Ik heb gisteren bij toeval een Certina mee kunnen nemen uit een weggeefkast in de plaatselijke bibliotheek. Tussen de weggeefboeken lag een Certina dameshorloge.
Leuk, meenemen dacht ik.
Bij thuiskomst ben ik gaan zoeken wat het zou kunnen zijn, maar toen liep ik tegen iets unieks aan.
Het caliber Certina 558 bestaat niet terwijl ik wel in mijn handen heb.
Na uren zoeken op internet ben ik iets verder gekomen.
In de jaren 70 heeft Certina uurwerken van ETA gebruikt en voorzien van hun gemerkte rotor.
Om douane technische redenen is er voor de Amerikaanse markt code 558 gebruikt.
het is dus een ETA uurwerk 2782 of 2783, voorzien van een Certina rotor, bestemd voor de exportmarkt.
Het voordeel van dit ETA uurwerk ten opzichte van de reguliere certina uurwerken is een High-beat uurwerk (28800 trillingen) en eenvoudige verstelling van de datum.
Gemaakt ergens begin jaren 70 van vorige eeuw.
Wat een vondst!
Zijn er misschien andere forumleden die hier nog meer over weten? Hoor het graag.
Nee, sorry. Ik herken het uurwerkje niet direct, maar het zou inderdaad verwant kunnen zijn aan een automatische ETA:
maar niet identiek, lijkt me.
Het is me niet bekend dat Certina in de jaren-1970 ETA-ebauches monteerde, en
de aanduidingen “Certina watch corp” en “stainless steel” heb ik nooit eerder in Certina-kastjes waargenomen (wél “acier inoxidable”).
In de vroege jaren '70 begon Certina, naast haar eigen uurwerken (in-house kalibers zoals de 25-651), steeds vaker samen te werken binnen de Swiss Watch Federation en uurwerken in te kopen van ETA.
Certina paste deze ETA-uurwerken aan en gaf ze een eigen Certina-kalibernummer, zoals de Certina 25-671 of 25-681.
Deze specifieke generatie Zwitserse uurwerken (zoals de ETA 2783-familie) bracht destijds de grote technologische upgrade waar dit horloge nu gebruik van maakt: een echte snelverstelling voor de datum op de eerste klik van de kroon.
Waar komt de “558” dan vandaan?
Toen Certina deze externe ETA-ontwerpen overnam en personaliseerde met een eigen rotor, werden er voor specifieke exportmarkten douanecodes gebruikt. De gravure “Certina 558” is de officiële Zwitserse import- of fabriekscode die gekoppeld is aan deze specifieke ETA/Certina-kruising (waarschijnlijk de Certina-variant van de ETA 2782 of ETA 2783).
Heb je een bron? Geen kritiek, ben gewoon geïnteresseerd
Wat mij wel bekend is, is dat decennia eerder, certina samenwerkte met Illinois Watch Case Company, van Elgin. De samenwerking hete certina ea. Hier werd vooral de kast geproduceerd in de VS en uurwerken geïmporteerd, inderdaad vanwege belasting tarieven. Maar dit was decennia voor dit horloge en betrof voornamelijk kasten.
Waarschijnlijk niet. Of althans, kan het echt nergens vinden.
Het probleem met horloges en AI, is dat LLM je op de eerste plaats een antwoord willen geven. Een kloppend antwoord is ondergeschikt aan de doelstelling om engagement te verhogen en dus kosten wat het kost antwoorden formuleren.
Een antwoord waarin die aangeeft dat hij het niet weet of niets kan vinden, is zeer zeldzaam bij LLM.
Bijkomend probleem is dat vervolgens mensen, de gehallucineerde informatie posten op internet, wat weer door andere AI gebruikt wordt. Dan krijg je een soort AI inception van foutieve informatie .
Ik zal eens zoeken met de caseback info. Interessant wel en het kan mogelijk kloppen dat het een Amerikaans export model is. Maar tot heden gaat er geen belletje rinkelen.
Overigens geen kritiek naar jou. Het is logisch, dat als een LLM een antwoord zo stellig formuleert dat je denkt dat het klopt.
Dat is een probleem van de techniek naar mijns inziens. Niet van de gebruiker
Wel, is het aan ons allen om elkaar te coachen in degelijke ‘risico’s’ van AI, zodat het internet hopelijk nog gered word van een stormvloed aan foutieve info, gevolgt door ‘model collapse’ ofwel een feedback loop van hallucinaties die het web in een eindeloze cirkel overspoelen totdat het internet voor zowel mensen als AI, geen goede basis meer is voor informatie.
Volgend die verkoper is het een dameshorloge uit 1972.
Het is dus wel zeker een Certina, al is de productie en documentatie in nevelen gehuld.
Zal eens gaan vragen op een Internationaal forum of daar iemand wat meer weet.
Dat Certina (uit Grenchen) iets met ETA-damesautomaatjes deed is ook niet gek, want een deel van de (opgeslokte) Ebauches fabrieken en werkplaatsen zat toen al in Grenchen, waar ook het uiteindelijke hoofdkantoor van ETA SA is gevestigd.
Is inderdaad een bijzonder caliber.
Het is in iedergeval geen Eta 2782-2783.
Dit zijn heren calibers en zeker geen sneltikkers cq High Beat.
Is waarschijnlijk wel een Eta caliber.
De calibers 25671 en 25681 zijn wel degelijk Certina uurwerken elke gebaseerd zijn op het caliber 25651. Grootste verschil zit in het tikgetal.
Bij de 25671 en 25681 is dit 28800 en bij 25651 is dit 19800.
Succes met de verdere speurtocht.
Groet
Jan.