Certina DS action Powermatic 80

Heb recent dit horloge aangeschaft. Er zat een leren bandje op. Ik wilde echter toch liever een RVS band en heb deze originele Certina-band aldus gekocht. Er was echter één probleem en wel dat ik deze band niet passend kreeg voor mijn pols. Ofwel te los, ofwel te strak en geen tussenweg. Heb hem gelukkig kunnen retourneren. Ik heb gelezen dat dit vaker voorkomt dat je een RVS band niet goed passend krijgt. Zou het wellicht mogelijk zijn om een universele RVS band met rechte aanzetten te kopen? Heb een seiko-band geprobeerd maar deze paste ook niet aangezien de ronde aansluitingen niet passen.( De originele Certina-band heeft ronde aanzetten)

Er zijn een aantal varianten van dit horloge dus misschien praten we langs elkaar heen, maar de huidige modellen hebben èn een halve schakel, èn een micro-adjust clasp op de bracelet. Heb je deze beide factoren proberen te benutten? In mijn beleving kun je zo namelijk een band stellen tot op 1mm a 2mm nauwkeurig…

C048.807.11.051.00_buckle~2

Ja, er zijn uiteraard universele banden met een rechte aanzet. Als deze dezelfde “lug width” (breedte tussen de kastpoten) heeft, kun je die gewoon gebruiken.

Edit* ik ben het 100% eens met @GMTplus1 hieronder dat dat nooit zo mooi zal staan als passende ronde endlinks, met wellicht een mesh als uitzondering.

ja, maar dat staat voor geen meter en heeft in potentie het zelfde probleem als de Certina band, andere sluiting had kunnen helpen, die zijn veel universeler dan de banden zelf.
Een foto kan helpen?

Nee, die Certina-band had geen clasps en ook geen halve schakels en het was toch de originele ad € 139 Dat heb ik nog bij Certina nagevraagd.

Als we weten welk model het is, kunnen we wellicht wat makkelijker meedenken.

De band zal vast wel een vouwsluiting hebben gehad :sweat_smile:. De meeste nieuwere Certina Action modellen hebben zelfs een mooie verstelbare sluiting die naar buiten en naar binnen schuift. Dan heb je geen halve schakels nodig, inderdaad.

Dit is ze met de band waar het om ging. Deze was dus voor mijn pols niet goed af te stellen, ofwel te los, dan wel te vast dmv schakels.

Had trouwens een vlindersluiting, dus ook geen claps.

Klopt. Ik heb ruime tijd een 38mm gehad en samen met de half link was het goed te doen. Was die half link er niet geweest was dat zeker niet gelukt

Zonde dat het niet is gelukt, met een vlindersluiting ben je inderdaad redelijk overgeleverd aan de schakels. Je kan ongetwijfeld ook originele Certina bracelets vinden met een vouwsluiting:

Ja, maar die hebben ook geen halve schakels en derhalve hetzelfde probleem. Horloge is trouwens 20 mm qua afmeting. Maar bedankt voor de reactie.

Dat is moeilijk beoordelen op basis van één foto van een horloge met veel varianten en zonder serienummer :wink:

Deze 20mm inclusief halve link is wellicht wel een optie, al kunnen we de vouwsluiting niet zien dus garantie tot de voordeur. En Hier dezelfde, maar dan met gepolijste center links.

Zo niet, met goed zoeken op Google kom je een heel eind.