Afgelopen vrijdag mijn Certina Argonaut 280 opgehaald na een service- en opknapbeurt. Het horloge is van mijn grootvader geweest en lag al enige tijd in een doosje op zolder. Na een groeiende interesse in vintage besloten om dit (naar mijn mening) prachtige horloge op laten knappen (service, glasje vervangen, kast gepolijst).
Nog even een vraag voor de ervaringsdeskundigen hier. Is er op enige wijze de leeftijd van dit horloge te achterhalen? Bijvoorbeeld o.b.v. van serienummer? Weet dankzij het wijze wereldwijde web dat dit type eind jaren 60 en jaren 70 is gemaakt maar daar houdt het wel mee op.
Dat is een hele mooie
Precieze datum is alleen te achterhalen wannneer je het deksel eraf haalt en een foto maakt van het uurwerk. Aan de binnenkant staat meestal ook nog een uurwerknummer
Mooie klok! Hij heeft de tand des tijds goed doorstaan. Zowel qua staat, maar ook als ontwerp. Zeker een goede aftrap als eerste vintage en zeker met deze familieband een echte blijver. Geniet ervan!
Ik kwam ook niet verder dan alles tussen 1968 en 1977
volgens mij kun je het alleen maar inschatten a.d.h.v.
de wijzervorm,
( ik kwam ook een plaatje tegen met een soort kampfschwimmer kast, die ook Certina Argonaut heette )
Bijzonder charmant horloge, deze Argonaut! En natuurlijk helemaal met zo’n geschiedenis! Wat is nou precies de kleur van de wijzerplaat. Een (paar) extra plaatje(s) zou(den) zeker gewaardeerd worden! Gefeliciteerd en geniet ervan!
Helaas heeft Certina geen uurwerken genummerd, en het serie en referentienummer systeem is niet te dateren. Ik heb nu diverse 25-651’s geserviced en het is wel een prachtig uurwerk. En de Argonaut 280 is gewoon een heel bijzonder horloge, ik heb de mijn verkocht aan @Carpe_tempus en dat is een van de weinige deals waar ik toch wat spijt van heb…
Voor veel merken gaat jouw opmerkingen wel op hoor. Bij bijvoorbeeld Omega, Longines en Tissot is dat bijvoorbeeld een prima manier maar Certina hebben geen consequent opvolgend serienummer systeem gehanteerd, was het maar zo’n feest…
Frankenwatch klinkt meteen zo onvriendelijk, ik denk dat het horloge in de advertentie niet de juiste wijzers heeft omdat alle exemplaren die ik heb gezien rechthoekige lumed wijzers hebben.
ik zag laatst zelfs een Certina Argonaut quartz damesmodel ( 29mm Ø of zoiets ) ook met die afwijkende wijzers.
welliswaar niet met “280” dus dat kan ook nog