoon weer een nieuwe. .:wink:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=--8_v59g5wI&feature=related[/video]

1 like

Leuke review.

Je moet wel effe je lijstje met specs aanpassen want met zo groot WR200M op de wijzerplaat geloof ik niet dat ie de 300m gaat halen… :wink:

En voor wat voor prijzen zijn ze te vinden?

Erg leuk. Leuke klok. Heb effe gekeken op Ebay. € 45 euro vanuit Amerika en €55 euro vanuit Engeland. Wie weet ga ik er een aanschaffen. Ik zie dat hij er ook in het wit is. Leuke vakantie klok.

El penumbra Schreef:

Leuke review.

Je moet wel effe je lijstje met specs aanpassen
want met zo groot WR200M op de wijzerplaat geloof
ik niet dat ie de 300m gaat halen… :wink:

En voor wat voor prijzen zijn ze te vinden?

Oops snel even aangepast. Alhoewel ik er zeker van ben dat hij 300 meter ook wel kan hebben. :wink:
Op ebay kon je hem destijds voor zo een 50 euro vinden. Nadeel is dat bijna alles uit de USA door onze fijne douane jongens wordt onderschept. Hier is een mooie aanbieding.
http://cgi.ebay.nl/Casio-Mens-Resin-Sports-Watch-Free-Ship-USA-MDV102-1AV-/230563726999?pt=Wristwatches&hash=item35aeab4697
Reken er maar wel op dat er 20 euro naheffing bij komt.
Ook zag ik dat later pas hij hier in Nederland te krijgen is.
https://www.kish.nl/Sport-Duiker-MDV-102-1AVCF-p-17458.html
Per saldo misschien een paar euro meer maar dan heb je hem wel de volgende dag in huis.

jeronimo Schreef:

Erg leuk. Leuke klok. Heb effe gekeken op Ebay. €
45 euro vanuit Amerika en €55 euro vanuit
Engeland. Wie weet ga ik er een aanschaffen. Ik
zie dat hij er ook in het wit is. Leuke vakantie
klok.

Die in Engeland is wel de non Marlin versie MTD1054.

Ik moest er persé een vis op hebben. :smiley:

Hoi Dreski,

Ik vind hem super, alleen iets te klein voor mijn polsen.

Groeten, René

Er is er een onderweg. bedankt.

Top die ledjes!

Leuke review!

jeronimo Schreef:

Er is er een onderweg. bedankt.

Hahaha…Graag gedaan. Je gaat er zeker geen spijt van krijgen. Ik ben benieuwd of je hem net zo leuk vind als ik.

Ik laat wel weten als ik hem binnen heb.

Leuke review van een leuk horloge! (tu) Deze Casio is mij ook al eerder opgevallen. Hij zal er best wel een keer komen; voor de prijs hoef je 't sowieso al bijna niet te laten.

Leuke review van een mooie klok. Loop zelf nog steeds met die chrono in mijn achterhoofd…

Zeer leuk horloge, heb hem een maandje, bevalt erg goed, maar dan de non-merlin versie: mtd-1054

Proficiat! Al veel met t luchthe zitten spelen :wink:

Lol, ja ik druk er best vaak op :laughing:

Superhandig. Altijd je zaklamp bij je.

En je kunt ook nog exact zien hoe laat het is.

En ook nog de datum!

1 like