Certina ds action diver turtle edition

Goedenavond,

Een week geleden was de kroon van men certina horloge plots uitgesprongen zonder aanleiding.
Dit is een inschroefkroon maar deze kon dus niet meer vastgeschroefd worden.

Vandaag kreeg ik het bestek van Certina: de hele kast moest vervangen worden. Kostprijs all in 500 euro.

Blijkbaar zit het schroefmechanisme vast aan de kast en kan dit dus niet apart hersteld worden.

Nu twijfel ik natuurlijk. Langs de ene kant vind ik het wel een mooi horloge, langs de andere kant is de helft van de nieuwprijs natuurlijk ook wel heel veel voor een horloge dat je misschien 30 dagen op een jaar draagt.

Wat doen jullie in zo een geval?

Steven

1 like

Een topic aanmaken op Hf om te polsen wat men in zo’n geval zou doen

7 likes

Een horlogemaker vragen wat dit zou kosten, aannemende dat je geen garantie meer hebt.

Wat mij betreft een belachelijk bedrag voor een nieuwe kast. Wat kost de kast los? Want het overzetten van het uurwerk is een fluitje van een cent. Ik zou dan de kroon ook meteen vervangen.

Verder geef je aan dat je het horloge misschien 30 dagen per jaar draagt. En dat is mogelijk de oorzaak van de defecte schroefdraad (neem ik aan tenminste). Schroefkronen moet je erg voorzichtig en op de juiste manier los- en vastschroeven. En liefst ook zo min mogelijk aantal keren.

Laten herstellen bij een horlogemaker ipv alles laten vernieuwen. Ze zijn daar te lui om eraan te sleutelen en zullen vast alles vervangen ipv repareren.

Het probleem zal zijn om de kast los te krijgen. Ik denk niet dat Certina zijn onderdelen los verkoopt. Ik heb ondertussen ook al van een horlogemaker gehoord dat als de tube aan de kast gesoldeerd is, dat het dan niet anders te herstellen is. En dat de voorgestelde kosten dan inderdaad correct zijn.

Ik ga proberen nog een commerciële korting te verkrijgen maar vrees dat ik niet veel andere opties heb. Het horloge is nieuw nog online te koop voor 825 euro wat nog altijd heel wat meer is jammer genoeg.

Nooit een certina kopen, al vind ik het mooie horloges. Dit is wel erg stom.

Maar goed, daar ben jij niet mee geholpen natuurlijk. Misschien eens op zoek gaan naar een donor (op eBay bijv)?

1 like

Ligt eraan hoe oud het horloge is. Ik zou proberen wat van de prijs af te krijgen. Als er geen val of stootschade is zou dit onder garantie gerepareerd moeten worden (zou die er nog op zitten).
Een schroefkroon moet je in en uit kunnen schroeven zonder dat dat problemen opleverd.

De crown tube zit bij zowat alle betaalbare duikershorloges vastgedrukt in de kast. Deze is dan erg moeilijk te verwijderen dus ik kan me inbeelden dat ze daar voor een standaard herstelling (helaas) niet aan beginnen.

Altijd iets om in het achterhoofd te houden bij horloges met een schroefkroon: de crown tube is kwetsbaar en lang niet altijd makkelijk te vervangen…

1 like

Oké, goed punt. Maar dan nog: ik heb meer dan twintig goedkope duikers gehad, sommigen ouder dan andere, en nog geen enkele heeft dit gehad.Certina maakt dit horloge toch nog niet zo heel lang? Ik dacht een jaar of vijf…

@vouwfietser hier van het forum even vragen hoe of wat.
Is goed op de hoogte van Certina’s

Ik zou voor garantie gaan. Weliswaar klinkt het alsof de reguliere garantie verlopen is. Maar het lijkt me niet dat een horloge van 5 (?) jaar oud dit euvel vertoont. Tenzij het door een externe oorzaak komt natuurlijk.

Inderdaad een (second) opinion vragen bij een horlogemaker.

Certina direct afdoen als beroerd merk, vind ik echt onzin btw
heb al 25 jaar Certina en eigenlijk nooit bijzonderheden…

grtz,

Ik heb vanmorgen een mailtje gestuurd naar Certina met de vraag om een commerciële korting. Ik heb verschillende uurwerken van de swatch group en nog twee andere certina’s. Dat net het uurwerk uit heel de verzameling dat het meest geafficheerd wordt als stevig net twee keer stuk gaat op korte tijd (eerste keer was pip uit de bezel gevallen) vind ik geen reclame. Ik wacht even hun reactie af.

1 like

Je kan daar niet veel aan misdoen he, losdraaien, trekken en terug vastdraaien.

Dat zeg ik: claim garantie. Doe een beroep op non-conformiteit.

Maar goed, jij wilt liever betalen lees ik. Ook goed.

Dat is niet hoe garantie werkt in België. Je kunt proberen beroep te doen op coulance, maar als de vaste termijn van 2 jaar (eventueel aangevuld met bijkomende garantie vanuit Certina) verstreken is, is het in principe het probleem van de consument. Non-confirmiteit is hier wettelijk gezien geen ding.

Ik zou zeker wel mijn verbazing en teleurstelling uiten in de kwaliteit van het product en proberen wat goede wil te bekomen.

Mijn (tweedehands) Certina DS Action Diver is intussen 12 jaar oud (dus door de eerste eigenaar gekocht in het jaar van introductie). De bezel is intussen verkleurd (een veel voorkomend probleem) en daarom gaat hij binnen voor een onderhoud en een nieuwe bezel. Maar de schroefkroon is nog als nieuw. Ik lees ook niet uitzonderlijk veel vermeldingen hierover, ik denk niet dat het een veel voorkomend euvel is.

Dat is zeker jammer! Even contact nemen en polsen naar mogelijke coulance vind ik gezien die omstandigheden het beste plan.

Inderdaad ik wacht even af, als ze er 100 euro af doen dan ben ik al tevreden. Ik ben enorme fan van the Swatch groep klokjes en zou nog graag een Longines aan men lijstje toevoegen maar hoop dan wel een beetje te kunnen rekenen op begrip en goede service (al lijkt me die service wel goed). Ik heb al veel in hen geĂŻnvesteerd, ze mogen wel iets terugdoen vind ik.

1 like

Ja dat snap ik. Maar de vraag was alleen “wat zou jij doen?” :wink:

En dit is wat ik zou doen, namelijk wel twee keer nadenken.

Zijn leuke horloges maar de value-for-money is al niet geweldig. Wederom: mijn mening

1 like

Na wat voor periode zou je kunnen verwachten dat zoiets niet meer naar behoren werkt dan? Je zou zoiets toch met enige regelmaat moeten kunnen gebruiken?

1 like