Certina caliber in ongemerkt horloge wie meer weet mag het zeggen

Gisteren in de plaatselijke kringloop tegen het volgende horloge aangelopen

In eerste opzicht niet echt interesant mooi al helemaal niet. Op de achterzijde een inscriptie 25 jaar jubileum op het werk.
Voorkant swiss made. En direct lopen toen ik hem opdraaide en aan de “zwevende” gang van de secondewijzer te zien een met een verhoogde hartslag.
Dus €2.50 volledig gerechtvaardigt leek me.

Nadat ik het thuis had open geschroefd vond ik onder het dekseltje een heel mooi glimmend Certina uurwerk caliber 854-1 28800 beatrate en een gemeten afwijking van 11 seconden/24uur. Niet slecht. Maar wat doet dit in een merkloos horloge.
De wijzerplaat is niet gemerkt de kroon is niet gemerkt met het certina logo.
De caseback heeft wel de cijferopbouw van Certina en wel: 854 1285 41

Wie weet hier iets over te vertellen?
En nog wat foto’s, de kwaliteit is niet zo goed:



Wellicht is gewoon op enig moment een neutrale wijzerplaat geplaatst, maar ik heb van Certina wel vaker speciale bedrijfsversies gezien (er is op dit moment een Certina Blue Ribbon met X jaar Volvo logo achterop naar mij onderweg). Mijn vader werkte bij een Amerikaans bedrijf en hij kreeg bij zijn 25 jarig jubileum een gouden Hamilton met een enorm opgelegd bedrijfslogo op de wijzerplaat. Ik denk dat dit horloge mogelijk ook zoiets heeft gehad (of moest gaan krijgen). Daarnaast is het ook mogelijk dat iemand een Certina uurwerk een tweede leven heeft willen geven maar dat geeft geen verklaring voor de Certina nummering op de caseback.

Ik heb gezocht op de case referentie. En heb een Certina Argonaut 285 gevonden.
Met dezelfde kast een blauwe ipv zilveren wijzerplaat met dezelfde “golfjes” maar met Certina logo en de text argonaut 285.
Gezien de slechte staat van de wijzerplaat denk ik dat het logo en de text er ooit afgevallen/weggepoetst is. En geen logo op de kroon zal er op wijzen dat deze is vervangen.

Ik vermoed dat de wijzerplaat en de kroon zijn vervangen.

wijzerplaat is die van een argonaut met die strepen er op, originele wijzerplaat zonder text ,vervangen kroon.
Ik heb dit model al vele malen gehad en verkocht en die strepen over de plaat alleen bij de argonaut gezien.