Ik heb jullie al vaker lastig gevallen met mijn mening dat de kwaliteit van de vintage Certina uurwerken fantastisch is. Vandaag wil ik nog een voorbeeld laten zien.
Als je een Certina DS met datum openmaakt zie je een bijzonder ingewikkelde verstelling van de datum. Het gaat om een groot rad met daarin een klein rad dat door middel van een “versnelling” razendsnel ronddraait.
Hierboven links in beeld: Waarom dan??
Snelverzet bij vintage horloges betekent vaak herhaald doordraaien naar 01:00 uur en terug naar 20:00 uur. Bij deze Certina 25-65 draait het vingertje dat de datum verzet extra snel
Nu kan je snelverzetten door doordraaien naar 00:10 uur en terug naar 23:00 uur.
Met een scherpe klik springt de datum over. In de praktijk voelt dat heerlijk en gaat het enorm snel en makkelijk.
Hulde voor de ontwerpers van deze uurwerken, zo maken ze ze niet meer.
En de meeste andere horlogemerken ook niet meer…
Een nadeel als je dat vaak doet bij dit systeem het veertje in het kleine rad wat de datumschijf verplaatst, lui wordt en dus afbreekt gebeurt vaak bij deze uurwerken.
Bij al mijn Certina’s werkt het nog prima.
Ik zal er voorzichtig mee omgaan.
Gelukkig draag ik mijn horloges niet zo vaak, dus het zal nog wel even heel blijven.
Dit zijn nog eens waardevolle tips. Kost niets en je kan een prachtig horloge repareren.
Kost misschien wel wat zweetdruppels, maar dat hoort bij de horloge hobby.
Graag want ik ben zeer geïnteresseerd, ik ga op zoek naar Certina’s met defecte datum om dit eens uit te proberen.
Veertje maken moet wel lukken, uit een spiraal maak je er desnoods 10 net zolang tot het lekker werkt.
Maar waar ik mee zit is hoe zet je zo’n veertje vast?
Hier zie je dat de ring boven de veer er af kan. dan kan je de nieuw gebogen veer er in krijgen.
Plaatje halverwege deze pagina.
En op de volgende pagina hoe je het weer in elkaar zet.
Hoi André, ook ik ben een defect datumwielveertje van een Certina 25 651 tegengekomen. Zijn er inmiddels makkelijkere manieren gevonden dan zelf een veertje buigen?
Het gaat om een DS van Peter( singlehoesjes)