Dat dus inderdaad.
Achja Catawiki…
Niks nieuws in deze uitzending hoor. Zelf al een aantal keer iets daar gekocht naar tevredenheid.
Dat er dubbel commissie opgestreken wordt was mij nooit een geheim. Is dat fair?? Waarschijnlijk niet, maar ik heb natuurlijk ook altijd gewoon de keuze om niet te kopen daar??
Vwb de zogenaamde experts ook niks nieuws. Die schijnen als een soort van helderzienden alles aan de hand van vage foto’s op afstand te kunnen taxeren. Zelf nooit enige waarde gehecht aan de schattingen van deze experts. Zorg dat je zelf de expert bent en kijk goed naar de foto’s en beschrijving. Doe je eigen research, Buy the seller en bij twijfel niet inhalen…
Cheers
Wij als horlogefanaten zitten er toch iets anders in. De gemiddelde man of vrouw denkt bij Catawiki iets goeds te kopen, als je maar vaak genoeg voorbij komt, gaan mensen geloven dat je betrouwbaar bent. Een expert die een schatting doet komt vertrouwenwekkend over. Beloftes over veiligheid en betrouwbaarheid worden voor waarheid aangenomen. Dan denk je dus dat je iets koopt bij een goede partij, terwijl er gewoon niets van klopt.
Bij een ‘normaal’ veilinghuis betaal je vaak rond de 28 % commissie.
Dus de kosten van Catawiki vind ik niet buitensporig.
En als je er nu vanuit gaat dat ieder horloge wat je via Marktplaats, Catawiki, Chrono24 of weet ik veel wat voor platform koopt een full service nodig heeft, kom je nooit echt bedrogen uit.
Tenzij er een chinees uurwerk in zit. Maar ik koop zulke chique horloges liever niet online.
Of je koopt een replica horloge op catawiki. Of met een niet kloppende omschrijving wat betreft vervangen onderdelen bijvoorbeeld. Of een uurwerk met een groot defect dat meer is dan alleen een service.
Voor kopers is dat absoluut balen maar als verkoper evenzeer.
Enige tijd terug daar een vrij uniek horloge verkocht. In de laatste 2 dagen kwam hetzelfde type opduiken, echter was het binnenwerk niet gesigneerd (vals), wijzers niet origineel en de kast buiten originele vorm platgepolijst. Niks van dat alles gespecifieerd
Dan ben je als verkoper ongetwijfeld toch een deel bieders/geïnteresseerden kwijt door twijfel. Een leek kan zich beginnen afvragen welke van de 2 correct is etc etc.
Snelle jongens, ze hebben minder dan een maand nodig gehad om de waarschuwing te bedenken en te plaatsen.