Cccp

Hallo, weten jullie wat hier voor uurwerk inzit en of het een merk is? Ik heb dit klokkie gekocht voor 5 westmark in Erfuhrt, Oostduitsland. Op de dag voordat de muur openging. Erg spannend weekendje weg. Ik kon zo de oostduitse grens over, daar er niemand meer stond. Later kwam ik erachter dat ik erg veel geluk had. Er was die dag nog best veel geweld bij andere grensovergangen. Na een super ontbijt in een soort kantine voor èèn westmark ging ik naar de lokale markt.

Allemaal Chinesen en Russische soldaten die spullen zoals audiocassettebandjes verkochten. Het mooiste was, dat er ik dacht een Rotterdammer vanuit zijn vrachtwagen voor 100 oostduitsemarken of 50 westmark grote planten verkocht vanuit zijn vrachtwagen. Zo van, nog een en nog een. Jullie kennen het wel. Alle russen waren in legeruniform met van die grote Pizzapetten op.

Ze verkochten allemaal hun legerspullen, van uniform tot speldje en medailles.
Een dag later moesten ze ja weer terug naar Rusland. Een gekkebende was het.
Ik heb toen dit klokkie gekocht van een officier die hem nog om had. Het is een opwindhorloge dat nu nog na 20 jaar perfect loopt. Hij heeft een snelle heel mooie tik en bij iedere tik hoor ik een hoge zoemtoon. Ik heb geen enkel verstand hiervan. Hij draait heel degelijk op, maar wat is ie lelijk. Plastic glas en op de achterkant staat alleen maar 220 schuin erop gegraveerd. In het bandje staat duidelijk CCCP en verder gaat mijn Russische kennis niet. Voor 38 mm voelt hij zwaar aan.

Ik heb mijn boeken nu niet bij de hand, maar ik kijk morgen even of ik hem kan vinden.

– moved topic –

Wat een leuk verhaal, dat m,oet wat geweest zijn er die historische dagen rond te lopen. Verder kan ik je niet helpen. Maar bedankt voor het verhaal!

Goed verhaal, een horloge waar zowel letterlijk als figuurlijk de tijd aan af te lezen is :smiley:

Het zou een Raketa kunnen zijn, die hebben veel horloges gemaakt met dit soort wijzerplaten.
Nog even goed kijken… het kan ook een Slava zijn. Dat lijkt me waarschijnlijker.
Dan zit er waarschijnlijk een uurwerk met een dubbele veerton in.

Bedankt voor het leuke verhaal en de foto’s, helaas kan ik je niet verder helpen.

mvg, Frans

Ik heb hem gevonden met datumaanduiding bij de 3 en vergulde kast. De plaat is verder hetzelfde. Het is in elk geval een Slava. De beschrijving is verder summier, maar ik vermoed een 19-steens kaliber 2609, bouwjaar eind jaren '80 - begin jaren '90. De vorige eigenaar had hem waarschijnlijk nog niet erg lang.

brabuspower Schreef:

Vreemd, iedere keer als ik kijk hoe laat het is, staan de wijzers anders.
Volgens mij is ie kapot.

Leuke quote!

Mvg.
Okki

@ vreugd2, Super man. ALs je me nu kan vertellen wat een 19 steens kaliber 2609 inhoud?. Ik weet ondertussen dat hoe meer stenen tot 25 het maximum is voor effectiviteit enz. Het bouwjaar klopt dus precies met de aankoop. Ik heb echt geen idee van vintage watches.Ik ga er van uit dat ik met 5 westmark voor een echt uurwerk geen miskoop heb gedaan. Voel me nu al heel schuldig tegenover die Russische soldaat. ALs het geen kapitaal waard is en jij een liefhebber bent van vintage, mag je hem van mij gratis hebben. Maar dan wel met het hele verhaal erbij en nooit verkopen. Het verhaal van 2 dagen Oost-Duitsland wordt nog veel spannender. Hoort bij het klokkie.Ik wil het vervolg wel kwijt over die 2 dagen van de umwendung op dit topic. als jullie er zin in hebben.B)-

@ Okkie, is een quote van mn vriendin. Thanks en ik ik geloof ook nog echt dat ze het meent;)

Hoi Brabuspower,

Geen moeite, hoor. Ik vind het altijd leuk om een beetje te speuren naar oude Russen. Ik vind je aanbod erg aardig, maar maak er toch maar geen gebruik van. Eerlijk gezegd heb ik al erg veel van zulke horloges door mijn handen zien gaan. Ik vind ze voornamelijk leuk omdat ze een bepaalde ‘curiositeitswaarde’ hebben. Dat geldt zeker ook voor jouw exemplaar. Als ik jou was, zou ik hem gewoon lekker bewaren en het bijbehorende verhaal koesteren. Toch geweldig voor eventuele kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen?

Ik zal morgen kijken of ik nog wat informatie kan opdiepen over het kaliber 2609. Het is in elk geval een handopwinduurwerk dat in heel veel goedkopere horloges van verschillende Russische merken wordt gebruikt. 19 steens wil zeggen dat er 19 kunstrobijntjes in het uurwerk zitten die fungeren als lagers.

M.vr.gr.
vreugd2

@ vreugd, Ik ben gek op robijntjes, die neppers zitten dus ook in mijn nieuwe Meistersinger als die binnenkomt. Das wel balen.8-), maar wist ik al:)-D. als jij me meer kan vertellen over de 2609, heel graag.
Het vreemde vind ik wel, dat die slava echt super opdraait, voelt duur aan tijdens het opdraaien en heeft een prachtige klank. Maar zoals ik al zei, ik heb echt geen idee. Ik neem hem zondag mee naar rikketik. Begin mijn cccpeetje nu wel heel erg leuk te vinden. Thanks.

Ik ben wel benieuwd naar de rest van het verhaal…

Okee, ik ga verder. Na het avontuur op de markt met de russen die dus letterlijk hun petten , jassen en riemen en horloges verkochten- Ik heb nog verschillende blikken medailles gekocht voor dubbeltjes, moest ik een 35 millimeter fotorolletje hebben.

Digitale camera´s kwamen voor de jonkies onder ons pas 100 jaar later. Ik dus de enigste Praktica-zaak in Erfuhrt in. Heel grote kale winkel met 3 of 4 spiegelreflexen erin van Praktica. Na het ontbijt van èèn mark, een horloge voor 5 mark, d8 ik de hele voorraad wel te kunnen opkopen voor een paar gulden.De hele winkel was echt leeg en op een van de schappen lagen een paar 35 millimeter rolletjes. 25 westmark per stuk.Natuurlijk was dit zelfs voor westerlingen een hele hoop geld, dan maar geen foto`s maken.

De hele stad was grijs, donker, troosteloos en de wegen zaten vol kuilen van soms wel 30 cm diep. Levensgevaarlijk. Honderden trabantjes, dure skoda`s en noem die exotische merken maar op.Trams overal. Ik reed toen in een peugeootje 205 grijs kenteken, net nieuw. Overal waar ik stopte stroomden de mensen op mijn autootje af en bekeken alles.Ze hadden dit waarschijnlijk nooit gezien. Misschien op tv ofzo.
Een dag later natuurlijk waren alle grenzen open.

ik besloot toen de stad te verlaten en moest toen nog ff 2 jongens van een brommer rijden die met hun vuisten vrolijk op mijn dak aan het timmeren waren. Niks veranderd met nu toch.B)-

De snelweg op richting Autofabriek en luther, vraag me ff niet niet welke autofabriek. Na 2 uur met maximum 50 km per uur door de gaten op de snelweg en de 50 trabantjes die me voorbij kwamen scheuren gaf ik de moed op. Er was niet te rijden, mijn autoradio was spontaan uit mijn dashbord gevallen en mijn linkervoorveer was gebroken.

Terug naar Erfuhrt en een hotelletje zoeken. Geen probleem. Voor 100 westmark konden wij blijven slapen in een soort kazerne, Inflatie ging geloof ik per uur toen in die dagen(1991 toch). ALs echte Hollander besloot ik toen maar terug te rijden en in West-Duitsland te gaan overnachten. Ondertussen was ik al 20 uur wakker en kwam bij de grens aan, waar diezelfde ochtend niemand was.

Duizenden zatte oostduitsers, een file die tot de volgende ochtend duurde en ik wist niet wat er aan de hand was het eerste uur.Langs de weg stonden letterlijk tientallen b(t)rabantjes(mijn spellingscontrole zegt brabanders8-) kapot en verlaten.

De hele nacht eten,drank uitwisselen en weggeven was het gevolg. Ik kreeg vreemde eigengemaakte drankjes terug die veel weg hadden van 80%plus enz.Niet meer in staat om te rijden natuurlijk. Maarja, het was een gekkenhuis.

Over de grens de volgende ochtend een prachtig oud hotel gevonden met binnenplaats.
Ik was helemaal gaar, maar het hotel had een prachtige binnenplaats met bankjes om oude eikenbomen. ff de auto leeghalen en tafelkleed op de tafel, broodjes eruit , hollandse kaas enz. Ik had ja grijs kenteken en genoeg meegenomen, plaats zat.

Mijn peugeootje stond naast ons en er kwam een nieuwe skoda naast ons staan.
Ik kwam vrij snel in gesprek met de bestuurder en zijn vrouw, daar die maar naar mijn 205 stonden te staren. Ik meteen naar die Skoda, want die was ja helemaal nieuw. Ik had dat model tenslotte ook nog nooit gezien. Prachtige mensen, hij was kapitein op de grote vaart en zijn vrouw lerares. Maar zij was nog nooit uit oost-Duitsland geweest en vaak maanden zonder haar man, die al de hele wereld had gezien. Die dag waren de grenzen open en hij had meteen ontslag genomen, zij ook en ze gingen op vakantie met hun nieuwe auto. Geld zat, kwam ik die ochtend achter. Ze konden het gewoon niet uitgeven.Ze hadden dus meer dan 10 jaar gewacht op hun auto. Als je skoda kunt rijden, ben je dus rijk. Maar dan nog, 10 jaar w8en op een auto.

Wij hun broodjes geven met Hollandse zooi erop. Zij had dit nog nooit geproefd.
Toen kwam zij met chocolade uit Oost-Duitsland. Ze zei wel, dat er geen cacao inzat. Nu, dit kon je ook wel proeven, maar zoon lieve mensen.Hoe hebben ze het al die jaren kunnen volhouden in die bende.

Zo, Dit was mijn verhaal omtrent mijn sovjet-horloge.

Leuk verhaal, je maakt wat mee, soms. Wel erg leuk dat je dat hebt meegemaakt. Per slot van rekening waren dat historische dagen. En als je daar dan midden in zit. Lijkt me geweldig.
Hou die Slava maar lekker zelf, veel te leuk en als je hem later aan de jonge leden van de familie kan laten zien, komt dit mooie verhaal weer helemaal naar boven.

Nou, als je een dergelijk verhaal rondom een horloge kunt vertellen, dan moet je dat horloge nooit meer van de hand doen! :slight_smile:
Goed bewaren en het verhaal koesteren!