Certina Bristol 235

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en eigenlijk ook in de horlogewereld. Nu wil ik graag mijn eerste mechanische horloge kopen en is mijn oog gevallen op deze Certina Bristol 235, maar ik heb een beetje mijn vraagtekens bij hoe origineel/echt het is:

De exhibition/display caseback (ik weet niet wat de meest gangbare term is?) lijkt me niet origineel bij dit type/periode, kan ook geen andere voorbeelden vinden die dit hebben. Nu vind ik dat juist wel mooi, maar het brengt me een beetje aan het twijfelen over het horloge als geheel. De wijzerplaat ziet er misschien ook best netjes/nieuw uit voor 50 jaar oud, maar ik heb er dus ook weinig verstand van.
Ben benieuwd wat jullie ervan denken voordat mijn eerste mechanische koop misschien een miskoop wordt

1 like

Plaat ziet er nog best overtuigend uit op zich, maar eigenlijk had 100% van de gentleman-dressers destijds (dit is eind jaren '60/begin '70) een champagne-kleurige plaat. Heb zelf een stuk of 3 van deze horloges geserviced. Deksel is 100% zeker aftermarket, en ik zou het horloge al helemaal niet overwegen als het originele deksel er niet bij zit.

Hoi Sams,

Die display caseback lijkt mij ook niet correct, ik zou niet in zee gaan met deze verkoper.

Hier staat nog een bristol te koop, iets ander model maar zeker mooi, en bovendien bij een betrouwbaar adres:

Er staat ook nog een mooie vintage Certina DS-2 hier op 't forum:

Succes met de zoektocht!

3 likes

Of deze ook hier te koop.

Jouw keus hoor dat voorop gesteld.
Maar ik weet dat deze verkoper betrouwbaar is en al geruime tijd op dit forum aanwezig is en dat hij ook veel verstand heeft van Certina horloges en dit merk al jaren heeft…
Succes met de zoektocht en het uitkiezen…

1 like

De plaat klopt wel, zie mijn certina bristol 235

En ja, mijn caseback is gewoon dicht.

1 like

Vond de typografie ook al heel erg goed bij het horloge van de TS. :ok_hand: Toch uitzonderlijk, donkere plaat destijds.

1 like

Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind die caseback in principe juist wel leuk, lijkt me mooi om er zo in te kunnen kijken. Misschien zegt het wel wat over de staat en vorige eigenaren dat er dus een aftermarket onderdeel op zit, kan me voorstellen dat het dan wellicht niet echt een slimme keuze is. Ben er wel beetje verliefd op geworden dus daar moet ik me dan nog even overheen gaan zetten :melting_face:

Ik denk dat 1 van de vorige eigenaren het ook gewoon leuk vond om het uurwerk te zien. Wellicht weet de verkoper dit (gewoon vragen) en geeft dit nog wat onderhandelruimte.

Voor je eerste mechanische horloge moet je m.i. kopen wat je leuk vindt. De kans dat je die ooit nog wegdoet lijkt mij klein. Mijn eerste mechanische horloge heeft de verkeerde wijzers (weet ik nu), maar ach, daar ga ik toch echt niks aan veranderen.

Wel is het handig om te weten of hij goed op tijd loopt. :sweat_smile:

Ja dat is dan ook wel weer zo. Ben niet van plan hem hierna te gaan verkopen, dus daarvoor zou ik het niet laten. Had het inderdaad gevraagd, verkoper zegt dat alles “naar zijn weten bij elkaar hoort”, ga denk ik maar eens vragen waar hij hem vandaan heeft nu ik deze info heb.

1 like