Certina DS Action Diver Automaat 2017

Ik kwam een plaatje tegen van de nieuwe Certina DS Action Diver.
Deze zou September leverbaar moeten zijn.

Eigenlijk was ik momenteel “Weer” aan het kijken voor het huidige “Oude model”

De grootste veranderingen voor zover ik zie,
Aluminium bezel insert met lumepip.
Powermatic 80 uurwerk.
Secondenwijzer volledig Rood (Schijnen ook te komen met een Groene Secondenwijzer)
Datum op 3 uur met nog een stukje index.
Het logo op de dial (Ben ik zelf niet erg van gecharmeerd)

De sluiting ben ik wel erg benieuwd naar,
De Certina DS Action (Min of meer de Quartz versie) heeft een mooie verstelbare sluiting, het zou mooi zijn als ze die nu hebben overgenomen voor dit model.

Persoonlijk vind ik het oude model mooier, (twijfel nog licht tussen welke ik ga kopen) Alleen de aluminium bezel insert spreekt mij meer aan van het nieuwe model en de powermatic 80,

Wie heeft het oude model. En hoe houd de bezel insert zich verloop van tijd? Dit is een soort kunstof?

Nieuwe model

Oude model

Oude bezel insert is acryl en kan bij krasjes met een doekje weggepoetst worden. Krijg je met alu niet voor elkaar… maar die powermatic maakt een hoop goed.

1 like

Alu word wel op een mooie manier oud, (Vind ik zelf dan)
Verbleken en krasjes van ouderdom vind ik op alu altijd wel mooi.

Ik vraag mij af hoe acryl er na jaren uitziet, poreus ? barstjes?

Het topic is overigens niet speciaal voor een vraag bedoeld ik wilde het nieuwe model. Ook met jullie delen voor zover nog niet bekend.

1 ding is zeker , de datum staat nu op de juiste plek.

1 like

De grip op de bezel is ook minder grof. Wat mij betreft een pluspunt.
De datum op drie uur is ook beter zo.
Best gave klok hoor, en eigenlijk best ondergewaardeerd!

1 like

Mooier:
Datum plaatsing. Veel mooier.

Prima, maakt niet veel uit:
Hele wijzer rood.
Rode regel.
Bezel. Misschien iets mooier, maar misschien is de grip wel minder.

Liever niet:
Powermatic. Kan niet gereguleerd worden door mijn horlogemaker, opsturen naar meneer Certina tzt.
Logo: net wat te groot misschien.
Insert: liever acryl

Je weet het niet zeker? :smile:

edit: je bedoelt dat niet alleen het kaliber maar ook het model anders is van de “Certina DS Action” zonder “Diver” denk ik.

1 like

Inderdaad erg jammer.

1 like

Ik dacht eerst altijd dat het de quartz versie was van het zelfde model, Maar met een andere band en een andere plaats van de datum vanwege, een ander uuwerk,
Later zag ik dat de maten ook anders waren. Excuus.

Kan dit echt alleen bij Certina?
Dat zou echt zuur zijn.

Ik weet niet of het Swatch group service center in Brussel dit kan doen. Maar " normale " horloge reparateurs kunnen volgens mij niks met de powermatic uitwerken.

1 like

"Regulieren kann der gemeine Uhrmacher ohne Lizenz seitens der SG diese Uhr wohl eher nicht, denn dazu ist dank des neuen Mechanismus Spezialwerkzeug nötig. "

Dit is ook wat mijn horlogemaker zegt. De vraag is of er over een jaar of wat, als de Powermatics die al verkocht zijn onderhoud nodig hebben, deze tools buiten het Swatch Servicenetwerk beschikbaar komen.
Ik heb de afgelopen jaren een paar keer naar gezocht, maar nog niet kunnen vinden wát voor tool dat nu eigenlijk is.

1 like

Ik meen hier op het forum van een kenner te hebben begrepen dat er wel verschil in zit met de standaard 2824-2 qua afregelen maar dat een goede horloge maker dit ook zou kunnen. Daarbij heb ik een powermatic die zo uit de doos perfect presteert. ongeveer +3sec/24h.
Ik heb nu sinds exact een week ook deze diver met de standaard 2824 maar die gaat wel wat harder en ga ik af laten regelen. Zal meteen is navragen hoe dat zit met de powermatic. Das dan misschien een mooi topic zodat dat ook helder is.

Die reserve van 80 uur is wel leuk maar de standaard 42 uur meen ik vind ik ook prima. Er is toch zichtbaar verschil in de sweep, al is het niet groot natuurlijk. Verder is het “oude” model voor mij prima en zou alleen de geheel rode secondenwijzer wel leuk zijn.

Ik dacht en dat kan ik niet meer vinden dat de bezel ceramisch was. En het verschil tussen de grip is dat afstand hetzelfde is als bij de oude zo te zien alleen is dit afgewisseld met een kleine tussenruimte zo te zien.

1 like

Dat is toch vrij waardeloos, Als je het mij vraagt.
Het brengt toch een hoop gedoe met zich mee als je pech heb.
Iedergeval ik heb weer wat geleerd en dit is voor mij 100% een reden om voor een andere duiker te gaan.
Keuze genoeg en ik heb geen haast.

De bezel is niet ceramisch.
De vertanding van de bezel is absoluut fijner op de nieuwe versie.

Over het Powermatic uurwerk zou ik me echt niet druk maken. Dat is gewoon een prima uurwerk van de Swatch group. Voordat je aan service toe ben zal dat zeker lokaal in NL gereviseerd kunnen worden.

Ik heb zelf een Tissot met dit uurwerk, gezien de strategie van de swatch group zal een onafhankelijke horlogemaker hier ook geen onderdelen zoals pakkingen voor kunnen bemachtigen. Dus als je voor alle service toch afhankelijk bent van het merk zelf dan maakt het niet zo veel uit, buiten het feit dat er bij de service afdeling van Tissot een paar uilskuikens werken. :confused:

De vertanding is anders en wisselt tussen fijn en grof zoals ik het op de foto zie. Het is niet alleen fijne vertanding toch?

Ik realiseer mij dat dit draadje al een tijdje oud is, maar aangezien ik dit horloge overweeg vroeg ik mij af of iemand inmiddels al ervaring heeft met deze certina action diver, en specifiek hoe het uurwerk bevalt :slight_smile:

Loopt +3sec/24u en de powerreserve van 80 uur is gewoon fijn. Horloge zit heerlijk en heeft een traploos verstelbare sluiting. Gewoon veel horloge voor het geld.

1 like