Heb mijn casio Riseman schoon gemaakt onder de bezel. Na de schoon maak beurt met een zachte tandenborstel alles weer zoals ik het uit elkaar heb gehaald weer in mekaar gezet. Nu als ik op de barometer functie en alti meter stand ga , krijg ik een “ERR” in het scherm. Wie heeft er bruikbare tips voor me. Alvast bedankt.
Ik heb er niks uit zien vallen of schieten … Qua veren. Op de sensor zit een plaatje met een uitstekend lipje.
Deze maakt contact met het metale schijfje wat je ziet aan de zijkant.
ik heb met het schoonmsken van een andere G.shock zelfs een veertje gezien op 12 uur tussen de bandaanzet. en de bezel dat zag ik ook pas toen ik de boel weer inelkaar zette, ( weet je trouwens zeker dat je hem ge-reset hebt ? ) misschien heb je niet de batterij eruit gehaald maar moet hij toch gereset worden omdat de sensor los is geweest.
als je er op het oog geen vuil of reinigingmiddel oid op de sensor ziet zitten zou ik er vanaf nu maar vanaf blijven en een deskundige erbij halen,
of misschien dat je nog ergens een blauwdruk online kunt vinden zodat je kunt zien of er ergens een veertje ontbreekt.
Als je de bezel eraf haalt , zie je een zilver kapje met een uitstekend stripje. Achter het uitstekende stripje (sleufje) zit de sensor. Je moet dit zilvere kapje met 2 schroefjes demonteren. Daar zit de sensor. deze word ook nat als je onder water gaat met het horloge.
Net het zilvere kapje van de sensor eraf geschroefd en die was droog. Maar als je onderwater gaat word de sensor gewoon nat. Dus daar moet hij tegen kunnen naar mijn weten. Als ik de constructie zo bekijk.
De altimeter is een soort buisje die het verschil in luchtdruk meet. Als in dat buisje wat water blijft staan (ook al is de rest van de sensor droog) dan kan hij het verschil niet meten. Als je een rietje in een glas water steekt en je haalt hem vervolgens omhoog, dan zal er ook water in het rietje achterblijven. Hoe dat natuurkundige verschijnsel heet kan ik je niet vertellen, maar wel dat je even moeten blazen om het eruit te krijgen