mijne heren.
ik heb pas via ons forum de casio paw1500t-7v aangeschaft. ik wist dat de kast van een soort plastic was. toen het horloge afgeleverd werd natuurlijk eerst eens goed bekeken, en viel me dus gelijk op hoe super licht deze klok is, band is van titanium en kast van raisin of zoiets, plastic dus.bij de boekjes die erbij zaten zit ook een blaadje met verwijderingsinfo, dus niet in de bak gooien maar aanbieden bij afval electronika. er stond ook op, aan het einde van de levensduur.
nu is mijn vraag, zijn deze horloges maar een beperkt aantal jaren te gebruiken bv een seiko kan als je er zuinig op bent een leven lang of langer meegaan
of het nu een quartz of een mechanische is. onderhouds beurtje batterij vervangen en gaan.
deze casio werkt op een zonnecel gaan deze maar een beperkt aantal jaren mee. of hoe moet je dat zien, of is het echt het materiaal wat er voor is gebruikt wat de levensduur erg beperkt, er zit nogal een verschil in gewicht in. seiko zit tegenover deze heel degelijk in mekaar. de bezel van deze casio bv rammelt als je er mee schud. neemt niet weg dat het een leuk ding is om erbij te hebben hoor. zijn gewoon leuke speeltjes met al die fucties die erop zitten.
maar leek me wel leuk om eens te kijken wat de deskundigen onder ons van zoiets denken. ik heb nog even een foto vhb horloge erbij gedaan.
heren barst maar los…
mvg arie.
Ik denk dat alleen de tijd het zal leren… Valt volgens mij niet veel over te zeggen…
Welke omvang heeft de pols van jou, want het is toch een beste klok of niet.
Ik verwacht de mijne dit weekend.
beste hite
mijn polsmaat weet ik niet, nooit opgemeten.
maar hier zijn de maten van het horloge. met de middelste knop mee precies 50mm
van lug tot lug 55mm en de dikte is 15mm.
grt arie.
hoi arie,
volgens mij hangt het er vooral vanaf hoe je er mee omgaat, bij de ene slijt een horloge maar er zijn ook mensen die hem verslijten
er zijn ook genoeg oudere casio’s die gewoon gedragen worden ook op het forum dus opzich zou ik er niet zo zenuwachtig van worden.
de accu zal op den duur een keer vervangen moeten worden, bij een kinetic van seiko is dit niet anders en gelukkig niet zo duur.
of de zonnecellen hun werk goed blijven doen is natuurlijk moeilijk te zeggen, gelukkig is casio niet de enige die dit gebruikt maar vind je het bijv ook in veel citizen’s
ook bijv in dit exemplaar wat ik sinds kort heb.
Mijn beste,
Interessante vraag Arie.
Immers:
“weten wat je niet weet is waardevolle kennis“.
Derhalve laat ik alle adviezen omtrent technische zaken laat ik graag over aan de deskundigen die hier ook aanwezig zijn op het forum.
Orologio Signaturis Temporis.
beste seamaster
ik word er niet zenuwachtig van hoor.klokje bevalt me prima, ik was alleen nieuwschierig geworden vanwege de boekjes die erbij zaten, ik heb een paar seiko’s en daar heb ik nooit zo’n boekje voor verwijderen van het horloge bijgehad
en bij deze casio zit dat er wel bij. vandaar dat mijn nieuwschierigheid naar bovenstaande was gewekt.
voorderest al zou het horloge idd maar een beperkt aantal jaren meegaan, is het gewoon een leuk hebbedingetje om erbij te hebben, en om zo nu en dan te dragen
dus heb er absoluut geen spijt van;)
grtjes arie.
arie Schreef:
beste seamaster
ik word er niet zenuwachtig van hoor.klokje bevalt
me prima, ik was alleen nieuwschierig geworden
vanwege de boekjes die erbij zaten, ik heb een
paar seiko’s en daar heb ik nooit zo’n boekje voor
verwijderen van het horloge bijgehad
en bij deze casio zit dat er wel bij. vandaar dat
mijn nieuwschierigheid naar bovenstaande was
gewekt.
voorderest al zou het horloge idd maar een beperkt
aantal jaren meegaan, is het gewoon een leuk
hebbedingetje om erbij te hebben, en om zo nu en
dan te dragen
dus heb er absoluut geen spijt van;)
grtjes arie.
Ik denk dat het boekje voor het “verwijderen” van het horloge louter een juridische kwestie is. Zal wel met een millieuwet te maken hebben.
zou idd ook nog kunnen ja.
Volgens een ex-Casio wernemer moet bij normaal gebruik moet een beetje solar-batterij toch minimaal een jaar of 5 mee kunnen gaan.
Oja, en natuurlijk niet de solar-batterij gaan vervangen voor een normale batterij… vinden de circuits niet zo lekker
arie Schreef:
mijne heren.
ik heb pas via ons forum de casio paw1500t-7v
aangeschaft. ik wist dat de kast van een soort
plastic was. toen het horloge afgeleverd werd
natuurlijk eerst eens goed bekeken, en viel me dus
gelijk op hoe super licht deze klok is, band is
van titanium en kast van raisin of zoiets, plastic
dus.bij de boekjes die erbij zaten zit ook een
blaadje met verwijderingsinfo, dus niet in de bak
gooien maar aanbieden bij afval electronika. er
stond ook op, aan het einde van de levensduur.
nu is mijn vraag, zijn deze horloges maar een
beperkt aantal jaren te gebruiken bv een seiko kan
als je er zuinig op bent een leven lang of langer
meegaan
of het nu een quartz of een mechanische is.
onderhouds beurtje batterij vervangen en gaan.
deze casio werkt op een zonnecel gaan deze maar
een beperkt aantal jaren mee. of hoe moet je dat
zien, of is het echt het materiaal wat er voor is
gebruikt wat de levensduur erg beperkt, er zit
nogal een verschil in gewicht in. seiko zit
tegenover deze heel degelijk in mekaar. de bezel
van deze casio bv rammelt als je er mee schud.
neemt niet weg dat het een leuk ding is om erbij
te hebben hoor. zijn gewoon leuke speeltjes met al
die fucties die erop zitten.
maar leek me wel leuk om eens te kijken wat de
deskundigen onder ons van zoiets denken. ik heb
nog even een foto vhb horloge erbij gedaan.
heren barst maar los…
mvg arie.http://i729.photobucket.com/albums/ww292/bucks100/
casio001.jpg
http://i729.photobucket.com/albums/ww292/bucks100/
casio006.jpg
Heb nu sinds ongeveer 15 jaar een Casio Protrek en werkt nog steeds. Toegegeven, ben er vrij netjes mee omgegaan en draag em niet heel vaak. Dus de materialen zijn niet zo stevig als bijvoorbeeld van Seiko, maar als je er geen rare dingen mee doet, gaan ze best een tijd mee. Of ze een leven lang meegaan, zover ben ik gelukkig nog niet
Wat betreft het verantwoord weggooien van het klokje, ik denk door de stoffen die in het horloge zitten, dat die niet gezond zijn voor het milieu. Zal wel een wettelijk regeltje zijn.
Wat betreft de accu, heb sinds 20 jaar geleden een Casio solar. En die raken idd na een tijdje op/uitgeput. Die ouwe heeft het ongeveer 8 jaar uitgehouden. Daarna lukte het niet meer om goed op te laden. Als het zonnig weer is ging ie nog wel eens aan.
Heb het eerste protrek/tough solar horloge. Die hield het aanzienlijk korter uit van 2a3 jaar. Maar ik heb em minder netjes gebruikt. Ik heb em namelijk niet altijd volledig vol geladen gehouden. Zelfde probleem met een G-shock/tough solar.
3 jaar geleden heb ik het eerste protrek/tought solar/multiband5 klokje en die laat ik altijd bij het vensterbank staan. Die doet het nog prima als ik em es draag. Ik laat nu al mijn solar horloges bij het vensterbank staan.
Let wel op dat de zon (met name in de zomer) er niet voor lange tijd recht op schijnt. Het klokje wordt er best warm van. Dacht dat dit niet zo goed was voor het LCD display en het plastic. Oh ja, zorg ook dat je raam bij het vensterband gesloten is Straks lopen er wat klanten van Robbie409 (?) toevallig langs…
Ik hoop dat je met wat zorg er nog lang plezier van zult hebben.
Over het solar kan ik je geen zinnig antwoord geven, maar Resin gehause is inderdaad een kunstaof behuizing met evt. een laagje lak erover.
Ik had een mooie Casio gezien, titanium band, solas, dag datum mooi dus compleet, en ben afgehaakt omdat het een resin kast met een laagje titanium (verf - kleur) erover.
Een collega vond het ook en mooi horloge en vroeg mij hem toch voor hem te bestelen.
Hij heeft hem nu een jaar, 1,5 jaar en de bij de randen is de lak eraf en kun je de kunstof kast zien.
Hij is een paardenman, en draagt zijn horloge altijd, dag en nacht dus dat zal de reden zijn.
Maar eigenlijk vind ik dat een protrack / gshock hier tegen moet kunnen.
Daarom hadden ze er vroeger rubber ringen die je eromheen kon vouwen, of zelfs sleuven in de kast waar een rubber stootstrip in zat.
De Suunto’s hebben geloof ik ook zo’n rubber ring om het glas.
En voor het opladen, direct licht hoeft niet in de felle zon te zijn hoor.
Gewoon daglicht voldoet, of hoe zeggen ze dat ook wel; overdaad schaad
Ik denk dat de reden eigenlijk veel simpeler is. Hoe goedkoper het horloge hoe minder mensen het laten repareren wanneer deze kapot is. En daarbij komt dat er bij zon horloge weinig te repareren valt aangezien het niet mechanisch is. dus de enige die het zou kunnen repareren is Casio. Die weten nu al dat de reparatie duurder is dan een nieuwe. Combineer dit met de schadelijke stoffen die erin zitten en dan heb je je reden.
pimobiel Schreef:
Over het solar kan ik je geen zinnig antwoord
geven, maar Resin gehause is inderdaad een
kunstaof behuizing met evt. een laagje lak
erover.Ik had een mooie Casio gezien, titanium band,
solas, dag datum mooi dus compleet, en ben
afgehaakt omdat het een resin kast met een laagje
titanium (verf - kleur) erover.
Een collega vond het ook en mooi horloge en vroeg
mij hem toch voor hem te bestelen.Hij heeft hem nu een jaar, 1,5 jaar en de bij de
randen is de lak eraf en kun je de kunstof kast
zien.
Hij is een paardenman, en draagt zijn horloge
altijd, dag en nacht dus dat zal de reden zijn.
Maar eigenlijk vind ik dat een protrack / gshock
hier tegen moet kunnen.
Daarom hadden ze er vroeger rubber ringen die je
eromheen kon vouwen, of zelfs sleuven in de kast
waar een rubber stootstrip in zat.De Suunto’s hebben geloof ik ook zo’n rubber ring
om het glas.En voor het opladen, direct licht hoeft niet in de
felle zon te zijn hoor.
Gewoon daglicht voldoet, of hoe zeggen ze dat ook
wel; overdaad schaad
Yep, dat is waar van dat laagje. Ik ben er best zuinig, mee, dus heb er nog geen last van. De nieuwe modellen hebben volgens mij wel een metalen ring. Die beschermt em tegen de ergeste stootjes. Jammer genoeg is die bij mij van PVD (ofzo), dus dan zie ik mogelijk het metaal eronder.
Over opladen: daglicht is genoeg. In de zomer leg ik ze achter de lamellen waaronder net een randje licht kan komen. En in de winter leg ik ze voor de lammellen, zodat ze zo veel mogelijk daglicht kunnen krijgen. Nu ik het er over heb, ga dit jaar niet op de wintertijd wachten, maar doe het meteen!