Goedemorgen, vraagje, verbruikt een solarwatch meer dan de snelheid waarmee deze zich oplaad onder normale omstandigheden, buitenlucht voornamelijk gedragen.
Ik vraag me dit af, licht omzetten in spanning tov normaal verbruik.
Groetjes Patrick
Goedemorgen, vraagje, verbruikt een solarwatch meer dan de snelheid waarmee deze zich oplaad onder normale omstandigheden, buitenlucht voornamelijk gedragen.
Ik vraag me dit af, licht omzetten in spanning tov normaal verbruik.
Groetjes Patrick
Hoe snel een solar horloge zich oplaadt hangt sterk af van de intensiteit van het licht. In de volle zon gaat het zeer snel, onder kunstlicht een heel stuk langzamer dan in de buitenlucht. Maar over het algemeen zal het horloge veel meer energie genereren dan het per tijdseenheid gebruikt, anders kan het principe nooit werken in de praktijk en valt het stil in het donker.
De overtollige energie wordt opgeslagen in een soort van accu, de grootte van deze accu bepaald hoe lang het horloge zonder licht kan.
Vaak hebben ze nog een soort van energiespaarstand, waarin de wijzers stilgezet worden maar de tijd door loopt. Dan kan hey vaak maanden zonder licht. Kijk maar eens in de handleidingen op internet, daar staat het vast allemaal in.
Laad sneller op dan dat het ontlaad dus. Maar daarbij moet wel worden bedacht dat kunstlicht maar heel erg beperk zorgt voor opladen en dat bij koud weer het horloge vaak onder een mouw zit. Dus in de winter kan het horloge gemiddeld worden ontladen. Kan zijn dat je daar niks van merkt omdat de accu’s vaak meerdere maanden aan capaciteit bevatten.
De vuistregel is dat zonlicht de reserve oplaadt en kunstlicht voldoende opbrengt om niet de reserve te hoeven aanspreken. Natuurlijk scheelt het ook nog wel over wat voor kunstlicht het gaat en welk uurwerk het is.
Dank jullie wel, ben weer wat wijzer, fijne dag nog.
Groetjes Patrick