Certina DS-2

Beste Horlogevrinden,

Ik heb een Certina DS-2 automatic in bezit van ongeveer 50 jaar oud. Het horloge loopt nog, er moet echter een nieuwe band op, de wijzerplaat heeft wat gele (roest?) verkleuringen, het metaal kent krassen en het glas (wat volgens mij een soort plastic is) heeft ook krassen. Ik wil deze zelf gaan opknappen maar heb nog geen ervaring. Heeft iemand tips?

Mvg,
Mipnick

3 likes
5 likes

Automaat zelf opknappen zonder ervaring? Denk het niet

1 like

Ja en het was zo’n mooi horloge.
Maar ja als je de eigenaar bent kan niemand je tegenhouden.

Nieuwe band er op zetten en het glaasje polijsten. Daar zou ik het bij laten.

Geen nieuwe olie?

1 like

Rustig mensen, het uurwerk doe ik het niet zelf. Het uurwerk laat ik professioneel doen. Ik heb het over het polijsten wat ik zelf wil doen.

Dat zou ik niet zelf gaan doen inderdaad als je daar geen ervaring mee hebt.

Uurwerk doe ik niet zelf, heb het over de buitenkant.

1 like

Het polijsten van horloges wordt door menig liefhebber als een zonde gezien.

2 likes

Uurwerk doe ik niet zelf, had het over de kast en glas.

Er zitten veel diepe krassen in. Die heb ik toch liever weg hebben om hem in zijn originele glorie te herstellen.

Het is uiteraard aan jou maar hou er wel rekening mee dat je daarvoor behoorlijk wat materiaal van de kast af zal moeten polijsten en de vorm hierdoor kan veranderen. Ook zal je horloge vermoedelijk gaan glimmen als een spiegel. Nog even los van de waardevermindering.

Een horloge van 50 jaar oud dient krassen te hebben mijns inziens.

2 likes

Plexi kun je zelf poetsen , indien niet te diep Polywatch of tandpasta

En de (diepe) krassen in het de kast?

:point_up_2:

Daarnaast, eens ingezoomed te hebben de foto’s zie ik eerlijk gezegd geen “diepe krassen”.
Het is jouw horloge maar ik zou het zo laten, gewoon eens grondig poetsen. Wat weg is, is weg; hou dat in je achterhoofd.

1 like

Lees maar eens wat rond hier, via zoek funkties vind je veel over krassen etc

Dankjewel voor de tip, ga ik zeker doen!

1 like

En er zijn horloger herstellers op HF zeker te vinden. misschien is een nieuw plexi erop ook beter en betaalbaar.

Ik had @vouwfietser al voorbij zien komen. Ik zal idd ff kijken. Het is een erfstuk dus wil wel dat hij in goede handen is. Daarom wilde ik ook het uurwerk zeker niet zelf doen.