Certina 919-1 zelfwindmechanisme volgorde tandwielen

Hoi allemaal,

Enkele weken/maanden geleden postte ik een topic over een vintage Certina die ik van mijn vader kreeg. Daarin bleek het volledige zelfwindmechanisme te ontbreken. Ik heb nu online een donor binnenwerk gekocht en dacht, gewoon dat mechanisme verplaatsen en klaar is kees. Een domme uitspraak van een beginnende horlogeklusser.

Bij het verwijderen van de automatische brug van de donor vielen de tandwieltjes natuurlijk uit hun juweeltjes en nu weet ik natuurlijk niet meer exact de volgorde en de oriëntatie. Hieronder een foto van hoe ik dacht dat het was:

Ik ben redelijk zeker van de positie van de tandwielen maar ben onzeker als ze in de juiste boven-onder oriëntatie liggen. Zo twijfel ik over het grootste tandwiel en denk ik dat deze omgekeerd moet?

Hier nog een foto van de basisplaat waar ze op moeten komen:

Alvast bedankt voor jullie expertise!

1 like

Aan de onderkant van een van de twee wielen (pijl) bevindt zich een rondsel en onder de andere niet.
Het wiel met het rondsel moet op de plaats van de bovenste pijl

cert autom

5 likes

Het tandwiel bij je bovenste pijl heeft aan de onderkant een tweede kleiner tandwiel waarop het derder tandwiel van onderen geteld aangrijpt. Het tandwiel bij je onderste pijl heeft dit niet maar ook wel een verdikking ofzo die in dat putje past.

Dat lijkt me goed. Een klein tandwiel naast de grotere noemt men ‘rondsel’.
Het laatste wiel kan geen rondsel hebben. Anders functioneert het niet.

1 like

Hartelijk bedankt voor de info, ik denk dat ik ze nu goed heb gestoken want alle wieltjes draaien als ik met een schroevendraaier de barrel opwind. Ik heb nu alles gemonteerd maar als ik de rotor stevig vastschroef draait die nauwelijks rond dus ik moet die vijs een beetje lossen om een vrij roterende rotor te krijgen, kan dat?

Op onderstaande foto zie je de plaats van de tandwielen op het uurwerk.

Heb je bij het plaatsen van de rotor vooraf goed gekeken of het tandwieltje van de rotor, netjes op zijn plek valt in de automaatmodule, voordat je de boel vastschroefde? De rotor moet netjes horizontaal liggen en draaien, voordat je deze vastzet.

afbeelding g)

2 likes

Oh super dit is exact de foto die ik nodig had! Goeie tip van de rotor ik controleer dit morgen nog eens! Super bedankt allemaal!

1 like

De tandwielen dan wel netjes in de lagersteentjes plaatsen. Nu liggen ze los op het uurwerk ter illustratie :wink:

1 like

Het grote rad net spaken hoort op zijn kop te liggen, rondsel hoort in het palrad te vallen

2 likes

:joy::ok_hand:

Schroeven moeten altijd vast. Vermoedelijk heb je tandwielen die net niet goed in elkaar pakken of zelfs op elkaar liggen. Zeker niet vaster draaien dan beschadig je de boel. Kijk eerst of alle asjes in hun lagersteentje zitten. Plaats dan de brug met de schroeven nog niet helemaal vast. Voordat je vast draait heel even met de kroon een opwind beweging maken. Hierdoor zorg je dat de tandjes netjes in elkaar vallen en dan pas de schroefjes iets aandraaien. Vervolgens kijken of alles goed werkt en dan pas de brug goed vast zetten.

Succes

4 likes

Dit weekend wat verder kunnen knutselen! Hieronder filmpje van de gemonteerde automatische brug:

Ik denk dat dit dus correct is uitgevoerd. Jammergenoeg is het probleem met de rotor niet opgelost. Deze grijpt mooi in de tandjes maar is denk ik niet perfect recht meer?

Aan de rechterkant zie je de rotorrand tegen de basisplaat schuren, is dit omdat de rotor scheef is?

Nogmaals bedankt!

Kijk hoe het kogellager erin zit => zit scheef, een rand links kijk je tegen het materiaal van de rotor aan en rechtsvoor zijn de ribbels van het kogellager zichtbaar

3 likes

Amai goed gespot! Is dat iets wat je makkelijk kan corrigeren? Of lukt dit niet met mijn standaard horloge herstel kitje?
Groeten!

1 like

Gaat hem niet worden. Hier heb je een zogeheten triebniet en/of Seitz stenenpers voor nodig.

1 like

Okido dan maar op zoek naar een rotor, uiteindelijk komen we er wel :sweat_smile:. Nogmaals bedankt allemaal voor de expertise, ik heb weer veel bijgeleerd en het klussen/prutsen of zich was genieten!

2 likes

Je enthousiasme is lovenswaardig; maar zonder een echt wat serieuzere standaarduitrusting, de know-how om goed te smeren/olie geven, feitelijk gewoon een echte cursus/basisopleiding, en liefst een apart kamertje voor de hele hobby, blijft het behelpen.

1 like

Ja dat begrijp ik :slight_smile:. Ik bekijk geregeld reparatievideo’s op YouTube en je hebt inderdaad echt vanalles nodig om gewoon onderhoud te kunnen geven. Maar ik werk part-time, doe een full-time universiteitsopleiding en ben net papa geworden, dus voor de komende jaren zal het bij af en toe knutselen en behelpen blijven :sweat_smile:.

Het lijkt me wel een ideale mid-life crisis om dan een cursus te volgen en de juiste tools aan te schaffen! :wink:

2 likes
2 likes

Dan is de clinic van Vimwat en @lassale nog geen optie, maar dat zou te overwegen zijn…

1 like