Categoriseren — maar HOE dan?

Maar wat zou je dan willen doen met die categorieën?

Stalen band horloges
Chronographs
Duikhorloges
Gouden horloges
Dressers
Quartz horloges
Mechanische of wellicht zelfs hand of automaat
Categorieën op basis van listprijs? Of juist op waarde?
Vintage of modern.of neo vintage?

Zoveel verschillende soorten categorieën die een mens kan verzinnen… :man_shrugging:

5 likes

Hebben we eindelijk iets gevonden wat we allebei mooi vinden. Of lekker :nerd_face:

1 like

Koop nou!

1 like

Ik weet. Had het er vanavond nog met @Lugs over…

2 likes

Nee?

Er zijn genoeg horloges die jij en ik mooi vinden :innocent:

1 like

Dat is juist m’n vraag aan jou en alle anderen.

Welk idee heeft men daarbij?

Ik hoop dat er nog iets van discussie daarover plaatsvindt, en mogelijk een antwoord. Maar gezien de eerste

reacties, acht ik die kans klein helaas.

Ah ok. Dan nou zijn we er snel uit.

Geen doel. Geen zin.

Er zijn 2 categorieën. Zoals @Ruud al zei.
Rolex en de rest.

1 like

Zou ik me niet heel erg druk over maken.

Als anderen maar weten wat je bedoeld wbt de horloge categorie.

Als je echt autistisch te werk wilt gaan dan heb je ook best veel subcategorieën.

Bij horloges voor de luchtvaart bijvoorbeeld.

Flieger/Beobachtungsuhr: Naar Duits ontwerp voor WWII.
Pilot: Pilotenhorloge is de grootste categorie eigenlijk, alle luchtvaarthorloges met uitzondering van de Duitse flieger.
Contemporary pilot: Hier hoort de Breitling Navitimer uit de 50’s al bij door zijn complicaties slide rule bezel en mechanical flight calculator.

Dus…

The sky is the limit als je het pietje precies wilt weten! :partying_face:

2 likes

Je kunt indelen per

  • merk
  • gebruikte techniek
  • verwacht gebruiksgebied
  • leeftijd
  • vorm, al krijg je dan heul veul rond. :slight_smile:

Maar ik zou verwachten dat hier op het forum het idee van categorieën als

  • Flieger
  • Duiker
  • Chronograaf
  • Dress watch
  • Field watch
  • Complicatie

het goed zouden doen. En dan per categorie de mooiste uitzoeken, dan een top drie per gebied maken.

7 likes

Precies!

Die indruk krijg ik ook een beetje inderdaad. Best grappig.

2 likes

Ik werk zelf met twee categorieën: 1- horloges die van mij zijn en 2- horloges die niet van mij zijn. Soms ben ik in staat om er een van de ene categorie naar de andere te verplaatsen.

7 likes

Gewoon een goed antwoord geven op een eerlijke vraag kan dus ook. Zelf had ik ook een dergelijke indeling in mijn hoofd. Sport horloge misschien ook erbij.

3 likes

Voor de mensen die me kennen is dit mijn systeem
https://images.app.goo.gl/gAkD42ZR89vfuN4g8

1 like

Uiteraard! Hoe kon ik hem vergeten.

1 like

Interessante vraag. Ik denk eerlijk gezegd dat de functionele indeling hout snijdt, zeker voor ons als liefhebber. Dan krijg je deze boom:

  • soort
    –> merk
    … --> technologie

Oftewel Flieger, Stowa, mechanisch, zeg maar. Eerlijk gezegd zou ik die hiërarchie platter houden: gewoon soort en dan merk. Best practices leren mij dat je niet nodeloos moet blijven categoriseren wat je ook met attributen op kunt lossen.

Of een horloge mechanisch, spring drive of quartz is, zie ik als een attribuut en is in mijn beleving geen classificatie.

De meeste dealer-webshops zijn heel plat, die categoriseren horloges gewoon op merk, en de rest wordt gewoon met filters gedaan die je wat vertellen over de metadata die ze verzamelen per object. Vaak kom je niet verder dan dame/heer, maat en de kleur.

De meeste fabrikanten hebben de website weer zo ingedeeld dat je per collectie kunt categoriseren, om vervolgens te verzanden in vaak slechte filters.

Een industriestandaard zou mooi zijn, maar voor we daar consensus over bereiken ben ik al lang dood, denk ik.

Mijn excuses voor het wild door elkaar gebruiken van de termen classificatie en categorisatie. De Amerikanen gebruiken classificatie om een risicogroep aan te geven, en zeggen categorisatie om verwarring te vermijden. De rest van de archiefwereld zegt classificatie, omdat die het liever over security levels hebben wanneer ze het risicoprofiel aanduiden.

1 like

Alles in één hokje: arbitrair.

Pas als ik er één aan wil schaffen kickt de keuzestress in en ga ik mezelf pijnigen over ontwerp, prijs, afmetingen, type uurwerk, materialen, complicaties, etc. Voor die tijd hou ik me daar het liefst zo min mogelijk mee bezig.

1 like

De enige in de rij die er gelukkig uit ziet! Zo wil je leven!

Sorteren op kleur van de wijzerplaat, als je daarop bent uitgekeken kun je op merk gaan sorteren, daarna misschien op het type horloge, op prijs kan ook nog :grinning_face_with_smiling_eyes: en nog tig verschillende manieren uiteraard. Tis maar net wat je het meeste rust geeft.

Als je nou wilt weten in welke fase van de hautehorlogerie (hoe noemde RLC dat ook alweer?) je zit moet je hier even kijken:

2 likes