Certina 5509 uit 1951

Tijdje geleden heb ik een Certina 5509 uit 1951 gekocht en op internet gezocht om informatie over dit horloge, maar daar is weinig te vinden. Ik ben twee keer een foto tegen gekomen van dit model kast, maar dan onder de naam Certina EA. Ze hadden een samenwerkingsverband met Illinois Watchcase Co.
Illinois Watchcase Co. heeft uurwerken van Certina gebruikt.
Zou deze kast gemaakt zijn door Illinois Watchcase Co. en door Certina onder eigen naam verkocht?
Het uurwerk is een Certina 25-45 welk hun eerste eigen ontwikkelde automatische uurwerk uit het eerste produktiejaar is.
Ik denk een heel bijzonder exemplaar te hebben.
Wie weet er meer van?

7 likes

Ik kan je niet helpen, maar wát een mooie!!!
O ja, staat er niets in het achterdeksel? Kan natuurlijk zijn dat het goedkoper was voor Certina om hun horloges onder een andere naam in de VS te verkopen, import wetten en zo, zie ook b.v. Longines die onder de naam Wittnauer in de VS werd verkocht. (als ik het goed heb)

Mooi horloge maar net zo als met veel ander mooie horloges geval is, ze staan in de schaduw van die grotere merken en " belangrijkere " nest broeders :wink: dus is eigenlij weinig erover bekend :kissing:
Maar van andere kant het is veel zeldzamer dan welke Rolex dan ook :grin:
Deze heb je zelf waarschijnlijk ook gezienhttp://www.chrono24.nl/certina/automatic-ea–id1494398.htm
Groeten Iwan :motorcycle:

Inderdaad het horloge welke ik gezien heb.
Deze heeft EA op de wijzerplaat en de mijne niet.
Maar je hebt gelijk dat ze in de schaduw staan van de grote merken.
De kastvorm blijft bijzonder.
Ik vond hem in eerste instantie ook niet mooi, hij was erg vervuild en hij zat in een partijtje oude horloges. Dacht eerst dat het een dameshorloge was. Tot hij aan de beurt was en het mooie uurwerk ontdekte.
Nu één van mijn pronkstukken.
Moet eigenlijk eens goed gerestaureerd worden, maar dat durf ik zelf niet aan bij deze. Het horloge loopt goed zolang je hem draagt, maar als hij stil ligt dan stopt hij na twee uren. Geen idee wat dat is, een slappe veer o.i.d?

1 like