Ik kreeg als verrassing van mijn pa vandaag deze superleuke Certina cadeau:
Volgens de caseback gaat het specifiek over een 919.3001.41
Ik vind het een superleuke vorm van kast, helemaal seventies!
Nu zijn er wel wat probleempjes met het horloge. Zo is deze al een paar keer gewoon stil gevallen en vooral het mechanisme om de tijd in te stellen lijkt me vreemd. Ik kan de kroon niet gewoon uitrekken in zijn 2 standen. Enkel als ik tegenwijzersin draai aan de kroon komt deze los tot ik in time setting mode zit. Daarna kan ik deze terug induwen of inschroeven. Maar dit zou toch helemaal geen screw-in crown mogen zijn? Ook kan ik de datum niet instellen want na enkele malen wijzersin draaien zit de kroon weer helemaal vast
.
Ik zal het horloge sowieso eens openmaken als ik zondag terug thuis ben om te kijken als er duidelijke mankementen zijn, nu nog even verder genieten in La Douce France!
Groeten!
Gezien het type horloge zal deze geen schroef kroon hebben. Zoals je het omschrijft lijkt er een probleem te zijn met de tirette en het datumverzet systeem.
De tirette en datumverzet zitten gemonteerd onder de wijzerplaat, dus dat is niet te zien met het openen van de kast.
Om een indruk te geven hoe dit in elkaar steekt, hierbij wat foto’s van het tirettedeel van het 919-1 uurwerk in mijn Certina Argonaut 285.
(Foto’s zijn van de demontage)
Aangezien het horloge ook stilvalt, lijkt het horloge aan een service toe. Dat is deze Certina, met waarschijnlijk emotionele waarde, zeker waard.
Op het forum zijn genoeg horlogemakers te vinden (bij jou in de buurt) die dit kunnen.
2 likes
Hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg! Zo te zien zal het inderdaad een service beurt worden 
1 like
Het horloge opengemaakt, heel wat vragen direct beantwoord…
Volgens de wijzerplaat en caseback zou er een 919 automatic movement moeten inzitten, maar dit is duidelijk niet het geval. Ofwel gaat het hier om de 854-1 manuele versie ofwel is de automatische brug verwijderd geweest? Ook zijn er geen problemen meer met de kroon en stem
nudat de case open is.
Gaat het hier om een Frankenwatch?
Groeten!
De automaat kloof is verwijderd. Zo te horen drukte je deksel tegen de stift wat alle problemen veroorzaakte.
Dit is een 919, maar zonder de automaat module. Die is ergens een keer weggelaten… Helaas
Ja dat dacht ik ook. De caseback drukte inderdaad op de steel via een verstorven plastieken movement ring. Ik heb deze eruit gelaten en de movement vastgezet met case screws, dus dat probleem is opgelost. Heel het horloge ook eens gepoetst en het glaasje wat gepolijst👍. Het geheel is nu presentabel maar ik ben toch wat bang om deze veel met de hand op te winden aangezien dat niet echt de bedoeling is…