Ik ben het geheel eens over de Italianen, maar heb de genoemde problemen ook met Fransen Portugezen en Spanjaarden.
Als taal een probleem wordt en ik heb als verkoper mijn best gedaan en ik kom er niet aan uit met de koper vraag ik klantenservice om een tolk in te schakelen en te bemiddelen. Catawiki heeft altijd snel en resoluut gehandeld wat al meerdere malen tot het verwijderen van een kopersaccount heeft geleid.
Inderdaad het duurt af en toe even voor iets op veiling mag en voor je uiteindelijk je geld hebt maar de opbrengst is navenant.
Hier eenzelfde ervaring, gevraagd of ze graag aanbieders kwijt willen…hadden een verkeerde vertaling geplaatst met gevolg een zeer boze koper…alle moeite moeten doen om die te wijzen dat de juiste tekst was geplaatstmaar dat Catawiki in de vertaling grove fouten had gemaakt…Dat hebben ze ook toegegeven maar de betaling is nog steeds geblokkeerd en geen enkel excuus ontvangen mbt de foute vertaling. Naar mijn idee gaat het steeds slechter met catawiki. De veilingmeesters reageren niet of nauwelijks, uitleg spreekt elkaar tegen en het lijkt wel of ze steeds lagere schattingen maken. Jammer.
Als ze steeds lagere schattingen maken, worden die misschien ooit eens realistisch…
Een klein voorbeeld voor de professionaliteit van de veilingmeester(s):
Dit object: https://veiling.catawiki.nl/kavels/9339213-pontiac-pontilectric-herenpolshorloge-eind-jaren-60
Aangeprezen als “automaat en quartz”.
Ja wat nou? Automaat of quartz?
Nou geen van beiden. Het uurwerk is een Landeron 4750/4751 en dat is een elektromechanisch systeem.
Niks quartz (dat kwam pas enkele jaren later) en niks automaat (ziet iemand ergens een rotor?)
En de datering zit er ook bijna tien jaar naast, dat horloge is uit 1960/61 niet eind zestiger jaren.
Maar gelukkig zijn er wel bieders.
Het gaat inderdaad wel eens mis. Maar op mijn berichtje naar de veilingmeester (zie mijn eerdere berichtje) werd snel gereageerd en het kavel een half uur voor het verlopen van de veiling verwijderd. Dat dan weer wel. Je zal altijd zelf goed onderzoek moeten doen voordat je een bod uitbrengt. Toch een leuk en bijzonder horloge die Pontielectric.
Ik zeg niets over het horloge zelf (ik heb er precies zo één) maar uitsluitend over de schijnbaar niet erg grote vakkennis van sommige “experts” bij Catawiki. En als het niet een gebrek aan vakkennis is, dan moet het een gebrek aan interesse zijn. Wat erger is weet ik niet.
Overigens zie ik ook steeds vaker slecht of verkeerd beschreven items bij klassieke veilinghuizen.
Of schattingen, die er ver naast zitten en noem maar op.
Zat weer eens te zoeken en kwam deze tegen. Klopt de dail wel? Volgens mij missen de fonts , lettertype anders en bij de ds-2 moeten de de D en de S elkaar raken…
Ik hoor het graag als ik mis heb!
Lijkt me ook een redial, de DS serie heeft veel vocht issues, en dus ook veel aangetaste wijzerplaten…
Ach wat maakt het uit.
Op kuttawiki verkoopt het toch wel.
Daar zien ze liever een fris geverfde wijzerplaat.
Zelfs op uhrforum kom je veel frankens tegen.
Ja, bij onze loodrechte betonnen Duitsers.
Je moet gewoon zelf goed opletten en je research doen.
Ik stonk er laatst ook nog bijna in met een vintage Tissot seastar
Ik heb zelf ook het idee dat de kwaliteit van redial’s enorm toeneemt. Ik sprak laatst een handelaar uit Hongarije die iemand in Polen wijzerplaten laat maken, ik heb ze gezien, knap als je die er uit pikt…
En dan staat er ook nog (ik las er de eerste keer ook overheen)
Movement : Automatic, works perfect but doesn´t keep time
En vervolgens een schatting van 300-450 op plakken. Zijn gewoon boevenstreken imho.
Briljant.
Bizar he?
Ik heb de veilingmeester nog een berichtje gestuurd dat ik zo mijn bedenkingen heb bij het horloge, maar zal er wel niets meer van horen.
Jawel, meestal krijg je een berichtje terug. Dit is overigens vrijwel altijd NA de veiling.
Zo verkocht mijn pa 2 weken terug een lelijk W2d ding voor 850 euro…
Alleen wordt 'ie maar niet betaald, verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren eigenlijk.
Met de wijnen die we er regelmatig verkopen nog nooit problemen gehad.
Weer iets bijzonders bij onze vrienden van Cata-strophe-wiki
ze hadden een Pontiac in de veiling https://veiling.catawiki.nl/kavels/14129045-pontiac-black-dial-memomatic-2783-eta-men-1970-1979
Aangeboden door “quality goods” in België. Zogenaamd origineel. Dat de kast kapot gepolijst is en dat de kroon bij 4 uur niet origineel en hoogstwaarschijnlijk niet eens een compressor kroon is vergeten ze voor het gemak maar te vermelden.
Vreemd genoeg zie ik ook deze advertentie met aanbieder in Assen http://www.marktnet.nl/sieraden-horloges/horloges-heren/pontiac-zwarte-wijzerplaat-memomatic-2783-eta-mannen-31289385.htm voor precies hetzelfde horloge.
Komt het horloge nu uit België of uit Nederland?
Proberen ze serieus een horloge, dat in de veiling niet verkocht werd, voor een belachelijk te hoge prijs via een ander kanaal kwijt te raken?
Vreemde gang van zaken daar.
Dat zegt meer over de verkoper dan over Catawiki.
Volgens mij niet, want de tweede link verwijst naar Cata…
En hun “experts” zouden er iets van de tekortkomingen moeten zeggen.