Certina cal 25-651 probleem

Ik heb net voor kerst een Certina 25-651 caliber geheel uit elkaar gehaald en schoongemaakt.

Na het schoonmaken en opdraaien van de oude veer brak deze dus heb ik een nieuwe hoofdveer gekocht en gisteren in de barrel geplaatst.

Helemaal blij dat dit was gelukt heb ik het uurwerkje weer in elkaar gezet maar lopen hoe maar.

Er zit iets niet goed, want als ik de kroon in de positie zet om de wijzers te verplaatsen gaat de veerton ook mee draaien en na enige tijd gaat alle spanning van de veer af omdat alle tandwielen snel gaan draaien.

Conclusie: de veer is weer ok, maar wat is er dan fout? Ik heb alle tandwielen er weer uit gehad en opnieuw geplaatst, maar het probleem zit er nog steeds.

Eerlijk gezegd snap ik niet wat dit kan zijn.

Heeft iemand een idee wat er fout zit? Heb ik een tandwiel verkeerd geplaats? Heb ik iets ondersteboven geplaatst? Geen idee!

Volgens mij zit alles zoals het hoort dus op dit moment loop ik vast.

Kan het zijn dat het ontsnappingswiel (escape wheel) scheef zit en de energie in de complete aandrijflijn niet tegenhoud?
probleem wiel

Wie kan helpen??

Als alle wielen snel gaan draaien zit in elk geval de escapewiel niet goed, of het asje mist een tapje.
Een verklaring waarom de veerton gaar draaien als de kroon is uitgetrokken kan ik zo niet verklaren.

1 like

Omdat het echappement niet goed werkt draait de gehele radertrein incl veerton mee als je de tijd verzet.

Dus anker of ankerrad is kapot…

4 likes

TS geeft aan dat als hij de tijd wil verstellen de veerton ook gaat draaien. Dat is alleen het geval als het anker defekt is, maar het maakt niet uit hoe de kroon staat. Zowel in opwindstand als in wizerverzet- gaan de wielen dan snel draaien.

4 likes

Ja dus iets in het echappement is kapot waardoor het uurwerk doorslipt.

3 likes

Fijn, dank je wel. Ik had zelf al het vermoeden dat bij het escapement iets fout zit. zal eens beter kijken.

Andere gedachten: zit de veer wel goed om in de veerton?

Als de ton-as er op 2 manieren inpast dan kan de veerton tandkrans niet goed ingrijpen!

2 likes

Ik heb een foto gemaakt van de oude situatie en de nieuwe op exact dezelfde manier erin geplaatst als de oude.
Dat moet goed zijn lijkt mij.

Oude veer

Nieuwe veer.

Foto is niet super scherp, maar de draaiing is identiek als ik het zo bekijk.

Was ook door mij heen gegaan, maar dat is het niet dacht ik zo.

2 likes

Kijk het anker een keer goed na.
Is er geen pallet steen weg of scheef ? Asje nog heel ?

1 like

Had ik al gedaan, onder de microscoop zelfs. Toen zag alles er nog prima uit.
Misschien is met de montage iets scheef gaan zitten. hoop het niet, maar dat is de enige logische verklaring die ik kan bedenken voor nu.
zal alles nog eens uit elkaar halen en weer in elkaar zetten.

Balen man; dit zijn uurwerken die ik heel graag service omdat ze zo fantastisch afgewerkt zijn, je scherp houden qua correcte smering (automaatdeel!), en altijd een mooi eindresultaat opleveren. Al lezende zou het inderdaad in het echappement kunnen zitten hier.

2 likes

Het is een goed idee om elke stap te controleren bij het monteren.
Ik doe altijd eerst de radertrein. Draait die soepel, dan zet ik de veerton erin . Dan kun je ook merken of dat soepel ingrijpt. Bij het vastdraaien van het veertonrad zie je al de radertjes meedraaien. Dan het anker plaatsen. Met een heel klein beetje winding moet hij al op en neer ’ swingen’
Veel mensen zetten eerst de balans zonder anker om te kijken hoe goed die ’ swingt’
Zo voorkom je dat je een probleempje niet meer op kunt sporen…

4 likes

Zeker dit. Is voor mijzelf “second nature”.

3 likes