Ceramische bezel: voor- en/of nadelen

Kan iemand mij, uit eigen ervaring, meer vertellen over de voor- en/of nadelen van ceramische bezel? Heb wel eens berichten gelezen dat daar makkelijke barsten in kunnen komen.

Groeten,

Marco W.

1 like

Voordeel geen krassen klopt nadeel het kan breken zoals je al zegt.

floris Schreef:

Voordeel geen krassen klopt nadeel het kan breken
zoals je al zegt.

Ik dacht juist dat ceramic knetter hard was.

martin11383 Schreef:

…en dat is ook gelijk de zwakte: Àls het horloge bijvoorbeeld valt op een harde ondergrond, dan krijg je geen barstje of krasjes, maar breekt ie meteen in stukken. Dit is hetzelfde verhaal als bij saffier tegenover plexi: Plexi is krasgevoeliger maar zal in tegenstelling tot saffier niet heel snel barsten bij een val.

Gemakkelijk barsten in keramiek… Ach, bij normaal gebruik gaat dat niet zomaar gebeuren hoor. Een flinke tik op juist de verkeerde plaats kan een barst betekenen, dat is wel zo, maar dat had op een niet-keramische bezel ook schade achter gelaten.

Ik heb één horloge met keramische bezel gehad en persoonlijk vond ik dat prachtig. Vooral de mooie diepe glans :).

martin11383 Schreef:

floris Schreef:

Voordeel geen krassen klopt nadeel het kan
breken
zoals je al zegt.

Laatst hoorde ik een verhaal van iemand met een Rado van dat toch wel mooie materiaal, maar dochterlief gooide het horloge de badkamer in en toen brak er een schakel, kortom niet laten vallen en uit de buurt van dochters houden dat ceramic :wink:

Mijn sub heeft een keramische bezel.
Voordeel krast niet en persoonlijk vind ik de metaalachtige glans van het keramiek heel mooi combineren met het metaal van het horloge;een optisch voordeel dus in mijn ogen.
Ik denk dat de keramiek inderdaad wel sneller kan breken alhoewel er tegenwoordig ook uitlaatspruitstukken gemaakt worden van van keramiek.
Is wel een interessante vraag :hoe sterk is zo’n keramische bezel eigenlijk en zijn er nog verschillen per merk/zijn alle keramische bezels over een kam te scheren?

martin11383 Schreef:

floris Schreef:

Voordeel geen krassen klopt nadeel het kan
breken
zoals je al zegt.

wat ik had begrepen is dat hoe harder iets is, hoe makkelijker het breekt. Goud is zacht en buigbaar. Glas is harder, maar als je die laat vallen…

Puringa Schreef:

martin11383 Schreef:

…en dat is ook gelijk de zwakte: Àls het horloge
bijvoorbeeld valt op een harde ondergrond, dan
krijg je geen barstje of krasjes, maar breekt ie
meteen in stukken. Dit is hetzelfde verhaal als
bij saffier tegenover plexi: Plexi is
krasgevoeliger maar zal in tegenstelling tot
saffier niet heel snel barsten bij een val.

Weer wat geleerd :slight_smile:

Het horloge dat Andre Kuipers mee heeft tijdens zijn missie heeft ook een keramische bezel, niet zo zeer om krasjes te voorkomen, maar omdat de zwarte bezel geen hinderlijke reflectie kan hebben wat bij een stalen bezel wel het geval kan zijn.(uiteraard zie je wel reflectie als je als een mafkees staat de flitsen voor een foto :slight_smile: )

Overigens is de kast ook donker (van gematteerd carbon fiber) en de achterzijde zwart DLC, eveneens om reflectie te voorkomen.

en hier de stalen versie

Zoals de vergelijking met plexi en saffier glas hierboven word genoemd is een perfecte vergelijking!

Tevens denk ik wel dat r verschil in kwaliteit zit, keramiek wordt gesmolten, verhit, geperst etc. plus de kwaliteit van de grondstof zelf, zal wel hier mee te maken hebben.

Wat ik eigenlijk wel zou willen weten is of de bezel compleet van keramiek is of alleen een keramische toplaag heeft? Het voordeel van alleen een keramische toplaag zit hem hem in het feit dat de taaiheid veel hoger is als het basismateriaal staal is en dus minder snel zal breken. De toplaag geeft het uiterlijk wat je van keramiek zou willen hebben. Het glanst mooi en is krasvast.
Naar mijn mening zou dit wel eens beter kunnen zijn dan een volledig keramische bezel.

Groeten,

Dimitri

dimi0808 Schreef:

Wat ik eigenlijk wel zou willen weten is of de
bezel compleet van keramiek is of alleen een
keramische toplaag heeft? Het voordeel van alleen
een keramische toplaag zit hem hem in het feit dat
de taaiheid veel hoger is als het basismateriaal
staal is en dus minder snel zal breken. De toplaag
geeft het uiterlijk wat je van keramiek zou willen
hebben. Het glanst mooi en is krasvast.
Naar mijn mening zou dit wel eens beter kunnen
zijn dan een volledig keramische bezel.

Groeten,

Dimitri

Kweenie, ik heb een paar jaar terug een Police horloge gekregen. Die is volgens mij van staal, maar glimt zo erg als m’n Rado. Die heeft ook een laagje, maar denk geen laagje ceramiek.

Of een dergelijke constructie minder makkelijk zal breken… :S