Mijn Casiotron R-11 heb ik in 1975-1976 gekocht. Van m’n zakgeld en zaterdagbaantje spaarde ik 395 gulden en als 16 jarige puber kocht ik dit klokje. M’n vrienden verklaarden me voor gek om zoveel geld voor een horloge uit te geven, maar ik was helemaal verliefd op dit (eerste?) LCD-horloge. Ben altijd al een ‘innovator’ geweest…
Laatst naar de juwelier gebracht voor een nieuwe batterij. ‘Helaas meneer, hij doet niks meer…’.
Heeft iemand de volgende informatie:
welk type batterij zit er in deze Casiotron R-11?
zijn er truukjes om het horloge zelf weer aan de praat te krijgen? Ik las hier op het forum de AC-tip, die zal ik in ieder geval proberen.
is er iemand die de kennis en zin heeft om me te helpen bij het repareren?
heeft iemand een oud beschadigd horloge, waar het binnenwerk nog goed van is?
Heb het horloge opengemaakt met mn net gekochte gereedschap setje. Batterij is een ‘watch 393’. Die ga ik maar eens bestellen. De AC reset trick lukt met de aanwezige batterij in ieder geval niet… Maar ja, die kan leeg zijn.
Gedeelte van batterij schoonmaken met Isopropyl Alchohol. Module moet dan wel even uitelkaar. Ik heb ooit zo’n module ook weer aan de praat gekregen. Was enkel beetje vuil wat je op het oog niet ziet weghalen.
Aan je fotos te zien denk ik dat deze ook nog wel te redden valt.
Met een beetje geluk is het gewoon een slechte batterij.
Ik heb eeeerg slechte ervaringen met juweliers.
Die zeggen maar wat en meten niet eens een nieuwe batterij met voltmeter.
Zie dat je op marktplaats onderdelen zoekt.
Heb je al geprobeerd het schoon te maken?
Vaak zit er achter de groene plastic hetgeen je niet ziet wat schoongemaakt moet worden.
Module zit maar met 4 schroefjes inmekaar volgens mij
Bij dit type is het meestal rondom bij batterij wat beetje aandacht nodig heeft…
De schroefjes van batterij dienen ook goed te worden aangedraaid…
Maakt geloof ik ook cantact met module als het juist is aangedraaid.
net dat ene slagje extra.
Wellicht dat juwelier dit ook niet wist.
Meestal zit er vuil tussen het plaatje onder de batterij en de module.
Hierbij een foto van een R14, maar is in principe hetzelfde als de R 11
Je moet dan het gedeelte op de module schoonmaken (met Isopropyl alchohol), en het dingetje waar de batterij op komt.
Bij mij bij Casio en Citizen al vaak genoeg gelukt omdat dit het probleem was…
Groene plaat moet dan wel even los.