Certina Certidate datum verstellen

Dag Allen,

dit is mijn eerste post op dit forum, alhoewel ik al wel een tijdje meekijk.
Ik heb nu echter een vraag.

Ik heb een Certina Certidate waarschijnlijk jaren 60. Dit is een erfstukje van mijn vader.
Helemaal gaaf is 'ie niet, double begint te sluiten op de hoeken, en de wijzerplaat heeft wat vochtschade uit het verleden, maar ik ben er wel aan gehecht.

Ik heb hem recent een grote beurt laten geven en sinds de grote beurt loopt 'ie verder prima.

Het instellen van datum en tijd gaat bij deze iets minder geavanceerd als bij modernere horloges (kroon 1 klik: wijzers, 2 klikken: Datum/dag ). Dit horloge heeft maar 1 klik. Aangezien ik dit horloge niet dagelijks graag, staat 'ie wel eens stil. Als ik 'm dan weer goed wil zetten moet ik dus 24 uur vooruit zetten om de datum 1 dag omhoog te zetten. Als’ie al een paar dagen stil staat is dat een heel gedraai.

Nou las ik laatst over een andere oudere Certina dat deze een soort "semi"snel verstelling voor de datum had. draaien tot 12 uur, datum verspringt, terugdraaien tot 11 uur en weer naar 12 uur, datum verspringt, enzovoort.

Ik heb het 1 keer geprobeerd met de mijne, en dit werkt wel, maar… ik heb eigenlijk geen idee of het uurwerk hierop gebouwd is, of dat ik hiermee iets forceer.

Het betreft hier een 25-661 uurwerk.

Iemand een idee?
Alvast bedankt,

Jean-Paul

Van 12u, terug naar 11u en terug is voor dit caliber het snelcorrectiesysteem.
Kan je niets verkeerd mee doen.
24u doordraaien is wel sletig voor de wijzerverzetting met name de wijzerspanning, komt er sleet op het middenwiel en minuutpijp of chaussée.

Da’s duidelijk, bedankt, scheelt idd een hoop gedraai…