Ceramic Chronografen. [IWC, Zenith El Primero,...]

Draag nu al enkele dagen een vintage PVD chronograaf en moet zeggen dat zo een zwarte kast eens iets anders is. Nu weet ik eigenlijk echt bijster weinig van het aanbod van moderne horloges.

Nu mijn vraagje, PVD en DLC worden nagenoeg niet meer gemaakt uiteraard. Dus kom je al snel bij ceramic kasten.

Welke ceramic chrono geeft de beste bang for your buck? Ik draag wel graag op een bracelet trouwens dus dat zou wel een plus zijn maar onmogelijk in mijn budget denk ik? Voorkeur naar automatische chrono ook, maar geen breekpunt. Max. 42mm ook. Groter trek ik niet op een 17,5mm pols. Vind dat mijn speedy al groot draagt en die heeft nog een bezeltje.

Neem budget tot 4500 of daarrond grijs of jong tweedehands.

Wat zweeft er zo allemaal rond? Hoe zit het met die nieuwe El Primero Ceramic, is dat gewoon een dun laagje op een aluminium kast? Wat zijn de voordelen / nadelen?

Ter info, naast een 25 tal vintage chronografen en wat duikers heb ik; Rolex BLNR, JLC reverso, Omega speedmaster, HFLE16

1 like

Al eens bij Bell & Ross gekeken?

Merk spreekt me helemaal niet aan, voelt een beetje ‘gestolen’ aan.
Grote voorkeur voor in-house werk maar dan is de enige kandidaat de nieuwe El Primero denk ik.

Tja bij keramiek denk ik vooral aan de Rado diastar/diamaster modellen. (ff gauw plaatjes opgezocht)

Niet echt “vintage” denk ik.

Moest dan ook niet in Vintage zijn. Vintage heb je de IWC 3507, die zou wel top zijn maar wat boven budget.

Overigens vind ik de Rado’s echt vreselijk lelijk sorry :stuck_out_tongue:

Denk dat IWC, Tudor Fast Rider en Zenith El Primero de nieuwe de enige opties zijn?

Seikootje?

http://www.ablogtowatch.com/grand-seiko-black-ceramic-limited-edition-chronograph-sbgc017-watch/

3 likes

Ceramic, zwart , chrono wat wilt een mens nog meer? :joy:

7 likes

Hoi Glen

Volgens mij haal je Ceramic door de war met PVD & DLC
PVD & DLC (Diamond Like) zijn laagjes die op het staat worden aangebracht
Ceramic is kunststof materiaal waarvan de gehel kast wordt vervaardigd

Zelf heb ik ervaring met Speedy voorzien van DLC op kast/band
Geen beschafdigignren en/of krassen bij normaal dragen
Nico Rijsman heeft twee Speedy’s te koop staan die voorzien zijn van DLC coating

Succes met de zoektocht

Wie is Glen?

Waaruit maak je op dat ik dat niet zou weten? :stuck_out_tongue: (overigens zijn er effectief Ceramic-plated kasten zoals bv de nieuwe el primero.

1 like

Niet zo brutaal Glen!

Shit sebiet praat je me een Glen-Alter ego aan.

Zo een armani chronograaf-, wit gucci-shirt -, goud kettingetje-dragend, BMW E36 rijdend, steuntrekkertje.

(Louter anekdotaal, Sorry alle andere Glennen in de wereld!)

3 likes

Dat je hem zou verwarren met z’n tweelingbroeder Zach zou ik nog wel snappen.

Maar met Glenn snap ik niet… :wink:

2 likes

Hahaha! Ik ken slechts een Glenn en ik ga/kan jouw anekdote niet tegenspreken :no_mouth:

De reactie op het artikel zegt genoeg:

IG • 6 months ago
I’d rather spend that $13k on booze and hookers than on a Seiko.

Mooi maar oogt wat cheap voor me. Heb dat probleem bij wel meer Ceramic chronos, dat het wat speelgoedachtig wordt. Zelfde met de Black shield. Waar die matte wijzerplaat het geheel nog eens onleesbaar maakt.

Ghentwatch succes met de zoektocht

3 likes

Cody, ik vind je ik-ben-heus-een-expert-reacties altijd heel bevreemdend. Zeker als je een vraag stelt die gebaseerd is op overduidelijke onwetendheid; vrijwel alle merken hebben op dit moment juist zwarte chronografen in de collectie. Het is nogal een mode-dingetje dus.

4 likes

Heeft Rijsman een site eigenlijk?

Op wat slaat dat nu?

Er staat toch letterlijk in mijn eerste post;

Wilt niet zeggen dat ik niet weet wat de verschillende materialen zijn, toch?

En verder op vintage gebied zou ik me over sommige dingen wel een beetje een expert noemen. Nieuwe horloges interesseren me over het algemeen geen bal. Zou niet weten welke modellen IWC heeft bv. Hell zou zelfs niet weten of ik alle Omega modellen in de cataloog zou kunnen opnoemen.

Ik vind jouw reactie dan wel heel ad hominem, zit je iets dwars?

Overigens zijn de Sinn en Damasko geen Ceramics toch?
En de Sinn nog groter dan 42mm dus vraag ik me hoegenaamd af of je wel het topic gelezen hebt of gewoon zin had om me af te zeiken?

Die El-Primero heb je toch niet voor 4500 nieuw?