Enkele weken/maanden geleden postte ik een topic over een vintage Certina die ik van mijn vader kreeg. Daarin bleek het volledige zelfwindmechanisme te ontbreken. Ik heb nu online een donor binnenwerk gekocht en dacht, gewoon dat mechanisme verplaatsen en klaar is kees. Een domme uitspraak van een beginnende horlogeklusser.
Bij het verwijderen van de automatische brug van de donor vielen de tandwieltjes natuurlijk uit hun juweeltjes en nu weet ik natuurlijk niet meer exact de volgorde en de oriëntatie. Hieronder een foto van hoe ik dacht dat het was:
Ik ben redelijk zeker van de positie van de tandwielen maar ben onzeker als ze in de juiste boven-onder oriëntatie liggen. Zo twijfel ik over het grootste tandwiel en denk ik dat deze omgekeerd moet?
Hier nog een foto van de basisplaat waar ze op moeten komen:
Aan de onderkant van een van de twee wielen (pijl) bevindt zich een rondsel en onder de andere niet.
Het wiel met het rondsel moet op de plaats van de bovenste pijl
Het tandwiel bij je bovenste pijl heeft aan de onderkant een tweede kleiner tandwiel waarop het derder tandwiel van onderen geteld aangrijpt. Het tandwiel bij je onderste pijl heeft dit niet maar ook wel een verdikking ofzo die in dat putje past.
Hartelijk bedankt voor de info, ik denk dat ik ze nu goed heb gestoken want alle wieltjes draaien als ik met een schroevendraaier de barrel opwind. Ik heb nu alles gemonteerd maar als ik de rotor stevig vastschroef draait die nauwelijks rond dus ik moet die vijs een beetje lossen om een vrij roterende rotor te krijgen, kan dat?
Heb je bij het plaatsen van de rotor vooraf goed gekeken of het tandwieltje van de rotor, netjes op zijn plek valt in de automaatmodule, voordat je de boel vastschroefde? De rotor moet netjes horizontaal liggen en draaien, voordat je deze vastzet.
Schroeven moeten altijd vast. Vermoedelijk heb je tandwielen die net niet goed in elkaar pakken of zelfs op elkaar liggen. Zeker niet vaster draaien dan beschadig je de boel. Kijk eerst of alle asjes in hun lagersteentje zitten. Plaats dan de brug met de schroeven nog niet helemaal vast. Voordat je vast draait heel even met de kroon een opwind beweging maken. Hierdoor zorg je dat de tandjes netjes in elkaar vallen en dan pas de schroefjes iets aandraaien. Vervolgens kijken of alles goed werkt en dan pas de brug goed vast zetten.
Dit weekend wat verder kunnen knutselen! Hieronder filmpje van de gemonteerde automatische brug:
Ik denk dat dit dus correct is uitgevoerd. Jammergenoeg is het probleem met de rotor niet opgelost. Deze grijpt mooi in de tandjes maar is denk ik niet perfect recht meer?
Kijk hoe het kogellager erin zit => zit scheef, een rand links kijk je tegen het materiaal van de rotor aan en rechtsvoor zijn de ribbels van het kogellager zichtbaar
Okido dan maar op zoek naar een rotor, uiteindelijk komen we er wel . Nogmaals bedankt allemaal voor de expertise, ik heb weer veel bijgeleerd en het klussen/prutsen of zich was genieten!
Je enthousiasme is lovenswaardig; maar zonder een echt wat serieuzere standaarduitrusting, de know-how om goed te smeren/olie geven, feitelijk gewoon een echte cursus/basisopleiding, en liefst een apart kamertje voor de hele hobby, blijft het behelpen.
Ja dat begrijp ik . Ik bekijk geregeld reparatievideo’s op YouTube en je hebt inderdaad echt vanalles nodig om gewoon onderhoud te kunnen geven. Maar ik werk part-time, doe een full-time universiteitsopleiding en ben net papa geworden, dus voor de komende jaren zal het bij af en toe knutselen en behelpen blijven .
Het lijkt me wel een ideale mid-life crisis om dan een cursus te volgen en de juiste tools aan te schaffen!