Catawiki

Nu staat er op catawiki een horloge dat gemaakt is tussen 1850 en 1900. Die moet echt zeldzaam zijn :smile:
Dat sommige verkopers onwetend zijn, okay, maar hier moeten de veilingmeesters toch wat van zeggen maar die snappen er zelf de ballen niet van. Zo vaak al gezien dat ze van sommige artikelen totaal geen weet hebben, ondanks dat ik ze wel eens gemaild heb wat het echt moet zijn. Waarschijnlijk hun ‘‘diploma’’ bij de boter cadeau gekregen.

1 like

Tsja. Volgens mij zijn de “echte” polshorloges pas ontstaan om en nabij 1900…

Dat die zo oud is geloof ik niet, maar misschien zit ik fout.

1 like

Ik gok jaren 30.

3 likes

Zoals @Watch-This zegt, dateren de eerste echte polshorloges van rond het jaar 1900. Cartier Santos Dumont was een van de eersten in 1904 (sommigen zeggen DE eerste, maar daar is ook discussie over) . Volgens anderen was Breguet de eerste. :relaxed:

Net als @koekoek schat ik dit exemplaar ook rond 1930.

3 likes

Naar mijn mening is dit horloge wel ouder dan 1930, ik zet hem 1910-1920.

Ik schat hem ook vroeger dan 1930…Ik heb een identieke gehad, de mijne dateerde uit 1919, deze zijn vrij vroege modellen. Ik heb ook nog eentje gehad met ‘gele’ wijzerplaat en breguet indexen en die dateerde uit 1918 (overgenomen van de zoon van een oudstrijder met medailles erbij etc. Ik denk dat deze modellen populair werden eind WO1en net na WO1.

1 like

Verdorie, zijn ze helemaal vergeten te melden dat deze ook nog tot 20 atmosfeer waterdicht is…

1 like

Maar alleen als het droog is…

1 like

In juli van dit jaar was dit de expert:

https://www.dekrantvantoen.nl/vw/article.do?v2=true&id=DVHN-20170724-DO01018005&vw=org&lm=catawiki

Ik heb nog eens goed gekeken in o.a. mijn eigen boeken en op internet en denk dat dit model horloge inderdaad ook uit de jaren '20 kan zijn, maar ook nog steeds uit begin 1930. Je komt ze tegen uit beide decennia. Het klokje is in ieder geval zeker niet uit de tijd die in die advertentie wordt genoemd.:relaxed:

Zelf heb ik een Ingersoll uit +/- 1930 die hier heel erg op lijkt, maar daar staat duidelijk het merk op.

ik heb ook zo een oud klokje.
type hebdomas, is echter geen ombouw volgens mij: het kroontje staat aan 3uur…
het heeft een diameter van 40mm en is in sterling zilver. de bandaanhechting is een dichte

vaste baar
mogen we hier over een pionier spreken?

3 likes

nog enkele foto’s aub.
kan iemand mij meer info geven?

2 likes

Momenteel worden er op Catawiki door Timewatches diverse horloges o.a. Breitling Navitimer aangeboden waarbij de opmerking dat neutrale en-of negatieve feedbaclk niet wordt geaccepteerd. Is dit iets nieuws bij Catawiki ?

1 like

Ik neem aan dat je refereert aan deze tekst:

Dat kunnen ze wel willen, maar je kunt gewoon elk soort feedback achterlaten. Ik denk overigens dat ze gewoon bedoelen dat ze graag willen dat je eerst even contact opneemt voordat je negatieve feedback achterlaat. Het staat er alleen nogal bot, ik wijt dat aan gebrekkige taalkennis…

Hebdomas heeft in 1913 het 8-daagse polsuurwerk geïntroduceerd. Ik heb zelf eentje in mint conditie (piloothorloge WO1)

5 likes

Mijn MARCKS & Co “zou” van rond 1920 zijn helaas geen beschikbare info of foto’s en heeft al een zwaar leven achter de rug, Staat als missing link bij Borgel Case met foto’s e.d…maar inderdaad the point is dat een niet kenner veel te veel gaat bieden op die toch wel mooie horloge
Pierre

Ik krijg altijd een nare bijsmaak bij de site van Catawiki.

1 like

Ik begrijp vooral hun experts niet.
Op het ogenblik follow ik voor de ik weet niet hoeveelste keer hetzelfde horloge, dat steeds niet verkocht wordt omdat het de reserve price niet haalt.
Leren ze daar niets van hun fouten of denken ze “resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst”? Of ligt het aan de verkoper, die niet merkt, dat zijn prijsvoorstelling te optimistisch is? Of ligt het in dat geval toch weer aan de “expert” die de verkoper zou moeten informeren?

Rond 1:47 hoor je wat meneer Lijferink van Catawiki vindt :slight_smile:

1 like

Helemaal correct ? ik zou er aan willen toevoegen dat dit inderdaad een vroege pols is Naamloos op de wijzerplaat soms. Gedragen vaak door officieren van verschillende fronten in wereldoorlog 1 1914-1918
Zolang de zwitsers die altijd neutraal zijn /waren maar konden verkopen zijn er dus veel cushion horloges verkocht met een beginnend kroon opwind werk.