Catawiki tips: wel of niet?

Elk weekend neem ik graag de nieuwe catawiki horlogeveilingcatalogi (mooi scrabblewoord!) door. Doorgaans tijdens een lang bad, maar dat terzijde. Soms koop ik iets. Veel vaker zie ik iets leuks waarvan ik denk: “hier ga ik niet op bieden, maar het is een interessant horloge”. Dan overweeg ik om het met jullie te delen.

Nadeel daarvan is dat er misschien al een HF lid aan het bieden is, en ik dan de prijs opdrijf door meerdere mensen erop te wijzen. Dus doe ik het niet.

Ik vroeg me af of jullie ook ooit die afweging maken, en wat jullie gedachten hierover zijn.

2 likes

Nee hoor geen probleem,.
Als je iets leuks ziet mag je dat gerust hier delen.
Als ik ergens op wil bieden heb ik toch een prijs in mijn hoofd en daar ga ik niet boven zitten.

Bij het vragen om advies voor een aankoop, ben ik naar ik vermoed (bewijzen kan ik het niet) meerdere malen prompt de aanbieding misgelopen. Vlak na posting was het horloge verkocht. Ik doe het niet meer.

Weet je wat ik niet begrijp.

Tijdje terug wilde ik mijn DJ op catawiki aanbieden. Dus kaveltje gemaakt. tekst erbij en nette foto’s.

Werd mijn kavel afgekeurd door de veilingmeester want:

• geen foto van achterkant horloge
  • minimale prijs was te hoog ( 2500 )

Dus ok… gesprekje gehad via de mail met de veilingmeester… Duidelijk verhaal maar dan liet ik het er maar bij zitten.
Nu kijk ik bij de rolexveiling… Slechte foto’s … Geen achterkant en geschatte waardes door dezelfde veilingmeester zijn veel hoger dan ik voor mijn rolex vroeg…

Erg vreemd… Schud die beste man maar wat uit z’n mouw ? Of wat ?

1 like

Er zijn wel duidelijke regels voor hat plaatsen van de foto’s op Catawiki, minimale prijs zou je even met de veilingmeester moeten afstemmen voor je het horloge plaatst en over het algemeen krijg je daar wel snel een reactie op is mijn ervaring.

Geschatte waardes en reserve prijs zijn wel twee verschillende dingen natuurlijk. Catawiki wil graag dat een kavel verkocht wordt dus zijn ze niet zo happig op een hoge reserveprijs. Ik zet tegenwoordig alles zonder reserve prijs op Catawiki, mensen beginnen pas echt te bieden als het ergens over gaat. Of 2500 een goede reserveprijs is voor jouw horloge weet ik niet maar ik weet wel dat men naar alle voorgaande kavels kan kijken om te zien waarvoor horloges gemiddeld gezien worden verkocht.

Dat met die foto’s is een ander verhaal, ik weet wel dat men de eisen daarvoor nog verder gaat opschroeven, als de foto’s niet scherp zijn dan wordt het geweigerd, daarnaast was altijd al de eis dat er minimaal een foto van de voor-, achter- en beide zijkanten bij de advertentie worden toegevoegd. Als je een kavel ziet dat niet aan de eisen voldoet wordt er in de regel altijd goed gereageerd, is mijn ervaring, ik heb tot 10minuten voor het einde van een veiling een klacht ingediend over een Rolex met een verkeerde wijzerplaat en die is er toen direct afgehaald.

Ik zou ook niet direct mede-forum leden erop wijzen. En dat heeft inderdaad alles te maken met het feit dat je dan wellicht iemand zou waarschuwen die er net iets meer voor over heeft dan ik en ik dan achter het net zou vissen. En dit is het enige egoïstische trekje wat ik bij mezelf heb kunnen ontdekken.
Als ik weet dat iemand naar een specifiek horloge op zoek is en ik er geen interesse in zou hebben zou ik het wel met die ander delen. Als ik een horloge in zijn algemeenheid interessant vind zou ik het met het hele forum delen. Ditzelfde zou ik ook doen als ik de verkoper ken en hem/haar een mooie prijs gun.

Ik zou het altijd delen
voor hetzelfde geld was je hierop aan het bieden geweest en had je een mooie kat in de zak gekocht

voor zover de experts weten zit hier een verkeerde wijzerplaat op en koop je dus voor veel geld een franken / marriage ipv een originele sub

Bij die 1680 zou ik graag wat meer uitleg hebben want ik zie echt niet wat daar mis mee is

opinie van experts over dit horloge : (niet van mij, ik heb echt te weinig kennis van het vintage rolex moeras)

"This watch already has an incorrect dial based on the serial number. This means, the dial was replaced, and it is more than a questionable watch. Whoever buys this is a clueless idiot. "

“When this watch was made, it carried an MK6 red sub dial. And that is the only correct dial for this reference and serial.”

“Even with a correct dial the price of 15k would be too much, but 9k would probably be a good deal considering there is paperwork etc. But finding an MK6 dial is a real difficult task. I never had a spare MK6 dial in my life.”

en als p.s. opmerking van mij “mineraalglas met vergrotende lens over datum indicatie”

mineraal glas ???

Mineraal glas is idd merkwaardig. Dank voor de uitleg, doet Catawiki daar nog wat mee?

geen idee, ik ben geen vintage rolex expert maar voordat ik een bod uit breng vraag ik het wel even na