Certina Argonaut 280 - eerste vintage

Het lastige met dit soort kwesties is dat je bijna geen referentiepunt hebt. Ik lees momenteel het Breitling boek van Benno Richter, dat puilt uit van de oude advertenties en als een horloge daarmee matched dan weet je zeker dat hij klopt.

Als je van een horloge tien exemplaren vindt waarvan er negen het zelfzelde zijn dan mag je aannemen dat dit is zoals ze de fabriek hebben verlaten maar dat is dan weer geen garantie dat die ene afwijkende dat niet is. Van Omega is bijvoorbeld bekend dat sommige horloges zijn gemaakt van onderdelen die toevallig nog op voorraad lagen, hartstikke origineel maar nooit verifieerbaar…

Nog wat extra fotos gemaakt. Dank voor de leuke reacties.

2 likes

Nou Geert, dan ga ik je toch echt even in de reden vallen :wink: Certina heeft wel degelijk een goed serienummersysteem. Oo het achterzijde staan diverse nummers, welke onder andere informatie geven over modelnummer, materiaal kast, caliber en uiteraard het bouwjaar. Op internet zijn complete tabellen te vinden om de code te ontcijferen. Wat mij betreft doet het nummer zeker niet onder voor bijv Omega, enige is dat daarbij het uurwerk een serienummer heeft, terwijl bij Certina het serienummer op het gehele horloge(of in ieder geval de kast) slaat

mooie klok, koesteren dit ding.

Meer informatie is altijd goed Koen, ik leer ook elke dag bij!.

De informatie over de serienummers waaraan je refereert is een lijst die iemand heeft gemaakt op basis van een hoop exemplaren die hij is tegengekomen en bestrijkt maar een beperkt aantal jaren, omdat daarna de reeks niet meer lineair is. Certina heeft drie verschillende systemen gehanteerd voor de referentie en de serienummers, maar wat belangrijker is dat er geen officiƫle informatie over beschikbaar is. De lijst is onder andere gebaseerd op jaartallen die iemand in het horloge heeft laten zetten (een horloge dat toevallig langer in de vitrine heeft gelegen heeft dus al invloed op de nauwkeurigheid).

De lijst bestrijkt de periode tot 1973, hierna werd dus het nieuwe systeem geĆÆntroduceerd, toevallig is het serienummer van dit horloge conform de lijst net iets hoger dan de waarde die staat voor dit jaar (9,6 miljoen). Het ligt daarom voor de hand om dat jaar aan te houden maar ik zou dat echt met een forse slag om de arm houden.

Houd het inderdaad maar op 1973 op basis van het serienummer 9.600.000, ook gezien de gelijkenis die ik heb kunnen vinden met een folder uit 1973 (gevonden via vintagecertinas-website)

Mooie klok, met persoonlijk verhaal. Een horloge om te koesteren.